Hanke Investointihanke - 255095 On se kone! -näyttelyn digitaaliset sisällöt, investointi Suomen maatalousmuseosäätiö sr - 31.12.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Suomen maatalousmuseo Sarka toteuttaa Leader-hankkeella digitaalisia pelejä, animaatioita ja äänimaailmoja keväällä 2024 avattavaan On se kone! näyttelyyn ja jo olemassa olevalle Digisarka.fi-alustalle. Ne tarjoavat elämyksellisessä ja helposti omaksuttavassa muodossa olevaa tietoa maatalouden koneellistumisesta 1950-luvulta nykypäivään. Pelien ja animaatioiden kohderyhmänä ovat kouluikäiset, nuoret ja nuoret aikuiset. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023 – 31.12.2024. Yhteenveto hankkeesta Investointihankkeessa hankittiin tuotteita, joita tarvittiin kehittämishankkeen sisältämien ostopalveluiden toteuttamisessa. Investointihankkeen laitteisiin kuuluivat pelien ja animaatioiden tietokoneet näytöt ja muut laitteet, sekä äänimaailmojen laitteet asennuksineen. ... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 255095 Loppumispäivämäärä 31.12.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Investointihanke Alatoimenpide Maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Toimenpiteen tyyppi Maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Toimenpiteen tarkenne Yleishyödylliset maaseudun toimintaympäristön kehittämisen investoinnit Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat 3D-mallinnus Demonstraatio Digitalisaatio Ikääntyvä väestö Kokeilu, innovaatio Kulttuuri, kulttuuriperintö Kulttuuriperintö Kylä Lapset Luonnontuotteet Luovat alat Maatilojen monialaisuus Matkailu Naiset Nuoret Nuoret viljelijät Robotiikka, automatisaatio Saavutettavuus Saavutettavuus Sosiaalinen innovaatio Sosiaalinen pääoma Sovellukset ja alustat Sukupolven- tai omistajanvaihdokset Teknologia Tekoäly Tilusjärjestelyt Vertaisoppiminen Viljantuotanto Virtuaalitiimit Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Älymaatalous Hankkeen yhteenveto Investointihankkeessa hankittiin tuotteita, joita tarvittiin kehittämishankkeen sisältämien ostopalveluiden toteuttamisessa. Investointihankkeen laitteisiin kuuluivat pelien ja animaatioiden tietokoneet näytöt ja muut laitteet, sekä äänimaailmojen laitteet asennuksineen. ... Näytä lisää Investointihankkeessa hankittiin tuotteita, joita tarvittiin kehittämishankkeen sisältämien ostopalveluiden toteuttamisessa. Investointihankkeen laitteisiin kuuluivat pelien ja animaatioiden tietokoneet näytöt ja muut laitteet, sekä äänimaailmojen laitteet asennuksineen. Hanke toteutettiin muuten suunnitelmien mukaan, mutta yksi Lenovon tietokone jouduttiin vaihtamaan Mac miniin, joka oli kalliimpi, sillä Lenovo ei pyörittänyt Vuosikello-peliä toivotulla tavalla. Pienempimuistinen Mac mini jouduttiin ostamaan äänimaailmaa varten hankkeen loppuvaiheessa. Yllätysmenot pystyttiin pääasiassa kattamaan kun muut hankinnat alittivat alkuperäisen arvion. Hanke onnistui oikein hyvin ja tähän mennessä asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Näyttely avattiin 8.6.2024. Toteutus Syksyllä 2023 suunnittelimme multimedioiden toteutusta ja minkälaista laitteistoa tarvitsee hankkia. Syksyllä tilasimme simulaattoriin tietokoneen, peliohjaimet sekä neljä projektoria. Amanuenssi Riikka Soininen piirsi alkuvuodesta 2024 Merosen perheen kuvituksen jotka tilattiin painettu... Näytä lisää Syksyllä 2023 suunnittelimme multimedioiden toteutusta ja minkälaista laitteistoa tarvitsee hankkia. Syksyllä tilasimme simulaattoriin tietokoneen, peliohjaimet sekä neljä projektoria. Amanuenssi Riikka Soininen piirsi alkuvuodesta 2024 Merosen perheen kuvituksen jotka tilattiin painettuna vaahto-pvc:lle Granolta. Toteutus ei ollut mieleisemme joten saimme tilauksesta alennusta. Keväällä -24 tilattiin multimedioihin sopivat näytöt, tietokoneet ja hiiret. Yksi tietokone piti myöhemmin vielä vaihtaa toiseen. Multimedioiden kehikot ja kuivurin käyttöliittymät oli piirtänyt näyttelyarkkitehti ja tuotokset tulivat yhdessä näyttelyn muiden kehikkojen kanssa. Hankaluuksia on lähinnä ollut laskujen erittelyssä ja merkitsemisessä oikeaan paikkaan. Äänimaailman suunnittelu ja toteutus oli helppoa sillä Valinor on ammattilainen johon pystyi luottamaan, ja hän teki lähes kaiken viikolla ennen avajaisia. Hänelle piti vielä lopussa ostaa yksi Mac mini tietokone äänien toistamiseen. Tulokset Tuloksena on upea On se kone! -näyttely jossa kävijä pystyy heittäytymään mukaan maatalouden koneellistumiseen. Kaikki mitä suunniteltiin pystyttiin toteuttamaan. Simulaattori on ollut erityisesti kohderyhmän mieleen, mutta kaikki toteutukset ovat olleet mielenkiintoisia kävijöiden mielest... Näytä lisää Tuloksena on upea On se kone! -näyttely jossa kävijä pystyy heittäytymään mukaan maatalouden koneellistumiseen. Kaikki mitä suunniteltiin pystyttiin toteuttamaan. Simulaattori on ollut erityisesti kohderyhmän mieleen, mutta kaikki toteutukset ovat olleet mielenkiintoisia kävijöiden mielestä. Peleistä ja animaatioista ovat nauttineet niin lapset kuin aikuiset. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Hankkeessa toteutetut digitaaliset toiminnot ja äänet pysyvät On se kone! - näyttelyssä museon konehallissa ja Digisarka-sivustolla koko näyttelyn esilläolon ajan, eli vähintään 10 vuotta. Näyttelyä ja digitaalisia osuuksia ylläpitää Suomen maatalousmuseosäätiö sr. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Suomen maatalousmuseo Sarka Tutkija, Kehittäjä, Hanketoimija, Järjestötoimija - Kulttuuri ja kotiseutu Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Varsinais-Suomen ELY-keskus Leader-ryhmä Varsinais-Suomen jokivarsikumppanit ry Toteutuskunta LOIMAA Kokonaisrahoitus 35 310,00 € Yksityinen rahoitus 12 358,50 € Julkinen rahoitus 22 951,50 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 22 951,50 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 9 869,14 € Valtio: 8 492,06 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 4 590,30 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 65,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 65,00 % Hankkeen yhteyshenkilö Suomen maatalousmuseo Sarka Tutkija, Kehittäjä, Hanketoimija, Järjestötoimija - Kulttuuri ja kotiseutu Jaa: