Hanke Kehittämishanke - 256847 Rannikkoreitti- pyörämatkailureitin opastuksen ja viitoituksen kehittäminen Kemiönsaaressa Kimitoöns kommun - 05.08.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Avustusta haetaan Rannikkoreitin nykyisen opastuksen ja viitoituksen kehittämiseen Kemiönsaaren kunnan alueen reittiosuuksille. Opastusta ja viitoitusta kehittämällä parannetaan Rannikkoreitin saavutettavuutta eri kohderyhmien osalta ja sitä kautta lisätään reitin virkistyskäyttöä ja luontomatkailua kunnassa. Rannikkoreitin koko pituus on noin 367 km (Salon, Kemiönsaaren, Hangon ja Raaseporin reittiosuudet). Hankkeessa kehitettävän Rannikkoreitin pituus on yhteensä noin 140 km (Kemiönsaaren kunnan alueen reittiosuudet), jolle laaditaan uuden tieliikennelain mukainen opastus- ja viitoitussuunnitelma. Suunnitelma laaditaan kaksisuuntaiseksi ja kahdella opastustasolla: etäisyystauluin (opastusmerkki F22) ja suunnistustauluin (opastusmerkki F21.1 ja F 21.2) Rannikkoreitin pää- ja sivureittien osalta. Tässä hankkeessa laadittava viitoitus- ja opastussuunnitelma muodostaa perustan varsinaisten opasteiden kilpailuttamiselle (investointien kustannusten määrittäminen), tuottamiselle ja asentamiselle maastoon Rannikkoreitin varrelle. Vain opasteista tehtyjen suunnitelmien kautta on investointitoimenpiteitä mahdollista lähteä viemään eteenpäin ja toteuttamaan. Yhteenveto hankkeesta Hankkeen tuloksena laadittiin hankesuunnitelman mukaiset uuden tieliikennelain täyttävät viitoitus- ja opastussuunnitelmakartat (yhteensä 40 detaljikarttaa sekä kaksi yleissuunnitelmakarttaa) Kemiönsaaren kunnan Rannikkoreitin reittiosuuksille (yhteensä 200 km).... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 256847 Loppumispäivämäärä 05.08.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Selvitykset ja suunnitelmat Toimenpiteen tyyppi Tiedonvälityshankkeet Toimenpiteen tarkenne Selvitykset ja suunnitelmat Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO0 Asiasanat Ilmastonmuutos Kylä Liikunta Matkailu Palvelut Saavutettavuus Vapaa-ajan asukkaat Vapaa-ajan toiminta, harrastukset Hankkeen yhteenveto Hankkeen tuloksena laadittiin hankesuunnitelman mukaiset uuden tieliikennelain täyttävät viitoitus- ja opastussuunnitelmakartat (yhteensä 40 detaljikarttaa sekä kaksi yleissuunnitelmakarttaa) Kemiönsaaren kunnan Rannikkoreitin reittiosuuksille (yhteensä 200 km). Toteutus Hankkeen alussa pidettiin ensin sen aloituspalaveri Kemiönsaaren kunnantalolla, jossa sovittiin yhdessä hankkeen työryhmän kanssa hankkeen toimenpiteiden toteuttamisesta, niiden aikataulusta sekä keskusteltiin kunnan tarpeista Rannikkoreitin opasteiden kehittämisen osalta. Hankkeen etenemisest... Näytä lisää Hankkeen alussa pidettiin ensin sen aloituspalaveri Kemiönsaaren kunnantalolla, jossa sovittiin yhdessä hankkeen työryhmän kanssa hankkeen toimenpiteiden toteuttamisesta, niiden aikataulusta sekä keskusteltiin kunnan tarpeista Rannikkoreitin opasteiden kehittämisen osalta. Hankkeen etenemisestä pidettiin seurantapalaverit työryhmän kanssa kunnantalolla 9.11.2023, 19.3 ja 28.5.2024. Lisäksi oltiin aina tarvittaessa