Julkinen hankekuvaus
Kotimaisen kalan kulutus ei ole noussut edistämisohjelman tavoitteiden mukaisesti. Eri kalalajien osalta kalastajien havainto on ollut, että sesongeissa on suurta vaihtelua, ja normaali kalan reitti kuluttajille - tukkujen ja päivittäistavarakauppojen kautta - vetää yhä huonommin. Jopa vajaasti hyödynnettyjen lajien, kuten särkikalojen ja silakan, pieni jalostuksen myynnin nousu näyttää notkahtaneen edellisen vuoden aikana. Suoramyynnin yleisimmät vaikeudet liittyvät toiminnan aloittamiseen ja asiakaskunnan tavoittamiseen. Kalastajien kommentit kertovat, että riittävän asiakaskunnan saavuttaminen väkirikkaallakin seudulla edellyttää sinnikästä esillä oloa ja markkinointia esimerkiksi some-kanavilla. Kohtaanto-ongelma on ilmeinen myös asiakkaiden suunnalta; lähellä toimivaa suoramyyntiä tekevää toimijaa ei ole helppo löytää, sillä kaikki toimijat eivät osaa markkinoida palveluitaan. Hankkeen tavoitteena on jalkauttaa käytännönläheisellä työskentelyllä digitaaliset ratkaisut pysyväksi toimintatavaksi kalastusyrityksen suoramyynnissä, jokaisen kalastusyrittäjän henkilökohtaisesti tarvitsemassa laajuudessa. Tarkoituksena on lisätä kuluttajien ja ammattikeittiöiden luonnonkalan käyttöä kustannustehokkaasti ja kohdentamaan kysyntä ja tarjonta nykyistä paremmin. Kolme tärkeintä syytä järjestää hanke ovat 1) madaltaa kalastajan kynnystä ottaa käyttöön tehokkaampia liiketoiminnan muotoja 2) lisätä pienimuotoisten kalastusyritysten kannattavuutta 3) lisätä lähikalan käyttöä kuluttajien ja ravintoloiden keskuudessa Hankkeessa on kaksi kokonaisuutta: 1) Verkkoselaimilla ja mobiilivälineillä toimiva ”Löydä lähikalastajasi”-karttapalvelu, josta kuluttaja voi löytää oman asuin-, mökki- tai matkailupaikkakuntansa lähimmät kalan tarjoajat. 2) Digitaalisten suoramyyntikanavien jalkauttaminen
Lisätiedot
Ohjelma/Rahasto
Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston Suomen ohjelma 2021–2027
Hankenumero
313627
Aloituspäivämäärä
28.10.2024
Loppumispäivämäärä
31.12.2026
Onko kyseessä Leader-hanke?
ei
Toimenpide
Kestävä vesiviljely, jalostus ja kauppa
Alatoimenpide
2.2 Kalastus- ja vesiviljelytuotteiden kaupan pitämisen, laadun, lisäarvon ja jalostamisen edistäminen
Toimenpiteen tyyppi
Kauppa, jalostus, laatu ja lisäarvo
Toimenpiteen tarkenne
Menekinedistäminen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili