Hanke
Kehittämishanke - 266234

KASVUUN – Kestävää kasvua maaseudulle

Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf

- 31.12.2025

Käynnissä

Julkinen hankekuvaus

KASVUUN - Kestävää kasvua maaseudulle -hankkeen tavoite on parantaa maaseudun elinvoimaa yrittäjyyttä vahvistamalla ja tukea yritysten kilpailukykyä ja kasvua. Hanke uudistaa ja monipuolistaa maaseudun yritystoimintaa ja vahvistaa yritysten ja alan toimijoiden yhteistyökulttuuria sekä luo uusia verkostoja. Hanke lisää tietoisuutta ja osaamista ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävästä ja vastuullisesta yritystoiminnasta. Hanke järjestää vertaissparrauksia pienryhmissä, webinaareja, tarvekartoituksia, verkostotapaamisia, yritysvierailuja ja opintomatkoja. Toimenpiteet koostuvat kolmesta työpaketista: Yritysten kilpailukyky ja kasvu, Vertaissparraukset - Yritystoiminnan kehittäminen ja osaamisen lisääminen sekä Verkostojen rakentaminen ja kumppanuuksien vahvistaminen. Tuloksena rakentuu uusia yhteistyöverkostoja ja yritysryhmiä. Yritysten välinen vertaissparraus edistää palveluiden ja tuotteiden kehitystä. Yrittäjien osaaminen ja tahtotila yritystoiminnan kasvattamiseen ja kansainvälistymiseen lisääntyy. Digitaidot lisääntyvät, markkinointi- ja tuotteistamisosaaminen kasvaa. Digitalisaation myötä maaseutualueiden palvelujen näkyvyys ja saavutettavuus paranee. Osaamisen lisääntymisen ja verkostoitumisen avulla yritysten kyky ennakoida ja vastata tulevaisuuden haasteisiin kasvaa. Kohderyhmänä ovat Pirkanmaan ja Keski-Suomen maaseutualueiden luonto- ja elämysmatkailuyrittäjät sekä luontoa toiminnassaan hyödyntävät hyvinvointialan yrittäjät, maaseudun ruokapalvelu- ja elintarvikealanyrittäjät ja toimintaansa aloille laajentavat mikro- ja pk-yrittäjät. Hyödynsaajina ovat lisäksi palveluiden ostajat ja käyttäjät sekä maaseudun elinkeinoelämä, alan oppilaitokset, maaseudun asukkaat, vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat. Päätoteuttajana on Työtehoseura ry ja osatoteuttajina ProAgria Etelä-Suomi ry / Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset sekä ProAgria Keski-Suomi ry/ Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset. Toteutusaika on 1.1.2024-31.12.2025.

Lisätiedot

Ohjelma/Rahasto

Euroopan maaseuturahasto 2023–2027

Hankenumero

266234

Loppumispäivämäärä

31.12.2025

Onko kyseessä Leader-hanke?

ei

Maaseututyyppi

Sisempi kaupunkialue

Toimenpide

Kehittämishanke

Alatoimenpide

Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet

Toimenpiteen tyyppi

Yhteistyöhankkeet

Toimenpiteen tarkenne

Koordinointi- ja aktivointihankkeet

Hankeluonne

Alueiden välinen

Kohdealue

SO8

Ajankohtaista hankkeesta

Menestyäkseen yrityksen on kuljettava muuttuvan maailman mukana. Tästä seuraa usein investointitarpeita – sekä hankintoja että tarve hyödyntää asiantuntijoiden tarjoamia palveluita. Kaikkea ei aina tarvitse toteuttaa omalla pääomalla. Jos yrityksesi sijaitsee maaseudulla – niin kuin 95 % Suomen pinta-alasta sijaitsee – ja olet mikroyrittäjä, lähesty rohkeasti paikallista Leader-ryhmääsi ja kysy tarjolla olevista rahoituksista.

Lue lisää ProAgria | Pienyrittäjä – hyödynnäthän Leader-rahoitusta yrityksesi

Nykyajan markkinointimaailmassa digitaalinen ja orgaaninen näkyvyys ovat nousseet keskeisiksi tekijöiksi yritysten menestyksessä. KASVUUN – Kestävää kasvua maaseudulle -hankkeen Digitaalinen markkinointi ja myynti -teeman pienryhmätapaamiset käynnistyvät tammikuussa. TTS Työtehoseuran digipedagogiikan asiantuntijan Päivi Nummenrannan vetämissä tapaamisissa saadaan vinkkejä näkyvyyden parantamiseen, keskustellaan, jaetaan kokemuksia ja etsitään yhdessä vertaisoppimisen keinoin ratkaisuja digitaalisen näkyvyyden haasteisiin.

Lue lisää Näkyy – ei näy – näkyy! Yrityksesi digitaalinen ja orgaaninen näkyvyys – Työtehoseura

Tainionvirran alueen yritysryhmähankkeet toimivat erinomaisena esimerkkinä siitä, kuinka yrittäjien yhteistyöllä voidaan edistää alueen vetovoimaa ja kasvattaa mukana olevien yritysten liikevaihtoa. Myös KASVUUN -hankkeessa on tavoitteena löytää yritysryhmähankeaihioita ja edistää yritysryhmähankkeiden syntyä.

Lue lisää ProAgria | Yritysryhmähankkeiden tuella Sysmän ja Hartolan alueen…

 

Maaseudun mikroyrittäjä voi ajatella, että kaikenlainen ”bränditekeminen” kuuluu vain isoille firmoille ja maksaa aina maltaita, eikä näin ollen kosketa minun yritystäni tai toimintaani lainkaan. Väärin, sanoo digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntija Noora Kokko, TTS Työtehoseurasta.  Brändääminen ja vahvan brändin kehittäminen on mahdollista ja suotavaa ihan kaikenkokoisille yrityksille, myös mikroyrityksille.

Lue lisää: Miten brändisi voi? – Vahva brändi kuuluu kaikenkokoisille yrityksille – Työtehoseura

Yrittäjän kannattaa keskittyä siihen, minkä hän osaa parhaiten. Monet asiat, joihin yrittäjältä menisi tunteja, voidaan hoitaa tekoälyn avulla minuuteissa. KASVUUN ja Timanttiset Aktiviteetit -hankkeen järjestämässä matkailuyritysten digipäivässä tekoälytietämyksen ykkösnimi Ville Niemijärvi FlowHouselta avasi luovan tekoälyn mahdollisuuksia.

Lue lisää: ProAgria | Valjasta tekoäly yrityksesi sisällöntuottajaksi

Tapahtumat

Hankkeen yhteyshenkilöt

3 jäsentä