yhteyksissä Teams-palaverien, puhelinpalaverien ja sähköpostien kautta ja käytiin esittelemässä kunnan johtoryhmälle hanketta 23.1.2024 kunnantalolla. Muita yhteistyökumppaneita hankkeessa oli mm. Varsinais-Suomen ELY-keskus, jonka kanssa sovittiin Rannikkoreitin opasteiden suunnitelmakarttojen sisällöstä. ELY-keskuksen kanssa tehtiin yhteistyötä, Teams-palaverien, puhelinpalaverien ja sähköpostien kautta. Lisäksi yhteistyötä tehtiin myös Kemiönsaaren kunnan asukkaiden ja matkailijoiden suuntaan tiedottamalla näitä hankkeessa laadittavasta Rannikkoreitin opastus- ja viitoitussuunnitelmista hankkeen alkuvaiheessa 7.12.2023 (https://www.kemionsaari.fi/tyo-ja-yrittaminen/hankkeet/). Hankkeen päättymisen jälkeen on vielä tarkoitus tiedottaa kunnan viestintämedioissa hankkeen eri sidosryhmiä hankkeen jatkotoimenpiteistä, kun niistä on ensin tarkemmin sovittu työryhmän kanssa. Hankkeen aluksi keskusteltiin kunnan työryhmän kanssa Rannikkoreitin kehittämistarpeista ja mietittiin, miten Rannikkoreitti saataisiin mahdollisimman hyvin sekä kunnan asukkaita että matkailijoita palvelevaksi pyörämatkailureitiksi. Tämän vuoksi pyydettiin tässä työssä aluksi selvittämään tarkemmin myös ne eri reittilinjausvaihtoehdot, joilla nykyinen Rannikkoreitti (pituus hanketta aloitettaessa 140 kilometriä Kemiönsaaren reittiosuuksilla) tavoittaisi jatkossa entistä paremmin Kemiönsaaren eri alueet ja kohderyhmät, matkailulliset kohteet ja toiminnot (mm. yritykset ja palvelut), luontokohteet ja- reitit sekä kyläkeskukset, pidentäisi matkailijoiden viipymää alueella ja olisi myös samalla turvallisemmin pyöräiltävissä. Tämän em. tarkastelu vaati Kemiönsaaren alueelle useamman maastokäynnin (18.11, 25.11, 9.12 ja 14.12.2023 sekä 23.1 ja 20.2.2024) sekä muutaman vaihtoehtoisen luonnosversion Rannikkoreitin opasteiden yleissuunnitelmasta, jotta sen varsinaiseen opasteiden ja viittojen suunnitelmatyöhön päästiin käyntiin. Reitin turvallisuus pyöräiltäessä huomiotiin suunnittelemalla Rannikkoreitin reittilinjausta erityisesti niille tieosuuksille, joilla muut liikennemäärät ovat pieniä ja ajonopeudet maltillisia. Työryhmän lisäksi myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksella hyväksyttiin tämä yleissuunnitelma Rannikkoreitin reittilinjauksesta ja sen opastusperiaatteista ennen sen mukaisten detaljisuunnitelmakarttojen laatimista. Rannikkoreitin logona käytettiin opastussuunnitelmassa Kemiönsaarella jo aiemmin Salon Rannikkoreitin reittiosuuksien opastussuunnitelmassa (ko. kehittämishanke ja -työ vuosina 2020-2022) hyväksyttyä reittitunnusta. Kehittämishankkeelle pyydettiin rahoittajalta jatkoa yhden kerran hankkeen aikana (5.8.2024 saakka), jotta opastus- ja viitoitussuunnitelma saataisiin laadittua valmiiksi tälle lähes koko Kemiönsaaren kattavalle Rannikkoreitin reittiosuuksille. Talven 2023/2024 aikana laadittiin varsinaiset uuden tieliikennelain mukaiset opastussuunnitelmakartat (40 detaljikarttaa ja kaksi yleissuunnitelmakarttaa) Kemiönsaaren Rannikkoreitin reittiosuuksille, joiden pituus on jatkossa yhteensä 200 kilometriä. Suunnitelma laadittiin kaksisuuntaiseksi ja kahdella