Hanke Kehittämishanke - 16100 KANTAMA 1006538-5 Nimeä ei saatavissa 01.05.2016 - 13.05.2020 Päättynyt Hankkeen tiedot Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun IBFood-projektissa vuonna 2012 tehdyn pro gradu -tutkimuksen mukaan suomalaiset elintarvikealan pk-yritykset ovat kasvuhakuisia ja ne etsivät innovatiivisia ja vaihtoehtoisia tapoja kansainvälistyä perinteisen viennin lisäksi. Yksi vaihtoehto pienten kuluttajatuotteita valmistavien yritysten kansainvälistymiseen on tapahtumamarkkinointi. Tapahtumia on tarjolla sekä Suomessa että muualla maailmassa joulutoreista katumarkkinoihin ympärivuotisesti. Kasvava "tapahtumamarkkinointi -business" tarjoaa pohjoisen pienyrityksille oivan kanavan tuotteittensa kansainväliseen myyntiin. Kynnys lähteä itsenäisesti markkinoille on pienyrityksille kuitenkin erittäin suuri. Ne tarvitsevat ulkopuolista tukea osallistuakseen kansainvälisiin tapahtumiin omien resurssien niukkuuden vuoksi. Yritykset tarvitsevat tietoa siitä, miten myynti tapahtuu, millaisia tuotteita ja palveluja tulee tarjota ja miten viestitään yrityksen tuotteista ja imagosta. Logistiikan ja myynnin organisointiin paikan päällä tarvitaan yhteistyötä muun muassa paikallisten toimijoiden ja yritysten kanssa. KANTAMA - tiedonhankintaprojektissa kerätään tietoa tapahtumamarkkinoinnista, selvitetään mihin markkinoihin yritysten kannattaisi jatkossa osallistua ja miten toiminta tulisi organisoida. Opintomatkoilla verkostoidutaan ja solmitaan kontakteja kohdemarkkinoiden toimijoihin. Opintomatkojen tueksi tehdään esittelymateriaalia ja opintomatkoille osallistuvat yrittäjät tuottavat itsenäisesti sisältöä hankkeen mediasivuille. KANTAMA- projektin ensisijaisen kohderyhmä on Oulunkaaren seutukunnan ja lähialueiden pienet elintarvike-, käsityö- ja luonnontuotealan yritykset. Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 Hankenumero 16100 Aloituspäivämäärä 01.05.2016 Loppumispäivämäärä 13.05.2020 Onko kyseessä Leader-hanke? ei Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide 16.10 Muut yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyö Toimenpiteen tarkenne Tiedonhankintahanke, teollinen tutkimus (tuki 80 %) Hankeluonne Alueiden välinen Asiasanat Elintarvikkeet Kansainvälisyys/kansainvälistyminen Tuotekehitys markkinointi verkostot Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Toteutuskunta II Julkisen rahoituksen osuus: 80,00 % Jaa: