Menestyviä tiloja löytyy joka kokoluokasta joka puolilta Suomea ja jokaisesta tuotantosuunnasta. Maataloudesta voit saada mielekkään työn, joka on tasapainossa yksityiselämän kanssa.
Maatalouden johtamis- ja yritystalouden tutkimusta tehdään varsin paljon, mutta tulokset on olleet aika hajallaan. Tuloksissa haasteet korostuvat yleensä enemmän kuin mahdollisuudet. Ja tottahan se on, maatalouden tulokset ovat pitkään olleet keskiarvotasolla tarkasteluna heikkoja. Taustalta löytyy kuitenkin suuri hajonta erilaisia tuloksia, josta viestiminen on haasteellista.
Menestyviä tiloja löytyy joka kokoluokasta joka puolilta Suomea ja jokaisesta tuotantosuunnasta. Kun tarkastellaan menestymistä, sitä voidaan tarkastella paitsi taloudellisilla mittareilla, myös yrittäjän oman kokemuksen kautta: maataloudesta on mahdollista saada itselle mielekkään työn, joka on tasapainossa yksityiselämän kanssa.
Kehittämisen tarvetta kuitenkin on. Keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että meillä Suomessa on varsin paljon edelleen tekemistä perusjohtamisen osaamisessa. Johtamisen perustoimintoja ovat tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi budjetin laatimista ja sen toteutumisen seuraamista vuoden aikana. Talouden aktiivinen seuraaminen mahdollistaa kehittymisen. Seuraava askel on strategian laatiminen: Miksi tila on olemassa? Millainen sen haluaisi olevan vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden päästä? Minkä verran rahoitusta tarvitaan tulevaisuudessa ja miten siihen voidaan varautua?
Tutkimuksen ja neuvonnan tuottamaa tietoa on saatavilla, mutta se ei aina löydä lukijoita. Talousasiat voidaan myös kokea vaikeiksi ja siksi niitä vältellään. Tosiasiassa liikkeelle pääsee varsin helposti: Esimerkiksi ProAgrian kuukausittaiset talousosaamisen webinaarit tänä keväänä ovat tärkeitä ja suositeltavia. On tärkeää muuttaa asenteita niin, että myös maatilan raha-asioista saa ja on syytä puhua.
Yksittäinen yrittäjä ei pysty vaikuttamaan toimintaympäristön haasteisiin tai muutoksiin. Sen sijaan niihin on mahdollista valmistautua kehittämällä yritystä ja sen toimintaa strategisesti. Yritysten tulisi tunnistaa omat vahvuutensa ja mahdollisuutensa. Maatalousyritysten kannattaa myös seurata systemaattisesti tuloksiaan sekä toimintaympäristön muutoksia ja ylläpitää nopeaa reagointikykyä. Menestyksekäs johtaminen edellyttää yhä enemmän ennakointitaitoa.
Luken tammikuussa julkaiseman synteesiraportin palautteista nousi esiin myös se, että positiivista keskustelua ja nostoja tarvitaan maataloudesta, jotta alalle hakeutuu opiskelijoita ja alalla työskentelevät jaksavat jatkaa ammatissaan. Maatalouden tuloksista viestitään tyypillisesti negatiiviseen sävyyn, jolla on vaikutusta nuorten päätöksiin.
Positiivisella viestinnällä on merkitystä, mutta se voidaan kokea haastavaksi neuvotteluaseman vuoksi – takaraivossa voi olla ajatus siitä, että hyvä tulos ulosmitataan muiden toimijoiden taholta. Kaikki voivat kuitenkin olla yhtä mieltä siitä, että ruokaa tuottavilla tiloilla tehdään työtä, jolla on tarkoitus.
Viestintään tarvitaankin lisää myönteisyyttä myös talouden osalta – maataloudella voi menestyä!
Kirjoittaja Olli Niskanen on erikoistutkija Luonnonvarakeskuksessa ja toimii ryhmäpäällikkönä Yritystalous ja liiketoimintamallit- ryhmässä
Olli Niskanen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili