Hanke Yritysryhmähanke - 299074 Kivijalkakauppojen yhteistyön ja osaamisen lisääminen Kehittämisyhtiö Witas Oy - 31.03.2025 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Yritysryhmähankkeessa edistetään viitasaarelaisten kivijalkakauppojen markkinointi- ja digiosaamista sekä tuetaan ja luodaan yhä vahvempaa yrittäjien välistä yhteistyötä ja alueen elinvoimaa. Yhteenveto hankkeesta Yritysryhmähanke käynnistettiin asiantuntijapalvelun kilpailuttamisella joulukuussa 2024 tavoitteena kehittää mukana olevien yritysten osaamista erityisesti viestinnän, markkinoinnin ja digitaalisen liiketoiminnan saralla sekä syventää yritysten välistä yhteistyötä. Hankkeen aikana toteu... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 299074 Loppumispäivämäärä 31.03.2025 Onko kyseessä Leader-hanke? ei Maaseututyyppi Harvaan asuttu maaseutu Toimenpide Yritysryhmähanke Alatoimenpide Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tarkenne Yritysryhmähanke sosioekonomisen rakenteen kehittämiseksi Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat Digitaidot Digitalisaatio Kustannustehokkuus Liiketoimintaosaaminen Markkinointi, markkinaosaaminen Palvelut Resurssitehokkuus Vertaisoppiminen Yrittäjyyden edistäminen Hankkeen yhteenveto Yritysryhmähanke käynnistettiin asiantuntijapalvelun kilpailuttamisella joulukuussa 2024 tavoitteena kehittää mukana olevien yritysten osaamista erityisesti viestinnän, markkinoinnin ja digitaalisen liiketoiminnan saralla sekä syventää yritysten välistä yhteistyötä. Hankkeen aikana toteu... Näytä lisää Yritysryhmähanke käynnistettiin asiantuntijapalvelun kilpailuttamisella joulukuussa 2024 tavoitteena kehittää mukana olevien yritysten osaamista erityisesti viestinnän, markkinoinnin ja digitaalisen liiketoiminnan saralla sekä syventää yritysten välistä yhteistyötä. Hankkeen aikana toteutettiin sekä yhteisiä että yrityskohtaisia kehittämistoimenpiteitä, jotka suunniteltiin tukemaan toisiaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja oikea-aikaisesti sekä lisäämään yritysten välistä yhteistyötä. Toteutus Yhteiset kehittämistoimet toteutettiin ryhmäsparrauksina loppuvuodesta 2024 - alkuvuodesta 2025 aikana neljän työpajan sarjana, joihin yritysryhmähankkeessa mukana olleet yrittäjät kokoontuivat yhteen seuraavien aiheiden äärelle: 1) Työpaja: Yrityksen viestintä ja yhteismarkk... Näytä lisää Yhteiset kehittämistoimet toteutettiin ryhmäsparrauksina loppuvuodesta 2024 - alkuvuodesta 2025 aikana neljän työpajan sarjana, joihin yritysryhmähankkeessa mukana olleet yrittäjät kokoontuivat yhteen seuraavien aiheiden äärelle: 1) Työpaja: Yrityksen viestintä ja yhteismarkkinointi Yrityksen pääviestien kirkastaminen ja selkeyttäminen Sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen ymmärtäminen Digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin sisällöt Yritysten välisen yhteistyön mahdollisuudet ja käytännöt sosiaalisessa mediassa 2) Työpaja: Asiakkaat ja asiakaspolut Asiakassegmenttien tunnistaminen ja digitaalinen tavoittaminen Myynnin tehostaminen digitaalisten työkalujen avulla Yhteistyön toimintamallit näkyvyyden ja markkinoinnin tueksi 3) Työpaja: Aikataulutus ja yhteismarkkinoinnin vuosikello Viestintään käytetyn ajan hallinta ja vastuunjako Yritysten yhteismarkkinoinnin vuosikellon suunnittelu ja käyttöönotto Henkilöstön sitouttaminen markkinointiviestintään 4) Työpaja: Markkinoinnin tavoitteet ja yritysyhteistyö Onnistumisen mittaaminen ja esimerkkien jakaminen Realististen tavoitteiden asettaminen ja mainonnan testaaminen Yritysyhteistyön merkitys pienellä paikkakunnalla ja käytännön vinkit Yhteiset kehittämistoimet synnyttivät yritysten välille yhteistyötä digitaalisen yhteisen kampanjailmeen muodossa. Yhteisen kehittämisen myötä yritysten välinen yhteistyö syveni muiltakin osin ja tulee