Hanke Kehittämishanke - 281073 Ylistaron kesäsomettaja Ylistaron Kainaston Nuorisoseura r.y. - 30.11.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Hankkeen tavoitteena on lisätä Ylistaron kylien, yhdistysten, yritysten ja muiden toimijoiden yhteisöllisyyttä sekä lisätä Ylistaron maaseutukeskuksen ja sen kylien vetovoimaa sekä pitovoimaa. Hankkeen tavoitteena on nostaa ylös Ylistaron brändiä ja tavoittaa asukkaat vauvasta vaariin. Ylistaro on alueena laaja ja sen kylien sopukoihin mahtuu merkittävä määrä kulttuuria, historiaa, yhteisöllisyyden aarteita, joista edes kaikki asukkaat eivät ole tietoisia. Ylistarossa on myös paljon matkailukohteita, joista ei löydy tietoa mistään alustalta. Kylillä tehdään valtava määrä talkootyötä jatkuvasti ja yleensä viestintä tekemisestä jää tekemättä, kun muut hoidettavat asiat on tehtävä ensisijaisesti. On todettu, että Ylistaron kylät tarvitsevat nuorten näkökulmaa ja viestintää nuorten näkökulmasta, siitä mikä on Ylistarossa hyvää. Ja hyväähän löytyy vaikka kuinka paljon, mutta kuinka siitä kertoisi. Todettiin yhteistuumin että Ylistaron näkyvyyden lisäämiseksi tarvitaan yhteinen kesäsomettaja, joka kertoo kaikesta tasaisesti ja tasapuolisesti. Hankkeen avulla palkataan nuori somettaja, joka tartuu näihin tavoitteisiin. Yhteenveto hankkeesta Hankkeen tavoitteena oli somen avulla markkinoida Ylistaron alueen tapahtumia ja tavoittaa myös nuoria. Tavoite oli lisätä alueen vetovoimaa ja pitovoimaa. Tärkeä osa oli myös alueen toimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja kehittäminen. Palkattiin viestintäalan opiskelija Kesäsometta... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 281073 Loppumispäivämäärä 30.11.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Kaupunkien läheinen maaseutu Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tarkenne Koordinointi- ja aktivointihankkeet Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat Kylä Nuoret Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Hankkeen yhteenveto Hankkeen tavoitteena oli somen avulla markkinoida Ylistaron alueen tapahtumia ja tavoittaa myös nuoria. Tavoite oli lisätä alueen vetovoimaa ja pitovoimaa. Tärkeä osa oli myös alueen toimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja kehittäminen. Palkattiin viestintäalan opiskelija Kesäsometta... Näytä lisää Hankkeen tavoitteena oli somen avulla markkinoida Ylistaron alueen tapahtumia ja tavoittaa myös nuoria. Tavoite oli lisätä alueen vetovoimaa ja pitovoimaa. Tärkeä osa oli myös alueen toimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja kehittäminen. Palkattiin viestintäalan opiskelija Kesäsomettajaksi. Kylien yhteistyöryhmä suunnitteli somettajan työnkuvaa ja tavoitteita. Laadittiin listauksia Ylistaron alueen tiedossa olevista tulevan kesän tapahtumista ja asioista, joihin kesäsomettajan edellytettiin antavan työpanostaan. Somettaja teki tilit Instagramiin ja TikTokiin, joita ei ollut aikaisemmin olemassa. Facebookin tilit ja jonkin verran myös Instagramin tilejä oli kylillä jo ennestään. Kesäsomettaja kiersi eri kylillä tapahtumissa ja teki niistä juttuja, otti valokuvia ja videokuvauksia somekanaviin. Kesäsomettaja teki myös jonkin verran lehtimainontaa eri tapahtumista. Toteutus Ylistaron kylillä ja yhdistyksissä oli kaikilla jokin some tili, yleensä Facebook. Tilien käyttö on vaihtelevaa, toiset päivittävät tilejä aktiivisemmin kuin toiset. Pyrkimyksenä oli saada yhtenäisempää käytäntöä kaikkeen viestintään. Tavoite oli myös tavoittaa nuorempaa somekans... Näytä lisää Ylistaron kylillä ja yhdistyksissä oli kaikilla jokin some tili, yleensä Facebook. Tilien käyttö on vaihtelevaa, toiset päivittävät tilejä aktiivisemmin kuin toiset. Pyrkimyksenä oli saada yhtenäisempää käytäntöä kaikkeen viestintään. Tavoite oli myös tavoittaa nuorempaa somekansaa aktivoitumaan kylien tapahtumiin. Kesäsomettaja kiersi eri kylillä tapahtumissa ja teki niistä juttuja, otti valokuvia ja videokuvauksia somekanaviin. Instagramiin tehtiin 32 päivitystä, joista suurin osa on videoita. TikTokissa paras video "Päättärit Ylistarossa" keräsi 2400 tykkäystä. Hankeen kestoa päätettiin jatkaa alkuperäisestä aikataulusta n. kolme viikkoa, koska tapahtumien aikataulut sitä vaativat. Toteutuksen yksityiskohtainen selvitys liitteessä. Tulokset Tehtiin vaikutusarviotutkimus eri kanavien käyttäjämääristä mm. TikTokissa oli n. 30000 kävijää. Se antoi suuntaviivoja eri somealustojen vaikutuksista varsinkin, kun lähdettiin joidenkin tilien osalta nollasta. Lukemia täytyy kuitenkin arvioida kriittisesti. Laadittiin vaiku... Näytä lisää Tehtiin vaikutusarviotutkimus eri kanavien käyttäjämääristä mm. TikTokissa oli n. 30000 kävijää. Se antoi suuntaviivoja eri somealustojen vaikutuksista varsinkin, kun lähdettiin joidenkin tilien osalta nollasta. Lukemia täytyy kuitenkin arvioida kriittisesti. Laadittiin vaikuttavuuden arviointi Facebookiin ja Instagramiin siitä, miten somenäkyvyys on lisääntynyt kesän aikana. Vastauksia saatiin 100 kpl. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Tehdään uusi käytäntö yhteistyölle Ylistaron kylille ja tapahtumien järjestäjille. Laaditaan listaukset koskien kylien ja muiden toimijoiden aina tulevan kauden tapahtumista. Hankkeen ansiosta yhteistyön mahdollisuudet nähdään parempina. Somekanavien vaikutus nähtiin isona tekijänä. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Leader-ryhmä Kehittämisyhdistys Liiveri ry Toteutuskunta SEINÄJOKI Kokonaisrahoitus 10 000,00 € Julkinen rahoitus 8 000,00 € Tukiprosentti: 80,00 % Jaa: