Blogi
09.09.2024

Matkaraportti Trondheimista: Norjassa kalastusammattia kohtaan on suurta kiinnostusta

Länsi-Suomen Kalatalouskeskus järjesti opintomatkan Norjaan Trondheimiin elokuussa 2024. Matkan tavoitteena oli välittää ajankohtaisia asioita ja uutta tietoa kalastajille ja lisätä alan osaamista. Lue matkaraportti!

Trondheimissa 20.-22.8.2024 järjestetyillä Nor-Fishing-messuilla ainakin kaksi norjalaista koulua esittäytyi kävijöille. Vestlandin läänin Måløyn kunnassa sijaitseva ammattikoulu Måløy vidaregåande skule esitteli satamassa upouuden kalastuksen koulutusaluksensa Skulebasin. Skulebas-alus valmistui vuonna 2023, ja siinä on uusimmat laitteet navigointia ja kalastusta varten. Aluksessa on myös 1000 kW:n akkuvoima, joten alus voi toimia myös täysin sähkökäyttöisesti. Måløyn koulu on ammattikoulu, johon hakeudutaan yläasteen jälkeen 16-vuotiaana. Kalastajalinjalle otetaan yleensä noin 20 opiskelijaa, ja viime vuonna paikkaa haki yli 60 opiskelijaa. Tämä tarkoittaa, että sinulla on oltava hyvät arvosanat, jotta pääset opiskelemaan kalastajaksi Norjassa, jossa vain noin 30 prosenttia hakijoista saa paikan. Fiskarpostenin haastattelemien opiskelijoiden suvussa oli paljon ammattikalastajia, ja yleensä heidän isänsä omisti kalastusaluksen.

 

Kahden vuoden opintojen jälkeen oppipojaksi

Norjalaisten kalastajakoulujen perustutkinto-opinnot kestävät kaksi vuotta. Ensimmäinen vuosi on kaikille opiskelijoille yhteinen, ja silloin opiskellaan luonnonvara-alan aineita. Toisena vuonna he voivat valita joko vesiviljelyn tai kalastuksen ja pyynnin (kalastajalinjan). Koulun jälkeen opiskelijat lähtevät pidempää toimineiden kalastajien, kalastusyhtiöiden tai valtameritroolareiden kyytiin oppimaan lisää. Skulebas-aluksella olleet opiskelijat olivat kalastajalinjalla. Kahden vuoden oppipoika-ajan jälkeen opiskelija voi saada kalastajan paperit suorittamalla näyttökokeen. Kalastajan on opittava aluksenkäsittelyä ja tunnettava kannella olevat koneet ja kalanjalostuskoneet sekä aluksella olevat jäähdytys- ja pakastuslaitteet. Heidän on myös pystyttävä pitämään vahtia komentosillalla, ja heillä on oltava hyvät merimiestaidot. Lisäksi on osattava korjata erityyppisiä pyydyksiä ja hallittava korkealaatuinen kalanjalostus.

Kesällä 2023 valmistunut norjalainen koulutuskalastusalus Skulebas on 35,3 metriä pitkä ja 9,5 metriä leveä, ja sen on rakentanut tanskalainen Hvide Sande Shipyardi.

 

Kuukaudeksi kalastamaan

Toisen vuoden opiskelija, 17-vuotias Adrian esitteli meille Skulebasin pyydyskantta. Hän kertoi meille, että hänen isällään oli pieni kalastusvene ja hän oli osallistunut kalastukseen kotona. Kannella oli koukuin varustettu pitkäsiima, jolla oli tarkoitus lähteä kalastamaan. Toisen vuoden opetuksen aiheina ovat saalis ja laatuasiat sekä alukset ja kalastusmatkat. Koukkukalastus voi olla vaarallista varsinkin silloin, kun syötti pitää kiinnittää koukkuihin aluksen liikkuessa eteenpäin. Koulussa opitaan turvallisuutta kalastuksen yhteydessä. Adrian kertoi, että he olivat lähdössä seuraavalla viikolla kalastusreissulle osana tutkimusprojektia, jossa tutkitaan kampeloita. He kalastaisivat kokonaisen kuukauden ajan Norjan rannikolla. Opiskelijat oppivat myös navigointia, ja Skulebasin komentosilta oli täynnä huippumoderneja laitteita.

Toisen vuoden kalastajaopiskelija Adrian esittelee ylpeänä aluksella olevia pyydyksiä ja kalankäsittelytiloja. Aluksessa on tilaa 20 henkilölle.

Huippumoderni konehuone

Konepäällikkö Arvid Eliassen esittelee nykyaikaista konehuonetta, jossa on sähkögeneraattorit ja erillinen huone akuille, joiden varastointikapasiteetti on 1000 kW.

Konepäällikkö Arvid Eliassen esitteli huippumodernin konehuoneen, johon oli asennettu myös sähkövoima, joka on osa nykypäivän modernia merenkulkua. Konehuoneessa oli erillinen tila akuille, joiden kokonaisteho on 1000 kW. Aluksen kulkiessa täydellä teholla akut riittivät kuitenkin vain tunnin ajaksi, mutta jos tehoa vähennettiin, oli mahdollista ajaa pidempään. Aluksessa oli 400 ja 600 kWe:n Nogva Scania -generaattorit ja 2×450 kW:n Hoyer-sähköpääkoneet. Kaikki jätevedet käsitellään, eikä jätettä pääse ympäristöön, mikä täyttää kaikki nykyaikaiselle alukselle asetetut ympäristövaatimukset.

 

Skulebas-aluksen huippumoderni komentosilta.