Kommunikationskampanjen Open Burger förtjuste kommunikationsfolket: finalist vid Finnish Comms Awards
Kommunikationskampanjen Open Burger har tagit sig till finalen i tävlingen Finnish Comms Awards i kategorin Kriskommunikation och beredskap. Kampanjen Open Burger berättade om odlarens arbete och klimatåtgärder i form av en hamburgare.
Målet med tävlingen Finnish Comms Awards var att framhäva kundens, kommunikationsbyråns samt de övriga samarbetspartnernas förmåga att tillsammans skapa ett kommunikationskoncept som funkar.
Tävlingen lockade ett rekordantal deltagare i år; man lämnade in hela 173 kommunikationsbidrag från nästan 30 olika byråer. Till finalen valdes 88 tävlingsbidrag från 21 olika byråer.
Kommunikationskampanjen Open Burger är en introduktion av ny typ för att förklara den finländska odlarens arbete
I kampanjen illustrerades med hjälp av en hamburgare hur mat produceras i Finland. ”Open Burger” som skräddarsyddes för kampanjen såldes i somras på Friends & Brgrs-restaurangerna runt om i Finland. Kampanjhamburgaren presenterades på ett PR-möte för journalister och influerare på sociala medier, och den gav upphov till många inlägg på sociala medier samt artiklar i tidningar och tidskrifter. Dessutom fick fyra odlare berätta om sitt arbete för journalister samt influerare på sociala medier.
”Att vara nominerad på en prestigefylld gala inom kommunikationsbranschen är en vinst i sig och meddelar att den djärva, uppfinningsrika och människonära kommunikationen om EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering funkar. Vi vill visa att finansieringen innebär konkreta gärningar för alla finländare och man med glädje och stolthet kan kommunicera om dem”, säger Meri Kiikkala, kommunikationsansvarig för EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering.
Vinnarna vid Finnish Comms Awards tillkännages på en prisgala som ordnas 6.11.
Vad gäller sifforna var kampanjen en succé: kampanjen nådde drygt 200 000 människor, det vill säga drygt 200 000 finländare såg kampanjen om EU:s jordbruks- och landbygdsfinansiering. Dessutom nådde Friends & Brgrs-restaurangerna cirka 150 000 människor. Alltså cirka 350 000 finländare fick ökad kännedom om de klimat- och miljöåtgärder som odlarna vidtar.