Hanke Kehittämishanke - 281669 Alajärvi Aallonharjalle Alajärven kaupunki - 31.12.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Hankkeen avulla tuodaan ihmisten tietoisuuteen kansallisesti ja kansainvälisesti Alajärven ainutlaatuiset Alvar Aallon suunnittelemat rakennukset, sekä korostetaan Alajärven merkitystä Alvar Aallon elämässä. Alajärvi oli Aallon henkinen koti. Hankkeen toteuttaa Alajärven kaupunki. Toimenpiteinä hankesuunnitelmassa kerrotut työpaketit. Odotamme, että jatkossa Alajärvi tunnistetaan Alvar Aallon henkisenä kotina ja Alajärven kulttuuriperintö tunnetaan sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Kohderyhmän ovat matkailijat, kulttuurinnälkäiset, paikalliset asukkaat ja yritykset, koulutus- ja kulttuurilaitokset, matkailualan toimijat sekä arkkitehdit ja arkkitehtiopiskelijat. Hankkeen hyödynsaajat ovat Alajärven kaupunki ja koko maakunta näkyvyyden ja lisääntyvän matkailun myötä. Toteutusaika on 1.5.-31.12.2024. Hankealueena toimii Alajärvi, mutta tiedotusta suunnataan laajasti sekä kansallisesti että kansainvälisesti yllämainitulle kohderyhmälle. Yhteenveto hankkeesta Alajärvi Aallon harjalle -tiedonvälityshankkeessa tuotiin ihmisten tietoisuuteen kansallisesti ja kansainvälisesti ainutlaatuisia Alajärvellä sijaitsevia Alvar Aallon suunnittelemia rakennuksia, ja korostettiin Alajärven merkitystä Alvar Aallon elämässä. Hankkeella vastattiin ... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 281669 Loppumispäivämäärä 31.12.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Tiedonvälityshankkeet Toimenpiteen tyyppi Tiedonvälityshankkeet Toimenpiteen tarkenne Tiedonvälityshanke Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO0 Asiasanat Kulttuuri, kulttuuriperintö Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Hankkeen yhteenveto Alajärvi Aallon harjalle -tiedonvälityshankkeessa tuotiin ihmisten tietoisuuteen kansallisesti ja kansainvälisesti ainutlaatuisia Alajärvellä sijaitsevia Alvar Aallon suunnittelemia rakennuksia, ja korostettiin Alajärven merkitystä Alvar Aallon elämässä. Hankkeella vastattiin ... Näytä lisää Alajärvi Aallon harjalle -tiedonvälityshankkeessa tuotiin ihmisten tietoisuuteen kansallisesti ja kansainvälisesti ainutlaatuisia Alajärvellä sijaitsevia Alvar Aallon suunnittelemia rakennuksia, ja korostettiin Alajärven merkitystä Alvar Aallon elämässä. Hankkeella vastattiin tarpeeseen tiedottaa ja kertoa Alvar Aallon elämästä, ja erityisesti Alajärvelle sijoittuvasta elämänvaiheesta. Hankkeen avulla on tuotu esille Alajärven roolia Aaltokaupunkina kansallisesti ja kansainvälisesti. Hankkeen kohderyhmänä on ollut paikalliset asukkaat, yritykset, koulutus- ja kulttuurilaitokset, matkailualan toimijat sekä arkkitehdit ja arkkitehtiopiskelijat. Kohderyhmistä asukkaita ja yrityksiä on osallistutettu Alvar Aalto -viikon suunnitteluun ja toteuttamiseen. Hankkeen toteutus on jäsentynyt kolmen työpaketin avulla. Alajärven roolia Aaltokaupunkina on hankkeen aikana korostettu Alvar Aalto -viikon kautta, tiedonvälityskiertueella ja sosiaalisen median julkaisuilla. 13.