Hanke Kehittämishanke - 255097 On se kone! -näyttelyn digitaaliset sisällöt, kehittäminen Suomen maatalousmuseosäätiö sr - 31.12.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Suomen maatalousmuseo Sarka toteuttaa Leader-hankkeella digitaalisia pelejä, animaatioita ja äänimaailmoja keväällä 2024 avattavaan On se kone! näyttelyyn ja jo olemassa olevalle Digisarka.fi-alustalle. Ne tarjoavat elämyksellisessä ja helposti omaksuttavassa muodossa olevaa tietoa maatalouden koneellistumisesta 1950-luvulta nykypäivään. Pelien ja animaatioiden kohderyhmänä ovat kouluikäiset, nuoret ja nuoret aikuiset. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023 – 31.12.2024. Yhteenveto hankkeesta Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun. Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9.... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 255097 Loppumispäivämäärä 31.12.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Tiedonvälityshankkeet Toimenpiteen tyyppi Tiedonvälityshankkeet Toimenpiteen tarkenne Tiedonvälityshanke Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO0 Asiasanat 3D-mallinnus Demonstraatio Digitaidot Digitalisaatio Kulttuuri, kulttuuriperintö Kulttuuriperintö Maatilojen monialaisuus Matkailu Saavutettavuus Sosiaalinen pääoma Sovellukset ja alustat Vertaisoppiminen Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Älymaatalous Hankkeen yhteenveto Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun. Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9.... Näytä lisää Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun. Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9.2024 niiden henkilöiden osilta jotka hankkeen toteuttamiseen osallistuvat. Hanketta on tekemässä 1.1.-12.7. projektityöntekijä Petra Nikula 50% työajalla ja 100% työajalla 1.-30.9. Lisäksi 1.1.-30.9. museomestari Aittamäki 40% työajalla ja museojohtaja Viinikkala 20% työajalla. Amanuenssi Riikka Soininen osallistui hankkeen toteuttamiseen 1.1.-30.9.2024 40% työajalla ja kokoelmapäällikkö Juha Hirvilammi 1.1.-30.6. ja 1.8.-30.9. 30% työajalla. Magis Multimedia Oy:n toteutukset: Peli: Maanviljelijän vuosikello Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa Animaatiot: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA.fi) Modify Media Oy: Traktorisimulaattori Äänimaailma Valinor Oy Toteutus Kaikki suunnitellut asiat saatiin toteutettua, mutta palkkakuluihin tuli muutoksia ja multimedioiden lisätöiden kustannukset nousivat. Animaatioiden työstö vaati paljon korjauskierroksia. Samoin simulaattorin toteutus oli Modifylla haastavampaa kuin he olivat alun perin arvioi... Näytä lisää Kaikki suunnitellut asiat saatiin toteutettua, mutta palkkakuluihin tuli muutoksia ja multimedioiden lisätöiden kustannukset nousivat. Animaatioiden työstö vaati paljon korjauskierroksia. Samoin simulaattorin toteutus oli Modifylla haastavampaa kuin he olivat alun perin arvioineet. Laskukopioihin on merkitty mitkä osat kuuluvat hankkeelle ja mitkä eivät. Palkkauskuluissa tuli muutoksia, sillä digitoteutusten toteuttaminen ja laitteiden toimintakuntoon saattaminen venyi syksyyn 2024 asti. Juha Hirvilammin työaika lisättiin hankkeelle koska hän oli korvaamaton apu käsikirjoittamisessa. Navetta-animaatiota haluttiin täydentää kanaloihin ja sikaloihin, ja niiden käsikirjoittamisessa meni aikaa vielä syksyllä. Niiden tuottaminen ostopalveluna ei kuulu hankkeeseen. Ne lisätään myöhemmin Navetta-animaation laitteelle, luoden yhtenäisen kokonaisuuden. Tulokset Näyttely avattiin ajallaan 8.7.2024. Magis Multimedia Oy:n toteutukset: Peli: Maanviljelijän vuosikello Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa Animaatio: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA-palveluun) Peli: Traktor... Näytä lisää Näyttely avattiin ajallaan 8.7.2024. Magis Multimedia Oy:n toteutukset: Peli: Maanviljelijän vuosikello Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa Animaatio: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA-palveluun) Peli: Traktorisimulaattori (Modify Media Oy) Äänimaailma Valinor Oy. Äänet vaihtuvat, kun asiakas kulkee näyttelyssä eteenpäin ja teemat vaihtuvat. Näyttelyn teemoja ovat pelto, navetta, konehalli ja toimisto. Viisi piirrettyä Merosen perheen kuvitusta. Hankkeen aikana saatiin uusia yhteistyökumppanuuksia mm. Novidan ammattioppilaitos, Valio, Siipikarjaliitto ja Arskametalli Oy. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Hankkeessa toteutetut digitaaliset toiminnot ja äänet pysyvät On se kone! - näyttelyssä museon konehallissa ja Digisarka-sivustolla koko näyttelyn esilläolon ajan, eli vähintään 10 vuotta. Näyttelyä ja digitaalisia osuuksia ylläpitää Suomen maatalousmuseosäätiö sr. On se kon... Näytä lisää Hankkeessa toteutetut digitaaliset toiminnot ja äänet pysyvät On se kone! - näyttelyssä museon konehallissa ja Digisarka-sivustolla koko näyttelyn esilläolon ajan, eli vähintään 10 vuotta. Näyttelyä ja digitaalisia osuuksia ylläpitää Suomen maatalousmuseosäätiö sr. On se kone! -näyttely avautui kesäkuussa ja jo heinäkuussa rikoimme (toisena perättäisenä vuotena) kaikkien aikojen heinäkuisen kävijäennätyksemme. Saran kävijämäärä kolmelta kesäkuukaudelta oli yli 27 000 kävijää. Saran On se kone! näyttelyn digitaaliset osuudet -hankkeilla on ollut paljon positiivisia kulttuurista ja sosiaalista kestävyyttä tukevia ominaisuuksia. Kehittämishankkeessa käytettiin ostopalveluita, jotka toivat valituille yrityksille töitä moneksi kuukaudeksi. Animaatioilla ja peleillä tuodaan esille maatalouden koneellistumisen kulttuuriperintöä joka koskettaa kaikkia suomalaisia. Animaatioissa ja peleissä paneudutaan monipuolisesti sekä maatalouden kestävään alkutuotantoon että kehittyvään ruokaketjuun. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Suomen maatalousmuseo Sarka Tutkija, Kehittäjä, Hanketoimija, Järjestötoimija - Kulttuuri ja kotiseutu Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Varsinais-Suomen ELY-keskus Leader-ryhmä Varsinais-Suomen jokivarsikumppanit ry Toteutuskunta LOIMAA Kokonaisrahoitus 120 098,91 € Yksityinen rahoitus 24 019,78 € Julkinen rahoitus 96 079,13 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 96 079,13 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 41 314,02 € Valtio: 35 549,28 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 19 215,83 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 80,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 80,00 % Hankkeen yhteyshenkilö Suomen maatalousmuseo Sarka Tutkija, Kehittäjä, Hanketoimija, Järjestötoimija - Kulttuuri ja kotiseutu Jaa: