Hanke Investointihanke - 266201 Frisbeegolfrata Kaupinkangas Härmänmaan frisbeegolf ry - 31.12.2025 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Hankkeen hakijana ja toteuttajana on Härmänmaan frisbeegolf ry. Hankkeessa rakennetaan 18 -väyläinen frisbeegolfrata Kauhavan kaupungin Hakolan kylään. Kohderyhmänä on alueen monenikäiset harrastajat. Yhdistyksen tavoitteena on järjestää kilpailuja ja edistää harrastustoimintaa, lisätä hyvinvointia ulkoilun ja mukavan liikkumisen kautta. Toteutusaika 2024 - 2025 Yhteenveto hankkeesta Hankkeen tarkoituksena on rakentaa Hakolan Kaupinkankaan alueelle täysimittainen frisbeegolf rata. Hankkeessa saatiin aikaan 18-väyläinen frisbeegolfrata. Hankkeessa tehtiin puunkaatoa ja väylien siistimistä heittoväyliä varten, rakennettiin heittoalustat ja kahdet portaat, korien ja heittoal... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 266201 Loppumispäivämäärä 31.12.2025 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Investointihanke Alatoimenpide Maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Toimenpiteen tyyppi Maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Toimenpiteen tarkenne Yleishyödylliset maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat Liikunta Nuoret Vapaa-ajan toiminta, harrastukset Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Hankkeen yhteenveto Hankkeen tarkoituksena on rakentaa Hakolan Kaupinkankaan alueelle täysimittainen frisbeegolf rata. Hankkeessa saatiin aikaan 18-väyläinen frisbeegolfrata. Hankkeessa tehtiin puunkaatoa ja väylien siistimistä heittoväyliä varten, rakennettiin heittoalustat ja kahdet portaat, korien ja heittoal... Näytä lisää Hankkeen tarkoituksena on rakentaa Hakolan Kaupinkankaan alueelle täysimittainen frisbeegolf rata. Hankkeessa saatiin aikaan 18-väyläinen frisbeegolfrata. Hankkeessa tehtiin puunkaatoa ja väylien siistimistä heittoväyliä varten, rakennettiin heittoalustat ja kahdet portaat, korien ja heittoalustojen ympärille haketettiin oksia hakkeeksi, rakennettiin myös muutama valumaeste, jottei maa-aines lähde valumaan. Kolmella heittopaikalla on roskikset, jotta saadaan pidettyä alue siistinä. Tehtiin myös penkit rumpuputkista jotka on päällystetty tekonurmella. Viimeiseksi asennettiin opasteet ja korit. Harrastajat ovat ottaneet radan riemulla vastaan. Radan sijainti on hyvä ja sinne on helppo tulla. Radan rakentamisen tavoitteet saavutettiin hyvin ja rakentaminen toteutettiin kestävästi, luontoa kunnioittaen ja säästäen. Harrastuksen myötä yhteisöllisyys ja sosiaalinen kanssa käyminen lajin parissa ovat kasvaneet huomattavasti. Rata saatiin avattua käyttäjille 13.9.2024 ja viralliset avajaiset pidettiin 28.9.2024. Jatkossa viikkokisojen järjestäminen radalla tuo radan käytölle säännöllisyyttä ja lajin harrastajat käyvät harjoittelemassa kisojen ulkopuolella. Frisbeegolfradan ylläpito tapahtuu Härmänmaan frisbeegolf ry:n toimesta, ylläpidetään alueen siisteyttä, roskisten tyhjäystä säännöllisesti, pidetään heittoalustat siisteinä ja tehdään tarvittaessa korjaustoimenpiteitä. Toteutus Lähtötilanteena hankkeessa perustettiin Härmänmaan frisbeegolf ry, jonka tarkoituksena on rakentaa Hakolan Kaupinkankaan alueelle täysimittainen frisbeegolf rata. Ajatus frisbeegolf radalle lähti tarpeesta, koska lähialueella ei ole kovin montaa täysimittaista frisbeegolf rataa. Lähimmät r... Näytä lisää Lähtötilanteena hankkeessa perustettiin Härmänmaan frisbeegolf ry, jonka tarkoituksena on rakentaa Hakolan Kaupinkankaan alueelle täysimittainen frisbeegolf rata. Ajatus frisbeegolf radalle lähti tarpeesta, koska lähialueella ei ole kovin montaa täysimittaista frisbeegolf rataa. Lähimmät radat löytyvät Kortesjärven Kitkalta ja Lapuan Simpsiöltä. Ratasuunnitelman Kaupinkankaan alueelle teki Spin18 discgolfin Pasi Koivu. Suunnittelussa pyrittiin huomioimaan muut alueen ulkoilijat välttämällä suosituimpia polkuja. Alueen hyvä näkyvyys takaa turvallisuuden. Maankäyttöalueiden selvittelyn ja sopimusten ja Elyltä saadun päätöksen jälkeen lähdettiin maastoon. Pasi Koivu oli merkannut suunnitellessaan rataa kaadettavat puut. Puiden kaatoon lähdettiin toukokuun 2024 puolivälin tienoilla. Konkreettisena tekemisenä tässä vaiheessa oli puiden kaato ja karsiminen, oksien ja risujen keräys ja kuljetus läjille lähimaastoon. Apuna tässä vaiheessa oli talkootyöläisiä. Kun kaikki tarvittavat puut oli saatu kaadettua, alkoi tukkien sekä oksa/risu -kasojen kuljetus mönkijän ja puukärryn avulla yhteen kohdistettuun paikkaan. Suunnitelmaan verrattuna puita kaadettiin hieman vähemmän mitä alun perin oli ajateltu. Tässä kohdin yhtä radan väylää hiukan muutettiin jotta muut ulkoilijat tulee huomioitua paremmin. Suunnitelmassa oli mahdollisesti oksien hakettamista. Näin myös tehtiin, oksia ja risuja haketettiin, jotta saatiin muutamien korien ympäristöön 10 halkaisijaltaan olevia ns. ’kymppi’ ympyröitä. Muutaman korin ympäristön siistiminen tapahtui myös hakkeen avulla. Heittoalustojen paikat merkittiin kaivinkoneyrittäjälle juhannuksen 2024 tienoilla. Samalla aloitettiin heittoalustojen runkojen rakentaminen valmiiksi ennen asennusta. Myös pintalaudat pätkittiin valmiiksi asennusta varten. Runkorakenteena käytettiin 48x98 kestopuulankkua ja pinta vuorattiin 28x98 kestopuulaudalla. Heittoalustojen pohjatyöt kävi tekemässä GT kaivuu. Heittoalustan alta poistettiin pintamaa kaivinkoneella. Alueelle levitettiin 0-16mm murske ja se tiivistettiin pientä täryjyrää käyttäen. Murskekerroksen päälle asennettiin 12 kpl betonilaattoja 30x30, jotta runko ei jää kosketuksiin murskeen kanssa. Heittoalustan viereen kaivettiin reikä maahan käsin johon myöhemmässä vaiheessa asennettiin betonijalustalle tuleva väyläopaste. Puiden suojauksia aloitettiin myös samaan aikaan. Puiden suojaus toteutettiin asentamalla puun ympärille 2-3 kpl noin 4 m pituista lautaa pystyyn ja kiinnitys tapahtui vannereikänauhan avulla. Suojaamisen tarkoituksena on estää puun vaurioituminen, mikäli avausheitto poikkeaa heittolinjalta. Suunnitelmassa oli myös valumaesteiden rakentaminen. Nämä toteutettiin väylille 18 ja 4 sekä väylälle 5. Rakenteena käytettiin kaadettuja puunrunkoja, jotta maa-aines ei pääse valumaan ja saadaan korille tukeva alusta, jottei se kaadu rinteessä. Kaikkia näitä tehtiin vähän limittäin. Heittoalustojen loppuun asti kokoaminen ja asentaminen tapahtui isommalla talkooporukalla heinäkuun puolivälissä. Tällöin asennettiin valmiiksi kootut rungot paikoilleen, kuljetettiin mönkijällä, ja asennettiin päällyslaudat runkoon kiinni. Myöhemmässä vaiheessa sitten asennettiin lautojen päälle tekonurmi joka sitten vielä hiekoitettiin asennusohjeen mukaan, jotta vältytään liukastumiselta. Portaat rakennettiin kulkua helpottamaan rinteessä. Väylä 1 jälkeen noustaan rinnettä ylös, tähän rakennettiin lyhyemmät portaat. Väylä 2 jälkeen rakennettiin pidemmät portaat ylös rinteeseen. Portaiden runkorakenteena käytettiin 48x148 kestopuulankkua ja porrasaskelmat 48x98 kestopuulankusta. Kiinnityksiin käytettiin ruuveja ja pultteja. Porrasaskelmat pätkittiin valmiiksi etukäteen, kun portaiden rungot olivat valmiit, saatiin porrasaskelmat kiinnittää kiinni runkoon. Myöhemmässä vaiheessa portaisiin tehtiin myös kaiteet. Väylä 1 portaiden yläpäähän asennettiin myös suojaverkko suojaamaan heittäjiä ja portaissa kulkijoita. Suojaverkko tuli myös väylälle 15 ja 1 väylän aloitustiin läheisyyteen ns. lämmittely verkko johon saa heittää aloitus heittoja ja lämmitellä heittokättä. Loppuvaiheessa vielä rakennettiin drop zone -alustat ja asennettiin ne metsään paikoilleen. Viimeistelyssä vielä kierrettiin väylät, siistittiin väylät turhista oksista, lisättiin haketta vielä tarvittaviin paikkoihin, kantojen lyhentämistä. Penkit rakennettiin rumpuputkista ja tekonurmimatosta. Rumpuputket päällystettiin tekonurmella. Penkit on asennettu väylille 1, 3, 8. Roskakorit asennettiin väylille 1, 8 ja 14 ja ne kiinnitettiin puihin kiinni jotta pysyvät paikoillaan. Viimeisenä radalle asennettiin korit ja väylä opasteet. Tämä oli tarkoituksella viimeinen homma, jotta radalle ei lähdetä ennenaikaisesti pelaamaan. Pääpiirteittäin hanke toteutui suunnitellun mukaisesti. Suunnitelmasta poiketen oli ainoastaan vähäisempi puiden hakkuu. Muutamilla väylillä jätettiin puita kaatamatta, koska emme nähneet tarpeelliseksi kaataa kaikkia merkittyjä puita, koska väylä muodostui hyväksi vähäisemmällä puun kaatamisella. Suunnitellut kustannukset vastasivat pääpiirteittäin toteutuneita kustannuksia. Osa kustannuksista oli noussut tarjouksiin nähden, mutta tämä oli kuitenkin maltillista. Mönkijän vuokraus oli kahdeksi viikoksi sovittu, mutta huomattiin että tämä aika ei riitä. Sovittiin vuokraajan kanssa lisäviikosta joka kustannettiin hankkeen ulkopuolisella rahalla. Radan rakentamisen aikana useammalta ulkoilijalta tuli kysymyksiä ja huolia siitä että onko vielä turvallista ulkoilla alueella, kun rata on valmis ja harrastajat heittelemässä radalla. Tästä oli myös Komiat lehdessä lukijan kommentti johon Härmänmaan frisbeegolf ry myös vastasi. Ulkoilijat kiinnostuivat myös portaista ja niistä alettiin myös puhumaan kuntoportaina – tähän asiaan tuli myös lehtihaastattelu Komiat lehteen, jossa pyrittiin kertomaan portaiden tarkoituksesta frisbeegolfaajien siirtymisinä väylältä ja toiselle. Ei niinkään kuntoportaina jossa iso jäsenmäärä yhtäkkiä alkaisi treenaamaan ja oleskelemaan portaiden juurella jolloin heittotilanteissa tulisi vaaratilanteita ulkoilijoille. Portaista on kuitenkin tullut kiitosta ulkoilijoilta. Rata saatiin avattua käyttäjille 13.9.2024 ja viralliset avajaiset pidettiin 28.9.2024. Harrastajien kommentit ovat olleet positiivisia. Radasta on pidetty koska se on monipuolinen ja haastava, heittoalustoja on kehuttu hyvin rakennetuiksi, kuin myös portaat ovat saaneet kehuja. Alueen kangasmaasto on myös saanut kiitosta. Rakennusvaiheesta ei ole juurikaan jäänyt luontoon jälkiä, on rakennettu luontoa kunnioittaen ja säästäen. Tulokset Hankkeessa saatiin aikaan 18-väyläinen frisbeegolfrata. Lähialueelta tälläinen täysimittainen frisbeegolfrata puuttui, joten se rakennettiin tarpeeseen. Harrastajat ovat ottaneet radan riemulla vastaan, myös lähialueen asukkaista on saatu jo uusia harrastajia lajin pariin. Uusi rata on mahdo... Näytä lisää Hankkeessa saatiin aikaan 18-väyläinen frisbeegolfrata. Lähialueelta tälläinen täysimittainen frisbeegolfrata puuttui, joten se rakennettiin tarpeeseen. Harrastajat ovat ottaneet radan riemulla vastaan, myös lähialueen asukkaista on saatu jo uusia harrastajia lajin pariin. Uusi rata on mahdollistanut lähialueen kaikenikäisille uuden harrastuspaikan ja yhteisöllisyyttä lisäen. Radan sijainti on hyvä ja sinne on helppo tulla. Radan rakentamisen tavoitteet saavutettiin hyvin ja rakentaminen toteutettiin kestävästi, luontoa kunnioittaen ja säästäen. Harrastajat ovat löytäneet radan hyvin. Kuukauden sisällä harrastajat olivat kiertäneet 1117 kierrosta aikavälillä 13.9.2024-13.10.2024. Harrastuksen myötä yhteisöllisyys ja sosiaalinen kanssa käyminen lajin parissa ovat kasvaneet huomattavasti. Radan ovat löytäneet kaiken ikäiset harrastajat, lapsista nuorisoon ja tosiharrastajiin ja höntsä harrastajiin saakka. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Pidemmän aikavälin vaikutukset frisbeegolfradan toteutuksesta ovat suoraan harrastajien liikunta- ja yhteisölliset vaikutukset. Ulkoilu lisääntyy merkittävästi harrastajien parissa, radan helppo saavutettavuus on lisännyt uusien harrastajien tulemisen lajin pariin. Lajin harrastaminen onnist... Näytä lisää Pidemmän aikavälin vaikutukset frisbeegolfradan toteutuksesta ovat suoraan harrastajien liikunta- ja yhteisölliset vaikutukset. Ulkoilu lisääntyy merkittävästi harrastajien parissa, radan helppo saavutettavuus on lisännyt uusien harrastajien tulemisen lajin pariin. Lajin harrastaminen onnistuu ikään katsomatta. Viikkokisojen järjestäminen radalla tuo radan käytölle säännöllisyyttä ja lajin harrastajat käyvät harjoittelemassa kisojen ulkopuolella. Frisbeegolfradan ylläpito tapahtuu Härmänmaan frisbeegolf ry:n toimesta, ylläpidetään alueen siisteyttä, roskisten tyhjäystä säännöllisesti, pidetään heittoalustat siisteinä ja tehdään tarvittaessa korjaustoimenpiteitä. Jatkossa pidetään viikkokisoja radalla ja näistä ilmoitetaan harrastajille somessa ja metrix –palvelussa. Harrastajat käyttävät rataa itsenäisesti omalla ajallaan. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Leader-ryhmä AISAPARI ry Toteutuskunta KAUHAVA Kokonaisrahoitus 56 188,10 € Yksityinen rahoitus 23 643,95 € Julkinen rahoitus 32 544,15 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 32 544,15 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 13 993,98 € Valtio: 12 040,55 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 6 509,62 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 57,92 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 57,92 % Jaa: