Julkinen hankekuvaus
Ruokaan liittyvät trendit luovat erinomaisen markkinaraon suomalaisille elintarvikkeille, mutta usein yritysten pieni koko ja kapea tuotevalikoima sekä rajalliset resurssit muodostuvat esteeksi kansainvälistymiselle. Samoin yksi suurimmista haasteista on toimiminen kuluttajaliiketoiminnassa kansainvälisesti, jossa tarinankerronnalla ja brändeillä on suuri merkitys ja mm. sosiaalisella medialla mielipidevaikuttajineen merkittävä rooli kustannustehokkaassa tunnettuuden luomisessa. Elintarvikealan brändättyjen tuoteperheiden kiihdytysohjelma -hankkeen päätavoitteena on kehittää suomalaisten pienten elintarvikeyritysten osaamista brändättyjen, korkean arvonlisän tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja markkinoinnissa. Lisäksi hanke aktivoi ja opastaa yrityksiä yhteistyöhön kollektiivisten tuotemerkkien rakentamisessa kansainvälisille markkinoille, sekä vahvistaa verkostoja ja pyrkii luomaan uusia toimintamalleja tukemaan alan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Hankkeen keskeisimmät toimenpiteet ovat: maakohtaisten elintarvikebrändien rakentaminen -verkkovalmennuspäiväsarjan sisällön tuotanto; elintarvikealan brändäys -valmennusmateriaalin sisällön tuotanto yritysten kansainvälisen mainonnan ja markkinoinnin suunnittelun tueksi sekä 10 yrityksille suunnattua tilaisuutta yhteistyössä hankepartnereiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi aktivoidaan yrityksiä yhteistyöhön tuomalla markkinatietoa, tietotaitoa yhteistoimintamalleista sekä ideoidaan yhteistyömahdollisuuksia. Yritysten kansainvälistymisen tueksi rakennetaan asiantuntija- ja mentor-verkosto. Hanke hyödyttää laajasti kotimaisia elintarvikealan kansainvälisille markkinoille suuntaavia yrityksiä. Hanke rakentaa ja vahvistaa yhteistyötä yliopistojen, ja yritysten välille, tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuksia yritysyhteistyöhön sekä vahvistaa elintarvikealan yritysten osaamispoolia kehittämällä yhteistyötä yritysten kesken ja aktivoimalla viranomaisten asiakaslähtöistä yritysten kehittämistä
Lisätiedot
Ohjelma/Rahasto
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Hankenumero
83931
Aloituspäivämäärä
31.12.2018
Loppumispäivämäärä
19.08.2021
Onko kyseessä Leader-hanke?
ei
Toimenpide
Kehittämishanke
Alatoimenpide
16.2 Uusien tuotteiden ja menetelmien kehittäminen
Toimenpiteen tyyppi
Yhteistyö
Toimenpiteen tarkenne
Tiedonhankintahanke, teollinen tutkimus (tuki 80 %)
Hankeluonne
Alueiden välinen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili