Tietokortti
04.04.2025

Kulttuurireitit ja kansainvälistyminen (webinaarin materiaali)

Kulttuurireittien muotoilun tavoitteena on tuotteistaa kohdetta, kehittää alueen elinvoimaisuutta ja pidentää viipymää.

Taideaktiviteetit, kulttuuriperintö, arkkitehtuuri, tapahtumat, museot, paikallinen elämäntapa ja ruoka ovat kaikki kulttuurimatkailun voimavaroja. Kulttuurimatkailutuote on matkailijoille myytävä, kulttuurisia elementtejä sisältävä matkailutuote. Se voi olla taideteos, kulttuurituotanto, tapahtuma, osallistava taidetyöpaja tai mikä tahansa kulttuurisen sisällön yhdistävä majoitus- ja ohjelmapaketti. Olennaista on, että se tuotetaan matkailijaa ajatellen, hänen tarpeensa huomioiden, paikallisia voimavaroja arvostaen ja liiketoiminnallisin perustein (Visit Finland, 2022).

Kulttuurireittien kehittäminen on vasta viime vuosina lähtenyt kunnolla käyntiin Suomessa. Reittien muotoilun tavoitteena on tuotteistaa kohdetta, kehittää alueen elinvoimaisuutta ja pidentää viipymää. Sisällöt ja reittien tarinat ohjaavat kohteen profiloitumista, tuotteistamista ja markkinointia. Lue lisää blogista, kuinka syntyi tarinallisia kulttuurireittejä Ylä-Savoon Iisalmen seuduille.

Katso alta webinaarin diat alta

Katso webinaarin tallenne (katsottavissa 15.5.2025 saakka)

 

Ladattavat tiedostot

Kulttuurireitit ja kansainvälistyminen webinaarin diat

3 Mt

Liittyvät aiheet

Kielet

Suomi

Tyyppi

Hankkeen tuloksia
Pilotointi

Alueet

Koko Suomi

Kohderyhmä

Kehittäjät
Kylätoimijat
Neuvojat

Kokonaisuus

EU:n Maaseuturahoitus, valtakunnalliset hankkeet