Juttu on osa Lapin Ruoka -hankkeen tuottamaa julkaisusarjaa.
Lohiapajan synty
Lohiapaja on ostettu vuonna 2003. Yrityksessä työskentelee Mikko ja Pekka Riskilä. Lohiapaja on perheyritys. Mikko aloitti yrityksessä heti koulun penkiltä armeijan jälkeen ja alalle on opiskeltu oppisopimuksella sen jälkeen.
Vuodesta 2003 vuoteen 2012 yrityksen toiminta oli lähinnä onginnan järjestämistä, savustusta ja karaokea mutta sen jälkeen tuli muutos eikä ihmiset enää lähteneet kalastamaan altaalle. Pääasiallisesti yritys tekee rahtisavustusta, johon kuuluu kylmä- ja lämminsavustus. Yritys tekee myös erilaisia säilykkeitä ja kalansavustusta. Yrityksen tiloihin voi tuoda savustukseen omia kaloja. Yritys myy poronjalosteita ja porot jalosteisiin tulevat paikalliselta poromieheltä Muoniosta. Yritys myy tuotteita osittain myös lähikaupoissa kuten esimerkiksi Rovaniemellä Rinteenkulmassa ja Citymarketissa. Hintojen nousun vuoksi, yrittäjät vielä miettivät miten tälle toiminnalle käy.
Asiakkaat tuovat yritykseen myös hirven, naudan, hevosen ja lampaan lihaa savustettavaksi. Yrittäjät omaan myyntiin ostavat lähinnä poroa ja kalaa, joista he tekevät erilaisia tuotteita myyntiin.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Mikko Riskilä, Rauno Kuha ja Pekka Riskilä. Kuva: Tanja Häyrynen.
Parasta elintarvikeyrittäjyydessä
”Oma vapaus tehdä omaan tahtiin, jos tympäsee niin voi lähteä kotiin,” yrittäjät toteavat. Alalla työskentelevällä täytyy olla kiinnostus alaan, että työ pysyy mielenkiintoisena. ”Uusia visioita syntyy koko ajan, mutta täytyy muistaa maltti tällaisissa olosuhteissa,” yrittäjät muistuttavat.
Lähiruoka-yrittäjille on sellaista ruokaa missä raaka-aine tulee läheltä – vähintään Lapista.
Myyntikanavat
Päämyyntikanavia yrityksen omille tuotteille on paikalliset marketit. Yrityksen tiloista löytyy myös oma myyntipiste. Asiakkaita yrityksellä on ympäri Suomea ja samoin raaka-aineita tulee ympäri Suomea. ”Etelä-Suomesta tulee yleensä satoja kiloja kerralla, peuraa, kaurista ja hirveä,” Yrittäjät kertovat.
Yrittäjät ovat kokeneet, että kauppojen ja jälleenmyyjien kanssa on helppo toimia. Kaupoista kun hylly tyhjenee niin yrittäjät toimittavat lisää tuotteita. Kaupoissa yleensä lukee ”paikallinen”, jolloin ihmiset löytävät lähiruoan pariin.
Julkiselle keittiölle ei ole ollut helppoa myydä tuotteita yrittäjien mielestä. Lapin Krassille on toimitettu tuotteita mutta ei kuntiin. Yrittäjille omien tuotteiden jalostus on ollut enemmän sivujuttu. ”Tällä hetkellä muiden tuotteita jalostetaan 90% ja itse myytäviä 10%,” yrittäjät kertovat.
Yrittäjiltä itseltään löytyy kylmäkuljetukseen auto, mutta rahtityöt kuljettavat Etelä-Suomeen yritys nimeltä Lacotra. Lacotra on valikoitunut yrityksen kuljettajaksi siitä syystä, että pienten yksityisyrittäjien kanssa on joustavaa toimia aikataulujen kanssa.
Yrityksen tuotannosta Lappiin jää noin 70% ja Etelä-Suomeen 30%.
Lohiapajan tuotteita. Kuva: Tanja Häyrynen.
Tulevaisuus
Yritys ei ole miettinyt laajennusta lähitulevaisuuteen, mutta tuotteita ja myyntikanavia etsitään aina lisää. Yrittäjät suunnittelevat kasvattavansa Rovaniemen kaupungin alueelta laajemmalle. ”Kalapuolta voisi laajentaa paljon, nyt käsitellään lähinnä kirjolohta ja siikaa. Suomalaista kalaa olisi mukava jalostaa enemmän. Leikkeleitä kalasta on myös testattu ja se on onnistunut hyvin.”, yrittäjät avaavat.
Isommille keittiöille kuten julkiselle sektorille olisi mukava tarjota tuotteita, mutta yrittäjät ovat kokeneet, että hinta on lähinnä tekijä, jonka mukaan tehdään hankinnat. Yrittäjät eivät halua huonontaa raaka-ainetta sen vuoksi että saataisiin tuotteita myytyä. ”Olisi hienoa tarjota laadukkaita tuotteita suurkeittiöille,” yrittäjät toteavat. Hotelli- ja ravintola-alalle olisi hienoa myös yrittäjien mielestä tarjota tuotteita.
”Maailmantilanne muuttuu koko ajan, joten on hankala tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan,” yrittäjät pohtivat tulevaisuudesta. Yrittäjien työtilanteeseen vaikuttaa moni asia mutta yhtenä esimerkkinä hirven pyyntiluvat. ”Ei ole tarve kasvaa nopeasti, eikä ole hyvä koko ajan vain laajentaa tai mennä pörssiin – on ihan hyvä mennä myös hiljakseen,” yrittäjät toteavat.
Vinkkejä muille elintarviketuottajille
”Elintarvikepuoli on säädettyä ja valvottua, joten pykälät kannattaa tietää ja tuntea, ja toimia niiden mukaisesti – silloin pärjää!”, yrittäjät neuvovat. Yrittäjät kuvailevat yrittäjän arkea kovaksi työksi 24/7. Yrittäjä ei voi vapaalla olla miettimättä osittain myös työasioita yrittäjien mielestä. ”Jos tarvitset lisää oppia, niin voi suositella oppisopimuskoulutusta tälle alalle,” yrittäjät toteavat.
Kanavat haltuun
Lohiapajan nettisivuille pääset tästä: https://www.lohiapaja.net/
Facebook sivut löydät tästä: https://www.facebook.com/lohiapaja
Instagramiin löydät tästä: https://www.instagram.com/lohiapaja/
Tanja Häyrynen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili