Blogi
24.06.2025

Portugalin matkakuulumiset GEOfood Saimaan ruokamatkailun kehittämishankkeessa

Saimaa Geoparkin ja LAB-ammattikorkeakoulun edustajat tutustuivat Pohjois-Portugalin Geoparkkien toimintaan ja GEOfood-brändiin.

Kolme miestä tutkii viljelmia Portugalin maisemissa.
Viljelyksiin tutustumista

Saimaa Geopark vieraili toukokuun alussa 5.-9.5.2025 yhdessä LAB Ammattikorkeakoulun edustajien kanssa Portugalissa GEOfood-matkalla. Matkan aikana vierailimme neljän eri Geoparkin alueella, tutustuen paikallisiin GEOfood-yrittäjiin ja toimijoihin. Pohjois-Portugalin Geoparkit valikoituivat matkakohteeksi toisen suomalaisen Geoparkin hyvien kokemusten perusteella ja koska Portugalilta löytyi pitkän ajan kokemus GEOfood-brändin alla toimimisesta, että myös laaja GEOfood-yrittäjäkunta.

Matka tarjosi meille uutena GEOfood-brändin käyttöönottavana Geoparkkina mahdollisuuden oppia alueiden ainutlaatuisista geologisista sekä kulttuurisista piirteistä, kuulla kokemuksia GEOfood-brändistä, nähdä millaiset yritykset toimivat GEOfood-brändin alla ja maistella paikallisia, vahvasti alueiden omia ruokakulttuureita ja tapoja edustavia ruokatuotteita.

GEOfood-brändi koettiin Portugalissa vahvasti yhdistävän alueiden geologian, ihmiset ja luonnon. Se ei ollut heille vain ruuasta kertova brändi – se edusti kaikkea edellä mainittua. Brändistä oltiin siis ylpeitä ja sen nähtiin tuovan alueelle merkittävää lisäarvoa yhdistäen Geoparkin ja yritykset.

Yritysyhteistyö brändin alla näkyi erityisesti alkutuottajien ja ravintoloitsijoiden yhteistyönä. Lisäksi alkutuottajat ja esimerkiksi leipomot, myivät tuotteita kootusti valikoituihin lähimyymälöihin tai esimerkiksi ruokatoreille yhteiselle GEOfood-osastolle.

Leipäpala, jonka päällä on punaista tahnaa sekä kukka.
Paikallisia herkkuja

GEOfood-brändin kestävän kehityksen ajattelu ja yrittäjien tuotekehitystyö näkyi alkutuottajilla uusina innovaatioina, aluevaltauksina, vuodenaikatuottavuuteen reagoinnilla, tuotteiden esilletuonteina ja konsultaatioavun hankintana mm. kasvien paremman tuottavuuden ja menestymisen saamiseksi.

Portugalista saimme kotiin viemisiksi matkan tavoitteiden mukaisesti rutkasti inspiraatiota ja ideoita, hyviä GEOfood-brändin toimintatapoja, yhteistyömalleja sekä arvokkaita näkemyksia paikallisen luonnon raaka-aineiden monipuolisesta hyödyntämisestä GEOfood-toiminnassa. Tämä yhteistyömatka varmisti meille parempaa tietotaitoa toimijana ja vahvisti ajatustamme GEOfood -brändin tärkeydestä Saimaan Geoparkin alueella.

Erilaisia makkaroita ja Geopark- sekä Geofood-tunnukset
GEOfood-brändi näkyy Portugalissa.

Kaikki yritykset Saimaa Geoparkin alueella, tai sen puskurikunnissa voivat hakea yritykselleen GEOfood-brändin tunnustusta ja tulla osaksi kansainvälistä GEOfood-verkostoa. Brändiä haetaan Saimaa Geoparkin kautta ja yritys saa tukea sekä ohjeistusta hakuun. Brändin toimintaa yrityksessä seurataan vuosittain ja yritykset voivat myös luoda GEOfood-pohjalla uusia yhteistyöverkostoja omien paikallisten toimijoidensa kanssa.

GEOfood-toiminnan käynnistäminen Saimaa Geoparkin alueella Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa, on ollut osa GEOfood Saimaan ruokamatkailun kehittämishanketta. Hankkeen rahoittaa Maaseuturahasto Etelä-Savon sekä Etelä-Karjalan ELY-keskuksen toiminta-alueilla. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu ja Saimaa Geopark.