Maailman elintarviketuotannon ja -kaupan markkina on murroksessa. Kaupan omat merkit, eli private label -tuotteet, ovat ottaneet yhä suuremman osuuden vähittäiskaupan markkinasta. Vuonna 2025 arviolta jo 36 prosenttia eurooppalaisesta vähittäiskaupan tarjonnasta on kaupan omia merkkejä. Kasvutrendi on kiinnostava siksi, että se tarjoaa vientimahdollisuuksia elintarvikevalmistajille.
Ostovoimaisimmat ulkomaiset kuluttajat haluavat myös private label -tuotteilta korkeaa laatua ja valinnanvaraa. Juuri tässä laadukkaimmassa segmentissä aukeaa suomalaisilla elintarvikevalmistajilla uudenlaisia vientinäkymiä. Suomi on kansainvälisesti katsottuna pontentiaalinen private label -viejä.
– Meillä on korkeatasoista TKI-toimintaa, resurssitehokkaat valmistusprosessit ja hyvä laadunvalvonta, sekä maailman paras elintarviketurva. Osaamme tuottaa kuluttajien arvostamia vastuullisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita, jotka myös edistävät terveyttä ja ovat maukkaita, sanoo FINLABEL-hankkeen projektinjohtaja Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy:stä.
FINLABEL on viime syksynä käynnistynyt hanke, jonka auttaa suomalaisia elintarvikeyrityksiä kehittämään tuotteita private label -vientiin.
Inkisen mukaan suomalaistuotteilla on private label -kaupan vientipotentiaalia useissa tuoteryhmissä.
– Suomessa ei olla ymmärretty, ettei private label -valmistus ole maailman markkinoilla vain halpuutusta. Edullisemmissa segmenteissa volyymit ovat suuria, ja vain harvalla suomalaisvalmistajalla olisi niihin edes mahdollisuuksia. Mutta meidän kannattaakin tähdätä korkeamman myyntihinnan premium-kategoriaan.
– Elintarvikkeemme ovat niin korkeatasoisia, että niillä kannattaa tähdätä laadukkaimpien tuotteiden premium tai jopa ultrapremium private label -valmistajiksi. Niissä kate on edullisimpia tuotekategorioita merkittävästi parempi.
– Pienillä toimijoilla on vaikea päästä ulkomaisiin valikoimiin. Private label voi olla monelle yritykselle jopa ainoa keino pysyä mukana vientimarkkinoilla tai tie sinne pääsyyn, toteaa Inkinen. Private label-valmistuksessa ei tarvitse rakentaa omaa brändiä ja yrittää tehdä sitä tunnetuksi, vaan tuotteita markkinoidaan asiakkaan brändillä.
Proaktiivista asennetta ja intensiivistä asiakasyhteistyötä
Miten suomalainen elintarvikealan yritys sitten pääsee kiinni premium-tason markkinaan?
Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat jo nyt laadukkaina, mutta yritysten on hyvä kehittää lisäarvon luomisen kykyä ja asiakaspalvelun osaamistaan, joka on olennainen osa premium private label -tuotantoa.
– Private label -valmistus vaatii uudentyyppistä asennetta, sillä se on ennen muuta palveluliiketoimintaa. On oltava proaktiivinen ja yhteistyökykyinen, ja osattava palvella ostajia, Inkinen painottaa.
Private labelissa autetaan kategoriapäällikköä, brändinomistajaa tai kaupan ketjua onnistumaan myynnissään paremmin. Valmistaja on tärkeässä roolissa luomassa kaupalle tai bränditalolle lisäarvoa.
Tärkeä oivallus on, että hyllyn tuottoaste pyritään saamaan mahdollisimman korkealle valmistajan, ostajan ja valmistuttajan yhteisvoimin. Kyse on win-win-liiketoiminnasta, jossa kaikkien etu huomioidaan.
Parasta private label -osaamista meiltä ja muualta
FINLABEL-hanke on suunnattu erityisesti Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella toimiville elintarvikealan pk-yrityksille. Osallistuminen on kuitenkin mahdollista myös alueen ulkopuolelta.
Hanke alkaa maksuttomilla tietoiskuilla, joissa tarjotaan yleisnäkemys premium private label-valmistuksesta. Varsinaiset asiaan perehdyttämisen työpajat käynnistyvät maaliskuussa 2025.
– Työpajoissa yritykset saavat käsityksen muun muassa siitä, mitä kansainvälinen premium private label -valmistus vaatii, mitkä ovat juuri oman yrityksen kilpailukykytekijät ja mahdollisuudet, ja miten markkinaan pääsee käytännössä.
Osallistujayrityksille myös etsitään pontentiaalisia private label -kumppaneita maailmalta ja autetaan yhteyksien luomisessa.
Työpajat huipentuvat toukokuussa 2025 vierailuun PLMA-messuilla eli maailman suurimmilla private label market -messuilla Amsterdamissa.
– Siellä yritykset pääsevät tutustumaan lähemmin kansainväliseen PPL-markkinaan ja parhaimmillaan jopa tapaamaan uusia yhteistyökumppaneita, Jukka-Pekka Inkinen sanoo.
************
FINLABEL-hanke toteutetaan 1.8.2024–31.8.2025 välisenä aikana. Hanke tiedottaa pk-elintarvikeyrityksille kansainvälisestä premium private label-markkinasta ja sen avaamista vientimahdollisuuksista. Hankkeen toteuttaa Fennopromo Oy yhdessä private label -kaupan kotimaisen ja kansainvälisen osaajaverkoston kanssa. Hanke saa EU:n maaseuturahoitusta ELY-keskuksesta. Lisätietoja www.finlabel.fi.
Teksti Leena Filpus / Kubo Oy / FINLABEL-hanke.
FINLABEL-hanke / Fennopromo Oy
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili