Blogg
09.09.2024

Reserapport från Trondheim: I Norge vill man bli fiskare

Länsi-Suomen Kalatalouskeskus anordnade en studieresa till Trondheim, Norge, i augusti 2024. Målet med resan var att förmedla aktuella frågor och ny information till fiskare och öka kunskapen på området. Läs reserapporten!

Under Nor-Fishing mässan i Trondheim den 20-22 Augusti 2024 fanns åtminstone två norska skolor som visade upp sig för besökarna. Måløy vidaregåande skule från Vestland Fylkeskommune visade upp sitt splitternya fiskeskolningsfartyg Skulebas i hamnen. Skulebas fartyget blev färdigt år 2023 och har topputrustning för navigering och fiske. Fartyget är även utrustat med 1000 kW batterieffekt så fartyget kan också drivas helt elektriskt. Måløy skolan är en yrkesskola dit man söker efter högstadiet som 16 åring. Vanligtvis tas in ca 20 elever på fiskerilinjen, och ifjol sökte över 60 elever dessa studieplatser. Detta betyder att du måste ha bra betyg för att komma in för att studera till fiskare i Norge, där endast ca 30 % av de sökande får en studieplats. De elever som Fiskarposten pratade med så hade flera fiskaryrket i släkten där vanligtvis pappan ägde ett fiskefartyg.

 

Lärling efter två år

Grundutbildningen i de norska fiskarskolorna tar två år. Första året är gemensamt för samtliga elever där man läser naturbruk. Det andra året kan man sedan välja mellan vattenbruk (fiskodling) eller fiske och fångst (fiskarlinjen).  Efter skolan får eleverna åka ut till etablerade fiskare, fiskeföretag eller havsgående trålare för att lära sig vidare. Eleverna ombord på fartyget Skulebas var på fiskarlinjen. Efter två år som lärling kan man ta yrkesbevis för fiskare. Fiskaren skall lära sig allmän fartygshantering och kunna olika typer av däcks- och fiskberedningsmaskiner samt kyl- och frysutrustning ombord. Man skall också kunna gå vakt på bryggan och ha gott sjömanskap. Man skall också kunna reparera olika typer av fiskeredskap och klara av kvalitetsförädling av fisk.

Kesällä 2023 valmistunut norjalainen koulutuskalastusalus Skulebas on 35,3 metriä pitkä ja 9,5 metriä leveä, ja sen on rakentanut tanskalainen Hvide Sande Shipyardi.

 

En månad ut och fiska

Andra årets studerande Adrian (17 år) visade runt på Skulebas redskapsdäck. Han berättade att hans far hade ett litet fiskefartyg och han hade hemma deltagit i fisket. På däcket fanns en långrev med krokar som man skulle ut och fiska med. Under andra året lärs fångst och kvalitet samt fartyg och resor ut åt eleverna. Krokredskap kan vara farliga speciellt då betet skall fästas på krokarna då fartyget rör sig framåt. I skolan lär man ut säkerhet vid fisket. Adrian berättade att de nästa vecka skulle ut och fiska i ett forskningsprojekt där man skulle undersöka flundror. De skulle vara ute och fiska en hel månad längs Norges kust. Eleverna får också lära sig navigeringen och Skulebas kommandobrygga var full av toppmodern utrustning.

Toisen vuoden kalastajaopiskelija Adrian esittelee ylpeänä aluksella olevia pyydyksiä ja kalankäsittelytiloja. Aluksessa on tilaa 20 henkilölle.

Toppmodernt maskinrum

Konepäällikkö Arvid Eliassen esittelee nykyaikaista konehuonetta, jossa on sähkögeneraattorit ja erillinen huone akuille, joiden varastointikapasiteetti on 1000 kW.

Maskinchef Arvid Eliassen visade det toppmoderna maskinrummet där man också hade installerat eldrift, vilket hör till dagens moderna sjöfart. I maskinrummet fanns ett eget utrymme för batterier med en totaleffekt på 1000 kW. Om fartyget körde med full effekt räckte dock dessa till endast en timmes drift, men minskades effekten kunde man köra längre. Fartyget hade 2 Nogva Scania generatorer på 400 och 600 kWe och 2×450 kW Hoyer elektriska huvudmaskiner. Allt avloppsvatten behandlas och inget avfall släpps ut i naturen, vilket uppfyller alla miljökrav på ett toppmodernt fartyg.

 

Skulebas-aluksen huippumoderni komentosilta.