-17.12.2024 järjestetyn avoimen kyselyn tulosten perusteella ihmisten tietoisuus Alvar Aallon roolista Alajärvellä on kasvanut vuoden 2024 aikana. Vastaajien mukaan Aalto-kohteet ovat olleet riittävästi näkyvillä Alajärven kaupungin somessa. Alajärven kaupungin järjestämä Alvar Aalto -viikko keräsi yhteensä 12 259 osallistujaa, mikä on Alvar Aalto -viikkojen ennätys. Toteutus Hankkeen toteutus on jäsentynyt hankesuunnitelmassa kolmen työpaketin avulla. - Työpaketti 1 toukokuu – heinäkuu o Hankkeeseen ja Aaltokohteisiin perehtyminen ja niiden kuvaaminen o Yhteistyötahojen kontaktointi o Esitteiden ja julisteiden suunnittelu o TiedonvÃ... Näytä lisää Hankkeen toteutus on jäsentynyt hankesuunnitelmassa kolmen työpaketin avulla. - Työpaketti 1 toukokuu – heinäkuu o Hankkeeseen ja Aaltokohteisiin perehtyminen ja niiden kuvaaminen o Yhteistyötahojen kontaktointi o Esitteiden ja julisteiden suunnittelu o Tiedonvälityksen Suomi-kiertueen suunnittelu ja kiertueelle osallistuminen o Alvar Aalto -viikon ohjelman markkinointi ja levitys, vaikuttajien innostaminen Alvar Aalto -viikolle osallistumiseen o Markkinointimateriaalin levittäminen, osallistujatarinoiden suunnittelu Tiedonvälityksen Suomi-kiertue toteutettiin suunnitelmien mukaisesti kesäkuun ja heinäkuun vaihteessa. Kiertueella vierailtiin Jyväskylässä 25.6., Kokkolassa 26.6., Tampereella 28.6. ja Seinäjoella 2.7. Kiertueella jalkauduttiin kaupunkien toreille. Kiertueella keskusteltiin ihmisten kanssa Alajärvestä, Alvar Aallon roolista Alajärvellä ja tulevasta Alvar Aalto -viikosta. Ohikulkijoille jaettiin myös Alajärven, Aalto-keskuksen ja Alvar Aalto -viikon esitteitä. Ensimmäisen työpaketin aikana viestintäkoordinaattori kuvasi kaikki Alajärven Aalto-keskuksen rakennukset ja niiden yksityiskotia. Työpaketin aikana viestintäkoordinaattori aloitti Alvar Aalto - kuvapankin koostamisen Alajärven kaupungille. Viestintäkoordinaattori suunnitteli visuaalisen ilmeen Alajärven kaupungin Alvar Aalto -viikolle. Työpaketin aikana viestintäkoordinaattori suunnitteli myös Alvar Aalto -viikon ensimmäisen esitteen ja julisteen. Työhön kuului myös painotalojen kontaktointi, tarjouspyyntöjen lähettäminen ja tarjousten vertailu. Tiedonvälityksen Suomi-kiertueen Jyväskylän osiossa yhteistyökumppanina toimi Ähtärin eläinpuisto. Viestintäkoordinaattori osallistui kokouksiin Ähtärin eläinpuiston kanssa. Viestintäkoordinaattori osallistui myös kokouksiin Alvar Aalto -säätiön kanssa. Vaikuttajien koordinointi Alvar Aalto -viikolle ja viikon markkinointiin toteutui kansanedustaja Antti Kurvisen ja kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosen haastatteluissa, joissa molemmat korostivat Alajärven merkitystä Alvar Aallon perinnön vaalijana ja sen tiedon levittäjänä. - Työpaketti 2 elokuu – lokakuu o Osallistujatarinoiden tuotanto o Alvar Aalto -viikon viestinnän koordinointi o Osallistujatarinoiden kuvaaminen ja tuottaminen o Jälkimarkkinoinnin suunnittelu o Alvar Aalto -viikon materiaalin läpikäyminen Viestintäkoordinaattori vastasi Alvar Aalto -viikon viestinnästä ja dokumentoinnista. Viikkoa edeltävässä someviestinnässä korostettiin ohjelman monipuolisuutta erilaisten ohjelmanostojen avulla. Ohjelmanostoja olivat muun muassa: ilmaiskonsertit, konsetit, valokuva- ja taidenäyttelyt, tekemistä lapsille, luentopäivät, kävelykierrokset ja avajaistapahtuma. Viikon etukäteisviestintään kuului myös tiedottaminen Alajärven saavutettavuudesta. Alvar Aalto -viikolla viestintäkoordinaattori julkaisi jokaisena päivänä oman päiväkohtaisen julisteen ja päivän ohjelman. Tämän lisäksi Facebook ja Instagram tileille julkaistiin tarinoita suoraan paikan päältä sekä kuva- ja videokoosteita päivien tapahtumista. Alajärven kaupungin sosiaalisen median tilit olivat julkaisujen määrissä mitattuna aktiivisimpia Alvar Aalto -viikolla. Viestintäkoordinaattori dokumentoi Alvar Aalto -viikon tapahtumat valokuvaamalla ja videokuvaamalla. Viikon materiaalista on tehty kuvapankki, jonka materiaalia käytetään viikon julkaisujen lisäksi viikon jälkimarkkinoinnissa ja tulevien Aalto-tapahtumien markkinoinnissa. Alvar Aalto -viikon jälkimarkkinoinnin suunnittelussa päätettiin tehdä tapahtumaviikosta aftermovie - koostevideo. Video päätettiin ensiesittää marraskuussa järjestettävässä Paluu Aalloille - tapahtumassa, jonka viestintäkoordinaattori ideoi ja järjestää. - Työpaketti 3 marraskuu – joulukuu o Joulukalenterin suunnittelu, työstö ja julkaiseminen o Tiedotustilaisuus hankkeen tuloksista Viestintäkoordinaattori järjesti yhteistyössä Villa Väinölän henkilökunnan, Alajärven musiikkiopiston ja Paavolan koulun kanssa Paluu Aalloille -tapahtuman, jossa ensiesitettiin Alvar Aalto -viikon Paluu Aalloille aftermovie. Video sai yleisöltä innostuneen vastaanoton. Paluu Aalloille -tapahtumassa kuunneltiin hankkeen videoiden lisäksi Alajärven musiikkiopiston musiikkiesityksiä sekä katsottiin Paavolan koulun 6lk:n Alvar ja Väinö -teatteriesitys. Marraskuussa viestintäkoordinaattori osallistui Alvar Aalto -reittiyhdistyksen syyskokoukseen, jossa käsiteltiin matkailun kestävyyttä ja kulttuurireitin välistä yhteistyötä. Syyskokouksen työpajoissa keskusteltiin myös Alvar Aalto -viikon somenäkyvyydestä, ennätystuloksesta ja hankkeen visuaalisesti näyttävästä annista. Alajärven kaupungin Aalto-joulukalenteri on päivittäin Instagramissa ja Facebookissa julkaistava audiovisuaalinen julkaisusarja, jossa keskitytään Alvar Aallon rooliin Alajärvellä. Joulukalenterin luukuissa paljastuu Alajärveen, Alvar Aaltoon liittyviä tarinoita, kuvia, videoita ja taideteoksia. Joulukalenterin kohderyhmä on laaja. Matkailijat, arkkitehtuuri- ja kulttuurimatkailijat ovat arkkitehtuuriin keskittyvien luukkujen kohderyhminä. Alajärven asukkaat ovat pääkohderyhmänä erityisesti luukuissa, joissa esitellään koululaistaidetta ja Alajärven historiaan liittyviä tarinoita. Tulokset Alajärvi Aallonharjalle -hankkeen somepostaukset Instagramissa ja Facebookissa keräsivät yhteensä 10 150 vuorovaikutusta ja 321 294 näyttökertaa. Julkaisujen kattavuus on ollut yhteensä 268 058. Tulokset on tarkistettu Meta Business -sovelluksesta ajalta 1.5.-13.12.2024. <b... Näytä lisää Alajärvi Aallonharjalle -hankkeen somepostaukset Instagramissa ja Facebookissa keräsivät yhteensä 10 150 vuorovaikutusta ja 321 294 näyttökertaa. Julkaisujen kattavuus on ollut yhteensä 268 058. Tulokset on tarkistettu Meta Business -sovelluksesta ajalta 1.5.-13.12.2024. Facebook Facebookissa kattavuus ja sitoutuminen kasvoivat merkittävästi kesäkuukausien jälkeen. Heinäkuussa kattavuus nousi 26 216:een ja elokuussa edelleen 43 235:een. Suurin kasvu tapahtui syyskuussa, jolloin kattavuus oli huipussaan 80 269 ja vuorovaikutuksia kertyi 2 262. Lokakuussa ja marraskuussa kattavuus laski 15 308:aan ja 10 002:een, mutta vuorovaikutukset pysyivät kohtalaisina (354 ja 200). Joulukuussa kattavuus (9 776) ja vuorovaikutukset (311) pysyivät marraskuun tasolla. Instagram Instagramissa näkyi samanlainen kehityskaari kuin Facebookissa, mutta syyskuu oli selvästi merkittävin kuukausi. Kattavuus kasvoi 42 127:ään ja näyttökerrat 60 521:een, ja vuorovaikutusten määrä nousi 3 332:een. Heinä- ja elokuussa oli myös kasvua, erityisesti elokuussa (10 511 kattavuutta ja 604 vuorovaikutusta). Lokakuussa ja marraskuussa kattavuus ja vuorovaikutukset laskivat, mutta pysyivät edelleen huomattavina (lokakuussa 9 675 kattavuutta ja 603 vuorovaikutusta, marraskuussa 7 721 ja 458). Facebookilla on korkeampi kokonaiskattavuus vuoden aikana, sekä korkeampi yksittäisen postauksen kattavuus (11 100 vs. Instagramin 9 761). Tämä osoittaa, että tietynlainen sisältö voi saavuttaa merkittävää näkyvyyttä Facebookissa, mahdollisesti sisällön luonteen tai yleisön vuorovaikutusmallien vuoksi. Hankkeen menestynein Facebook -julkaisu oli Annukka Viitaniemen haastattelun videonosto J.H Aallon sikareista. Korkea kattavuus yksittäisessä postauksessa Facebookissa viittaa siihen, että joskus sisältö voi levitä räjähdysmäisesti tai resonoida erinomaisesti yleisön kanssa kyseisellä alustalla. Tämä voi johtua kohdennetusta sisällöstä, yhteisövuorovaikutuksesta tai alustan algoritmin suosimisesta näkyvyyden osalta tietyissä olosuhteissa. Julkaisujen kattavuus vaihteli paljon. Suurimmat yksittäisten julkaisujen kattavuudet olivat lähes 1800:n tasolla. Erityisesti avajaistapahtuma ja Alvar Aalto -viikon konsertit loivat paljon vuorovaikutusta seuraajien kanssa. Kohdeyleisön kiinnostuksen herättivät erityisesti arkkitehtuurin esittely, kuten Alajärven kaupungintalo (100 vuorovaikutusta), Villa Väinölä (94 vuorovaikutusta) ja yhteisölliset tapahtumat kuten Aaltonuotio, konsertit ja koulujen tapahtumat. Alvar Aalto -viikon tapahtumat saivat kiitosta yhteisöllisyydestä, monipuolisuudesta ja järjestäjien sitoutumisesta laadukkaan sisällön tarjoamiseen. Myös viestintä keskittyi yhteisöllisyyteen, Alvar Aalto -viikon tapahtumien monipuolisuuteen ja laadukkuuteen. Sosiaalisen median alustojen vertailussa Instagram loistaa viestin levittämisessä laajemmalle yleisölle. Facebook on yhteisöllinen alusta, jota voidaan hyödyntää yhteisön rakentamiseen ja suoraan vuorovaikutukseen. Hankesuunnitelman viestintästrategiassa viestinnän toivottiin olevan selkeää, informatiivista ja innostavaa. Viestinnän oli tarkoitus korostaa Alvar Aallon perintöä Alajärvellä ja korostaa Alajärven roolia Aaltokaupunkina 13.-17.12.2024 järjestetyn avoimen kyselyn tulosten perusteella ihmisten tietoisuus Alvar Aallon roolista Alajärvellä on kasvanut vuoden 2024 aikana. Vastaajien mukaan Aalto-kohteet ovat olleet riittävästi näkyvillä Alajärven kaupungin somessa Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Hankkeen aikana toteutettu sosiaalisen median viestintä lisäsi merkittävästi Alajärven Aalto-kohteiden tunnettuutta. Facebook- ja Instagram-julkaisut keräsivät yhteensä 10 150 vuorovaikutusta ja 321 294 näyttökertaa, ja julkaisujen kattavuus oli yhteensä 268 058​. Vuoden ai... Näytä lisää Hankkeen aikana toteutettu sosiaalisen median viestintä lisäsi merkittävästi Alajärven Aalto-kohteiden tunnettuutta. Facebook- ja Instagram-julkaisut keräsivät yhteensä 10 150 vuorovaikutusta ja 321 294 näyttökertaa, ja julkaisujen kattavuus oli yhteensä 268 058​. Vuoden aikana sosiaalisen median näkyvyys kasvoi erityisesti kesän jälkeen. Syyskuu oli huippukuukausi molemmilla alustoilla: Facebookissa kattavuus nousi 80 269:een ja vuorovaikutusten määrä oli 2 262. Instagramissa kattavuus oli 42 127 ja vuorovaikutuksia kertyi ennätykselliset 3 332​ Tämä osoittaa, että strategisesti suunnitellut julkaisut ja tapahtumien viestintä toivat Alajärven Aalto-kohteille merkittävää näkyvyyttä ja lisäsivät sitoutumista. Aalto-viikon aikana tehty aktiivinen someviestintä, joka sisälsi reaaliaikaisia tarinoita ja kuva-/videokoosteita, oli keskeinen tekijä syyskuun korkeissa luvuissa​. Jatkosuunnitelma Hankkeen pohjalta voidaan todeta, että sosiaalisen median panostuksella on ollut selkeä vaikutus Alajärven Aalto-kohteiden tunnettuuteen. Jatkotyössä suositellaan: Keskittymistä visuaaliseen ja tarinalliseen sisältöön, joka resonoi yleisön kanssa – erityisesti Instagramin kautta viestitty sisältö keräsi suuren määrän sitoutumista. Tapahtumien ympärille rakennettavaa viestintää, sillä syyskuun Aalto-viikon menestys osoitti, että tapahtumien aikana someaktiivisuus tuottaa parhaan vaikutuksen. Vuorovaikutuksen lisäämistä Facebookissa, jossa oli korkea kokonaiskattavuus mutta suhteessa matalampi sitoutuminen kuin Instagramissa. Tämä voidaan saavuttaa esimerkiksi enemmän yleisöä osallistavilla julkaisuilla. Tulevien kampanjoiden suunnittelussa voidaan hyödyntää hankkeen aikana karttunutta tietoa tehokkaimmista viestintätavoista ja -kanavista. Alajärven kaupungin someviestinnän aktiivisuus on jatkossa tärkeässä roolissa Aalto-kohteiden tunnettuuden kasvattamisessa​. Lisäksi hankkeen aikana syntynyttä materiaali hyödynnetään tulevissa kampanjoissa. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Kommentit 1 Oikein hyvä hanke. Milloin tämän hankkeen toteutuneista/toteutettavista toimenpiteistä saamme tietoa? Kirjaudu sisään vastataksesi Hankkeen tiedot ELY-keskus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Leader-ryhmä AISAPARI ry Toteutuskunta ALAJÄRVI Kokonaisrahoitus 34 055,00 € Yksityinen rahoitus 3 405,50 € Julkinen rahoitus 30 649,50 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 30 649,50 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 13 179,28 € Valtio: 11 340,32 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 6 129,90 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 90,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 90,00 % Jaa:
Oikein hyvä hanke. Milloin tämän hankkeen toteutuneista/toteutettavista toimenpiteistä saamme tietoa?