varmasti näkymään jatkossakin yritysten välisenä yhteiskampanjointina. Yrityskohtaiset kehittämistoimenpiteet ajoitettiin lomittain yhteisten työpajojen kanssa ja räätälöitiin yrityskohtaisesti yritysten lähtötason sekä tarpeiden mukaisesti syksystä 2024 alkuvuoteen 2025. Näitä olivat muun muassa: Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen: Sosiaalisen median rooli liiketoiminnassa Digitaalisen liiketoimintamallin kehittämisen vaiheet ja kokeilut Sosiaalisen median strategian rakentaminen Brändin kehittäminen: Asiakaskokemusten hyödyntäminen liiketoiminnassa Eri sovellusten käytön kehittäminen ja kokeilu Asiakaslupausten selkeyttäminen ja digitaalisten työkalujen hyödyntäminen asiakassitouttamisessa Yrityskohtaisten kehittämistoimien jäljiltä yrittäjien osaaminen sekä digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen on kasvanut merkittävästi. Yrittäjiltä saatu palaute on ollut kautta linjan positiivista ja saanut paljon kiitosta käytännönläheisestä ja yrityksen taitotason mukaisesta kehittämisotteesta. Tulokset Yritysryhmähanke toteutettiin suunnitellusti aikataulun mukaisesti. Yhteiset työpajat ja yrityskohtaiset kehittämistoimenpiteet tukivat toisiaan, ja yrittäjät kokivat saaneensa konkreettisia työkaluja viestintään, markkinointiin ja yhteistyöhön. Yrittäjät opettelivat erilaisten digitaali... Näytä lisää Yritysryhmähanke toteutettiin suunnitellusti aikataulun mukaisesti. Yhteiset työpajat ja yrityskohtaiset kehittämistoimenpiteet tukivat toisiaan, ja yrittäjät kokivat saaneensa konkreettisia työkaluja viestintään, markkinointiin ja yhteistyöhön. Yrittäjät opettelivat erilaisten digitaalisten työkalujen, kuten Canvan, Chatgpt:n, Instagramin ym. muiden somealustojen käyttöä omien tarpeiden ja osaamistason mukaisesti. Yrittäjät antoivat toinen toisilleen vertaistukea ja rohkeutta lähteä toteuttamaan yritysten somemarkkinointia uusia taitoja ja työkaluja hyödyntäen. Yrittäjät rohkaistuivat kokeilemaan uusia juttuja yritysten somekanavissa, kuten. mm. Rautakauppa Mehton Keskiviikkokysely. Hankkeen merkittävänä tuloksena voidaan pitää yritysten välisen yhteistyön tiivistymistä, yhteistä digitaalisen markkinoinnin kampanjointia ja kampanjailmettä sekä parantunutta osaamista ja rohkeutta yleisesti digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän saralla. Yritykset buustaavat toisten yritysten somepostauksia kommentoimalla ja tykkäämällä niistä yhä enemmän, kun ymmärtävät sen tärkeyden somemarkkinoinnin algoritmien ruokkimiseksi. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Hanke on luonut pohjaa jatkoyhteistyölle ja kehittänyt yritysten valmiuksia vastata nopeasti muuttuvaan liiketoimintaympäristöön. Yritysten välinen yhteistyö on parantunut ja tiivistynyt. Yritykset pystyvät antamaan toinen toiselleen sparrausta ja rohkaisua erilaisten markkinointikampanjoide... Näytä lisää Hanke on luonut pohjaa jatkoyhteistyölle ja kehittänyt yritysten valmiuksia vastata nopeasti muuttuvaan liiketoimintaympäristöön. Yritysten välinen yhteistyö on parantunut ja tiivistynyt. Yritykset pystyvät antamaan toinen toiselleen sparrausta ja rohkaisua erilaisten markkinointikampanjoiden toteutuksiin. Apua on myös helpompi pyytää yrittäjäkollegoilta yhteisen yritysryhmähankkeen myötä syntyneen oppimiskokonaisuuden jälkeen. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Keski-Suomen ELY-keskus Toteutuskunta VIITASAARI Kokonaisrahoitus 10 000,00 € Yksityinen rahoitus 2 500,00 € Julkinen rahoitus 7 500,00 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 7 500,00 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 3 225,00 € Valtio: 4 275,00 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 0,00 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 75,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 75,00 % Jaa: