Tietokortti 04.04.2025 Kulttuurireitit ja kansainvälistyminen (webinaarin materiaali) Kulttuurireittien muotoilun tavoitteena on tuotteistaa kohdetta, kehittää alueen elinvoimaisuutta ja pidentää viipymää. Taideaktiviteetit, kulttuuriperintö, arkkitehtuuri, tapahtumat, museot, paikallinen elämäntapa ja ruoka ovat kaikki kulttuurimatkailun voimavaroja. Kulttuurimatkailutuote on matkailijoille myytävä, kulttuurisia elementtejä sisältävä matkailutuote. Se voi olla taideteos, kulttuurituotanto, tapahtuma, osallistava taidetyöpaja tai mikä tahansa kulttuurisen sisällön yhdistävä majoitus- ja ohjelmapaketti. Olennaista on, että se tuotetaan matkailijaa ajatellen, hänen tarpeensa huomioiden, paikallisia voimavaroja arvostaen ja liiketoiminnallisin perustein (Visit Finland, 2022). Kulttuurireittien kehittäminen on vasta viime vuosina lähtenyt kunnolla käyntiin Suomessa. Reittien muotoilun tavoitteena on tuotteistaa kohdetta, kehittää alueen elinvoimaisuutta ja pidentää viipymää. Sisällöt ja reittien tarinat ohjaavat kohteen profiloitumista, tuotteistamista ja markkinointia. Lue lisää blogista, kuinka syntyi tarinallisia kulttuurireittejä Ylä-Savoon Iisalmen seuduille. Katso alta webinaarin diat alta Katso webinaarin tallenne (katsottavissa 15.5.2025 saakka) Ladattavat tiedostot Kulttuurireitit ja kansainvälistyminen webinaarin diat PDF 3 Mt Lataa tiedosto Liittyvät aiheet Matkailu Asiasanat brändiosaaminen kulttuuri luontomatkailu Matkailu Yrittäjyys Kielet Suomi Tyyppi Hankkeen tuloksia Pilotointi Alueet Koko Suomi Kohderyhmä Kehittäjät Kylätoimijat Neuvojat Kokonaisuus EU:n Maaseuturahoitus, valtakunnalliset hankkeet Tietokortin tekijät Leena Lahdenvesi-Korhonen Tutkija, Kehittäjä, Järjestötoimija - Ympäristö Pirjo Räsänen Tiedon tuottaja Kehittämishanke Organisaatio Ellare Oy, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Satakunnan ammattikorkeakoulu Hanke Rural Finland Tourism Hub: Maaseutumatkailun osaamisverkosto Jaa: