Ruoan markkinointiin ja vientiin tarvitaan yhteinen visio ja strategia. Toimivia malleja löytyy maailmalta. Yksi niistä on italialainen Eataly.
Korona-aika iski Eatalyn liikevaihtoon mutta nyt uudet pääomasijoittajat ovat investoineet yhtiöön 200 miljoonaa euroa. Kehitteillä on uusia myymäläkonsepteja ja oma private label -merkki.
Elämykselliset Eataly-myymälät ja verkkokauppa toimivat vientiväylänä italialaisille tuotemerkeille. Ideaa voisi hyödyntää myös suomalaisten elintarvikkeiden markkinoinnissa ja viennissä.
Suomessa halutaan löytää uusia keinoja viedä pienten elintarvikevalmistajien tuotteita maailmalle. Tätä ajatellen KIKE-hanke perehtyi italialaisen Eatalyn vientikonseptiin.
Pienestä liikkeelle
Ajatus uraauurtavasta italialaisten ruokien myymäläverkostosta kypsyi 2000-luvun alussa Slow Foodin syntyseuduilla. Piemontesta kotoisin oleva Oscar Farinetti halusi luoda konseptin, jossa italialainen ruokakulttuuri ja elämyksellisyys kohtaavat.
”Farinetti teki yhteistyötä Slow Food -liikkeen kanssa. Hän etsi verkostoonsa laadukkaiden ja vastuullisesti tuotettujen ruokien ja juomien valmistajia. Työ alkoi pienen yritysryhmän voimin”, kertoo kansainvälisen viennin asiantuntija, Finnica Consultingin Jenni Mäkipää.
Viisi vuotta myöhemmin ensimmäinen Eatalyn myymälä avasi ovensa vanhassa likööritehtaassa Torinossa. Tänä päivänä korkealaatuiseen ruokaan keskittyvällä yrityksellä on verkkokauppa sekä 45 myymälää eri puolilla maailmaa. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 13,5 miljoonaa dollaria.
”Ostosten teon lisäksi asiakkaat voivat nauttia italialaisen keittiön herkuista ravintolassa tai osallistua vaikkapa kokkikouluun”, Jenni Mäkipää kuvailee.
Elämyksiä ruokakaupassa
Eatalyn konsepti on kehitetty vahvan asiakaskokemuksen ympärille.
”Eataly erottuu kilpailijoistaan asiakaslähtöisyydellään. Ja toki Eataly on osannut hyödyntää ”Made in Italy” -maaimagoa”, Mäkipää sanoo.
Konseptoinnista huolimatta myymälät eivät ole toistensa kopioita, vaan elämys voi syntyä vaikkapa mieleenpainuvan sijainnin ansiosta.
”Esimerkiksi Tukholman myymälä sijaitsee historiallisessa miljöössä useassa kerroksessa ja teemassa näkyvät alueen lukuisat sillat.”
Eatalyn kansainvälinen verkkokauppa perustettiin kymmenisen vuotta sitten. Artesaanituotteita suklaakonvehdeista tomaattikastikkeisiin ja pastaan voi tilata niin USA:n Arizonasta kuin Suomen Turusta.
Ohjenuorana kestävä kehitys
Eatalyn menestyksen salaisuudet ovat perustuneet sen arvoihin: kestävään kehitykseen, vastuullisuuteen ja laatuun. Esimerkiksi hankinnoissa suositaan lyhyitä toimitusketjuja ja pienehköjä tuottajia.
Lisäksi yhtiöllä on sekä luonnon monimuotoisuutta tukevia että sosiaalisen vastuun hankkeita. Se myös vaalii kulttuurihistoriaa tukemalla Leonardo da Vincin maailmankuulun Viimeinen ehtoollinen -maalauksen restaurointia.
Mallia suomalaisen ruoan markkinointiin ja vientiin
Eatalyn kaltainen konsepti sopisi myös suomalaisen ruoan tunnetuksi tekemiseen ja vientiin. Kansainvälistä brändiä voisi rakentaa niin konseptoitujen kivijalkamyymälöiden kuin verkkokaupan avulla.
”Puhtaat raaka-aineet ovat suomalaisten tuotteiden valtit. Hyvä ilmanlaatu ja puhdas tuotantoympäristö eivät ole itsestäänselvyys eri puolilla Eurooppaa”, muistuttaa Mäkipää.
Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 31.10.2024, joka viestii uusista mahdollisuuksista ilmastoviisaan viennin edistämiseen. www.ki-ke.fi. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.
KIKE-hanke / Anu Ruusila, Cordial Communications Oy. Kuva: pixabay.com
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili