Projekt
Utvecklingsprojekt - 16100

KANTAMA

1006538-5 Nimeä ei saatavissa

30.04.2016 - 13.05.2020

Avslutat

Offentlig projektbeskrivning

Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun IBFood-projektissa vuonna 2012 tehdyn pro gradu -tutkimuksen mukaan suomalaiset elintarvikealan pk-yritykset ovat kasvuhakuisia ja ne etsivät innovatiivisia ja vaihtoehtoisia tapoja kansainvälistyä perinteisen viennin lisäksi. Yksi vaihtoehto pienten kuluttajatuotteita valmistavien yritysten kansainvälistymiseen on tapahtumamarkkinointi. Tapahtumia on tarjolla sekä Suomessa että muualla maailmassa joulutoreista katumarkkinoihin ympärivuotisesti. Kasvava "tapahtumamarkkinointi -business" tarjoaa pohjoisen pienyrityksille oivan kanavan tuotteittensa kansainväliseen myyntiin. Kynnys lähteä itsenäisesti markkinoille on pienyrityksille kuitenkin erittäin suuri. Ne tarvitsevat ulkopuolista tukea osallistuakseen kansainvälisiin tapahtumiin omien resurssien niukkuuden vuoksi. Yritykset tarvitsevat tietoa siitä, miten myynti tapahtuu, millaisia tuotteita ja palveluja tulee tarjota ja miten viestitään yrityksen tuotteista ja imagosta. Logistiikan ja myynnin organisointiin paikan päällä tarvitaan yhteistyötä muun muassa paikallisten toimijoiden ja yritysten kanssa. KANTAMA - tiedonhankintaprojektissa kerätään tietoa tapahtumamarkkinoinnista, selvitetään mihin markkinoihin yritysten kannattaisi jatkossa osallistua ja miten toiminta tulisi organisoida. Opintomatkoilla verkostoidutaan ja solmitaan kontakteja kohdemarkkinoiden toimijoihin. Opintomatkojen tueksi tehdään esittelymateriaalia ja opintomatkoille osallistuvat yrittäjät tuottavat itsenäisesti sisältöä hankkeen mediasivuille. KANTAMA- projektin ensisijaisen kohderyhmä on Oulunkaaren seutukunnan ja lähialueiden pienet elintarvike-, käsityö- ja luonnontuotealan yritykset.

Mer information

Program/Fond

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020

Projektnummer

16100

Startdatum

30.04.2016

Slutdatum

13.05.2020

Är det ett Leader-projekt?

ei

Åtgärd

Utvecklingsprojekt

Underåtgärd

16.10 Andra samarbetsprojekt

Typ av åtgärd

Samarbete

Åtgärdens specifierare

Datainsamlingsprojekt, industriell forskning (80 procent).

Projektkaraktär

Interregional

Aktuellt om projektet

Projektets kontaktpersoner