opastustasolla: etäisyystauluin (opastusmerkki F22) ja suunnistustauluin (opastusmerkki F21.1 ja F 21.2) Rannikkoreitin pää- ja sivureittien osalta. Rannikkoreitin pääreittiosuuksia on nyt yhteensä 80 kilometriä ja sivureittejä yhteensä 120 kilometriä. Etäisyystauluihin tulevat Rannikkoreitin varrella olevat viitoitettavat kohteet, reittitunnus (logo) ja etäisyydet kohteisiin. Etäisyystaulut sijoitetaan viitoitettavien kohteiden mukaisiin paikkoihin. Suunnistustaulu osoittaa pyöräilijälle reitin jatkuvuuden ja siinä esitetään nuolikuvio ja reittitunnus (logo). Suunnistustaulua käytetään ennakkomerkkinä ja se sijoitetaan noin 20-50 metriä ennen risteystä. Lisäksi suunnistustaulu sijoitetaan reitin linjaosuudella noin 3-4 kilometrin välein ja taajama-alueilla tiheämmin riippuen muusta maankäytöstä ja risteyksistä. Tämän jälkeen nämä kartat lähetettiin kommenteille Varsinais-Suomen ELY-keskukseen sekä hankkeen työryhmälle 21.5.2024. Hankkeen työryhmän kanssa sovittiin opastussuunnitelman suunnittelutyön etenemisestä palaverissa 28.5.2024. ELY-keskuksen vastaava henkilö oli vuorotteluvapaalla välillä helmikuu-elokuu 2024, minkä vuoksi kommentit saatiin tältä opastussuunnitelmaan vasta varsinaisen hankeajan päättymisen jälkeen Teams-palaverissa 19.9.2024. Tätä loppuraporttia kirjoitettaessa on ELY-keskuksen kanssa käytävä vuoropuhelu Rannikkoreitin suunnitelmakarttojen osalta vielä hieman kesken ja nämä kartat saataneen kokonaisuudessaan hyväksyttyä ELY-keskuksella vielä tämän vuoden 2024 aikana. Kemiönsaaren kunta vastaa ja hakee vielä ELY-keskuksen kommenttien ja hyväksynnän jälkeen hyväksynnän Rannikkoreitin opastussuunnitelman toteuttamiselle myös Rannikkoreitin varren maanomistajilta, eli yksityisiltä tieosuuskunnilta. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja maanomistajien lupien jälkeen on myös Rannikkoreitin fyysisten opasteiden toteuttaminen reitin varrelle maastoon mahdollista. Kemiönsaaren kunta vastaa omana työnään suunnitelmakarttojen täydentämisen ja sitä täydentävien toimenpiteiden toteuttamisen (mm. maanomistajaluvat) varsinaisen hankeajan jälkeen. Tulokset Hankkeen tuloksena laadittiin hankesuunnitelman mukaiset uuden tieliikennelain täyttävät viitoitus- ja opastussuunnitelmakartat (yhteensä 40 detaljikarttaa sekä kaksi yleissuunnitelmakarttaa) Kemiönsaaren kunnan Rannikkoreitin reittiosuuksille (yhteensä 200 km). Nämä suunnitelmakartat ovat ... Näytä lisää Hankkeen tuloksena laadittiin hankesuunnitelman mukaiset uuden tieliikennelain täyttävät viitoitus- ja opastussuunnitelmakartat (yhteensä 40 detaljikarttaa sekä kaksi yleissuunnitelmakarttaa) Kemiönsaaren kunnan Rannikkoreitin reittiosuuksille (yhteensä 200 km). Nämä suunnitelmakartat ovat kuvattuina tarkemmin tämän loppuraportin liitteissä. Karttojen laadinta on tällä hetkellä viimeistelyvaiheessa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kommenttien pohjalta ja ne tulevat valmiiksi vielä tämän kuluvan vuoden aikana. Laaditut suunnitelmakartat parantavat aikanaan fyysisten maasto-opasteiden muodossa Rannikkoreitin turvallisuutta ja saavutettavuutta eri kohderyhmien ja kunnan eri alueiden osalta. Kun reittiopastus on yhteneväinen ja jatkuva sen eri reittiosuuksilla ja sen varren kunnissa, ei eksymisiä ja reitiltä harhaantumista tapahdu niin helposti sitä pyöräilevien osalta. Rannikkoreitin reittilinjauksen suunnittelussa huomioitiin erityisesti liikkumisen turvallisuus ja vain tällä reitillä pysyvä pyöräilijä on lähtökohtaisesti turvallisuuden kannalta paremmassa asemassa kuin siltä eksyvä pyöräilijä. Kun reitti on visuaalisesti sen opasteiden kautta selkeästi nähtävissä ja helposti kuljettavissa on se myös helpompi saavuttaa. Ilman riittäviä ja oikeanlaisia opasteita ei pyöräilijällä ole selkeää kuvaa siitä, missä Rannikkoreitti kulkee ja sijaitsee sekä mikä oma sijainti reitillä kulloinkin on. Suunnitelmakarttojen mukaisilla maasto-opasteilla on mahdollista parantaa Rannikkoreitin varrella olevien eri kohteiden (taajamakeskukset, lähivirkistysalueet ja -reitit, kansallispuistot, luontokohteet, nähtävyydet ja kylät sekä naapurikunnat) välisiä virkistysyhteyksiä, kun näillä on selkeät, jatkuvat sekä visuaalisesti helposti havaittavat opasteet. Lisäksi maastoon suunnitellut opasteet lisäävät reitillä pysymistä ja vähentävät eksymistä, mikä parantaa näiden reitin varren kohteiden saavutettavuutta. Miellyttävältä tuntuva pyöräily-ympäristö yhdessä hyvin suunniteltujen ja toteutettujen reittiopasteiden kautta lisää Rannikkoreitin ja sen varren käyntikohteiden houkuttelevuutta ja parantaa kasvavien pyöräilymäärien kautta reitin tunnettavuutta pyöräilyn eri kohderyhmien ja aktiviteettimuotojen osalta. Tätä kautta Rannikkoreitille ja sen varren kohteisiin saadaan lisää virkistyskäyttöä ja luontomatkailua sekä uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja matkailutuloa alueen yrittäjille ja muille toimijoille (seurat, järjestöt ja yhdistykset). Retkipyöräilyreitit ovat pitkiä retkeilyreittejä, joita kehittämällä luonnon virkistyskäyttöä ja luontomatkailua pystytään ohjaamaan laajemmalle alueelle sekä useimmille kohteille, mikä osaltaan tasaa käyttöpainetta nykyisillä alueilla ja reiteillä sekä parantaa mahdollisuuksia liikkua luonnossa ja kokea reitit ja alueet rauhassa ja turvallisesti. Lisäksi hyvin merkityillä reitillä liikkuminen ja niille ohjaaminen keskittää virkistyskäyttöä ja luontomatkailua ylläpidettäville kohteille ja reiteille, mikä osaltaan vähentää kuormaa herkiltä luontoalueilta. Monipuolisella reitti- ja aktiviteettitarjonnalla on mahdollista vastata paremmin tämän päivän virkistyskäyttäjien ja luontomatkailijoiden erityyppisiin liikkumis- ja hyvinvointitarpeisiin. Lisäksi retkipyöräilyreitit tukevat osaltaan vähähiilisen ja vastuullisen matkailun edistämisen tavoitteita sekä mahdollistavat pitkän matkailukauden huhtikuusta aina lokakuuhun asti. Rannikkoreitin paremmista opasteista hyötyvät merkittävästi sekä alueen virkistyskäyttäjät että alueella tulevat matkailijat siellä palveluitaan tarjoavat yrittäjät, sillä Rannikkoreitti tavoittaa uudella reittilinjauksellaan Kemiönsaaren keskeisimmät alueet, toiminnot ja palvelut entistä paremmin ja tulee jatkossa olemaan reitin varrella myös paremmin fyysisesti havaittavissa sen uudistuvien opasteiden myötä. Pyörämatkailun lisääminen ja edistäminen itsessään parantaa ekologista, sosiaalista, taloudellista ja inhimillistä kestävyyttä. Lisäksi pyörämatkailijan viipymä alueella on pidempi kuin muiden matkailijaryhmien ja tämä käyttää matkallaan myös enemmän rahaa kuin muut ryhmät, minkä parantaa alueen yrittäjien ja palveluiden tarjoajien toimintamahdollisuuksia. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Tämän kehittämishankkeen jälkeen on tärkeää saada Rannikkoreitin opasteet toteutusvaiheeseen, eli suunnitella sellainen investointihanke, jolla nyt suunnitellut ja hyväksytyt opasteet on mahdollista saada asennettua maastoon reitin varrelle. Investointihankkeen tarkempi kustannus ja aikataul... Näytä lisää Tämän kehittämishankkeen jälkeen on tärkeää saada Rannikkoreitin opasteet toteutusvaiheeseen, eli suunnitella sellainen investointihanke, jolla nyt suunnitellut ja hyväksytyt opasteet on mahdollista saada asennettua maastoon reitin varrelle. Investointihankkeen tarkempi kustannus ja aikataulu määrittyy, kun valituilta palveluntarjoajilta on ensin pyydetty tarjoukset opasteiden toteutuksesta ja asennuksesta. Investointihankkeen kustannukset ovat karkeasti noin 400-500 €/km, eli Kemiönsaareen osalta (reittiosuuksien pituus kunnassa yhteensä noin 200 km) noin 80 000 €-100 000 €. Lisäksi Rannikkoreitille on vielä hyvä laatia erillinen turvallisuusasiakirja, jossa huomioidaan reitin aiheuttamat riskit sen käyttäjälle, eli pyöräilijälle ja mietitään ratkaisut riskien minimoimiseksi ja/tai poistamiseksi. Turvallisuusasiakirja on hyvä toteuttaa yhdessä muiden Rannikkoreitin varren kuntien (Salo, Hanko ja Raasepori) kanssa, jotta Rannikkoreitistä tulisi sitä pyöräilevälle mahdollisimman turvallinen reitti. Lisätietoa turvallisuusasiakirjasta: https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/kuluttajille-tarjottavat-palvelut/palveluntarjoajan-velvollisuudet/turvallisuusasiakirja. Suunniteltujen reitin varren opasteiden lisäksi on myös hyvä miettiä Rannikkoreitin välikohteisiin opastauluja, joissa olisi esitettynä kartalla reittilinjaus ja välikohteet sekä tekstimuodossa mielenkiintoinen tarinamuotoinen kuvaus reitistä ja sen varren nähtävyyksistä, käyntikohteista ja pyöräilijälle suunnatuista palveluista. Näiden tietojen lisäksi pyöräilijän tulisi saada reittikuvauksesta tiedot myös reitin ylläpitäjästä (nimi ja yhteystiedot palautteen antamista varten) sekä reitin ja sen reittiosuuksien soveltuvuudesta juuri itselle (kunto- ja aktiivisuustaso) ja omalle pyörälleen. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Varsinais-Suomen ELY-keskus Leader-ryhmä I Samma Båt - Samassa veneessä rf ry Toteutuskunta KEMIÖNSAARI Kokonaisrahoitus 14 194,12 € Julkinen rahoitus 14 194,12 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 9 935,88 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 6 103,47 € Valtio: 3 832,41 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 0,00 € Muu julkinen tuki: 4 258,24 € Julkisen rahoituksen osuus: 100,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 70,00 % Jaa: