Jyväskylän raviradalle rakennetaan valjastuskatos, jossa on myös hevosten lääkeainetestaukseen soveltuvat lukittavat yksittäiskarsinat. Lisäksi katoksen päähän tulee varasto. Hankkeen toteuttaa Keski-Suomen Hevosjalostusliitto ry yhdessä hevosystäväinseurojen kanssa. Hankkeen tavoitteena on parantaa ja monipuolistaa Keski-Suomen hevosurheilukeskuksen infraa, mikä puolestaan parantaa keskisuomalaisten ja muualta Suomesta tulevien käyttäjien olosuhteita, viihtyvyyttä, työturvallisuutta ja palveluja lajin parissa tehtävässä harrastuksessa ja työssä. Toteutusaika 17.9.2023-31.12.2024.
Yhteenveto hankkeesta
Killerin valjastuskatos A1 -hankkeessa toteutettiin uusi, nykyaikainen valjastuskatos Killerin hevosurheilukeskukseen. Modernissa katoksessa on 24 varsinaista valjastuspaikkaa, joista jokaisen takana on karsina. Näin katoksessa voi olla yhtä aikaa jopa 48 hevosta. Lisäksi rakennuksessa on kaksi l...
Killerin valjastuskatos A1 -hankkeessa toteutettiin uusi, nykyaikainen valjastuskatos Killerin hevosurheilukeskukseen. Modernissa katoksessa on 24 varsinaista valjastuspaikkaa, joista jokaisen takana on karsina. Näin katoksessa voi olla yhtä aikaa jopa 48 hevosta. Lisäksi rakennuksessa on kaksi l...
Killerin valjastuskatos A1 -hankkeessa toteutettiin uusi, nykyaikainen valjastuskatos Killerin hevosurheilukeskukseen. Modernissa katoksessa on 24 varsinaista valjastuspaikkaa, joista jokaisen takana on karsina. Näin katoksessa voi olla yhtä aikaa jopa 48 hevosta. Lisäksi rakennuksessa on kaksi lääkeainetestauskarsinaa sekä varastotila.
Hanke toteutettiin tiukalla aikataululla, suunnitelman mukaisesti, kestävää kehitystä huomioiden puurakenteisena. Uuden valjastuskatoksen tieltä purettiin huonokuntoiset rakennukset, vanha valjastuskatos sekä entinen tallikahvio. Aiempi valjastuskatos kesti 50 vuotta, joten nyt toteutettu katos kestää hyvällä hoidolla vähintään saman verran. Kun valjastuskatos mahdollisesti joskus puretaan, voidaan massiivipuiset CLT-elementit hyötykäyttää materiaalina rakentamiseen tai polttaa energiaksi. Hankkeessa toteutettu rakennus on vähintään useita vuosikymmeniä kestävä hiilivarasto.
Elementit hankittiin valmiina, samoin osa rakennustyöstä tehtiin ostopalveluna. Talkoilla tehtiin suuri osa rakennuksen edellyttämästä työstä, joka ei vaatinut esim. raskaita koneita.
Hevosurheilukeskukseen on viime vuosien aikana investoitu miljoonia euroja. Moderni valjastuskatos tukee tätä kehitystä ja hankkeella tehdyt rakenteet palvelevat Jyväskylän alueen, maakunnan sekä kaikkialta Suomesta hevostapahtumiin tulevia hevosia ja ihmisiä. Katos on saanut runsaasti kehuja käyttäjiltä ja Killerin hevosurheilukeskukseen tutustuneilta aina ulkomaita myöten.
Toteutus
Valjastuskatoshanketta alettiin suunnittelemaan vuoden 2023 alussa. Tarvittiin uusi valjastuskatos entisen, jo tiensä päähän tulleen 50 vuotta vanhan katoksen tilalle, kun todettiin sen olevan purkukuntoinen.
Rakennuslupaprosessi käynnistettiin keväällä 2023 ja siihen valittiin luotet...
Valjastuskatoshanketta alettiin suunnittelemaan vuoden 2023 alussa. Tarvittiin uusi valjastuskatos entisen, jo tiensä päähän tulleen 50 vuotta vanhan katoksen tilalle, kun todettiin sen olevan purkukuntoinen.
Rakennuslupaprosessi käynnistettiin keväällä 2023 ja siihen valittiin luotettava, jo aikaisemman valjastushallin rakentamisessa mukana ollut työnjohtaja. Tarvittiin purkulupa Jyväskylän kaupungin rakennuspalvelusta, joka käsitti vanhan valjastuskatoksen ja tallikahvion, jonka paikalle uusi katos tulisi. Tarvittiin rakennuslupa uudelle Killerin valjastuskatos A1:lle.
Rakennuspaikalle tehtiin maaperätutkimus rakennuslupaa varten. Suunniteltiin ja teetettiin lupapiirrustukset. Hankkeen kustannuslaskelma teetettiin piirrustusten perusteella ensin yhdellä rakennussuunnitteluun perehtyneellä yrityksellä ja myöhemmin uudelleen toisella. Näin saatiin varmistettua kustannusten todenmukaisuus.
Hankehakemus laitettiin Keski-Suomen Ely -keskukselle Hyrrä-järjestelmän kautta. Hanke tuli vireille 17.9.2023 ja myönteinen päätös saatiin vihdoin 4.4.2024. Purkutyöt aloitettiin heti 12.4., kun varmuus hankerahasta oli saatu ja tarjoukset purku-urakasta oli käsitelty. Vanhan tallikahvion purku edellytti asbestikartoitusta ennen purkamista.
Maatyöt, perustusten teko ja rakennusosa kilpailutettiin Hilma-järjestelmässä. Kriteerinä oli luotettava toimija ja halvin hinta. Saimme kuusi tarjousta, joista tekijät valikoituivat tarjousten perusteella. Maatyöt alkoivat 6.5. Maatyöt olivat pääasiassa konetyötä. Perustusten teko alkoi 20.5. ja sen sisä -ja ulkopuolisten eristeiden laitto oli varattu talkootyönä tehtäväksi. Rakennuselementtien laitto pääsi käyntiin 10.6. Pohjusteen levittäminen kattoristikoihin tehtiin maassa talkootyönä ennen niiden nostostoa paikoilleen.
Heinäkuun alussa pohjusteen levittäminen seiniin vielä jatkui. Siinä oli iso työ, koska aine oli kuin vettä ja sitä laitettiin seiniin ja kattoristikoihin kahteen kertaan, koska puu imi sitä todella runsaasti. Pohjusteen levittämisen jälkeen päästiin aloittamaan pikkuhiljaa jo varsinaista maalausta. Kattopalkkien väriksi oli valikoitunut pähkäilyn tuloksena lopulta tumman harmaa samoin kuin valjastuspaikkojen väliseinien. Varsinaiset karsinat päätettiin maalata vaalean harmaalla ja ulkoseinät punamullan värillä kuten myös sisäosien päädyt. Maaliksi valittiin Vinha. Värien ja maalien valinta aiheutti useamman tunnin pähkäilyn, mutta kun päätös saatiin tehtyä ja ensimmäiset vedot vedettyä, olimme kaikki ihastuneita. Värit sopivat todella hyvin rakennukseen.
Talkoolaiset olivat motivoituneita ja innokkaasti tulossa maalaamaan, kasaamaan karsinoita ja tekemään kaikkea muuta tarvittavaa työtä ja heitä oli runsaasti. Teimme pitkiä päiviä, koska aikaa oli enää vähän jäljellä. Rakennuksen olisi oltava valmis heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Maalia kului runsaasti ja sitä sai olla koko ajan hakemassa lisää. Samoja teloja ja pensseleitä käytettiin moneen kertaan. Ensin niillä pohjattiin ja sitten maalattiin ja täytyy todeta, että niistä otettiin kyllä kaikki irti. Maalaus tehtiin myös kahteen kertaan.
Karsinaelementit saapuivat osissa. Laatikossa oli ruuvia ja nippeliä ja ohjeet, joista ei alkuun tajuttu mitään. Ohjeiden lukemisessa menikin muutama tovi. Metalliosat olivat nipuissa ja painoivat paljon. Samoin muovilankut, jotka tulivat lavoittain. Yritimme kasata yhden mallikappaleen yhdestä karsinaelementistä, josta ei tullut kuitenkaan mitään ja päivä oli mennyt. Lopulta epäilimme useamman ihmisen ihmettelyn tuloksena, että meille oli lähetetty väärä laatikollinen rautaosia. Soitto valmistajalle ja näin oli todella tapahtunut. Oikeat osat tulivat pikalähetyksenä parin päivän kuluttua. Maalausta kuitenkin riitti, joten työn puutteesta ei kärsitty eivätkä työt keskeytyneet. Vettäkin tuli välillä taivaalta, mutta hulevesiputket vetivät hyvin. Karsinat saatiin kasattua.
Ylimääräisen hulevesikaivon ympärys täytettiin ja eristettiin sekä oja peitettiin. Valot saatiin paikoilleen ja sähkökaapin paikka varastoon. Oli hienoa sytyttää valot. Lisättiin muutama ylimääräinen valaisin, pistorasioita ja voimavirralle oma pistoke, mitä ei suunnittelussa oltu tajuttu. Työmaa pidettiin siistinä ja ylimääräiset roskat ja laudankappaleet vietiin pois. Päätyyn tulleet lääkeainetestauskarsinoiden ja varaston katot paneloitiin sekä ovet ja lukot laitettiin paikoilleen. Ketjut laitettiin hakoineen valjastuspaikoille kiinni ja numerolaput. Kaiuttimet saatiin asennettua viimeisenä iltana ennen Jyväskylän Kuninkuusravien alkua 25.7.
Lautojen laitto rakennuksen ympärille, erottamaan sepeli hiekasta, jouduttiin jättämään myöhempään ajankohtaan ja se tehtiin 9.11. pienen talkooporukan voimin. Reunuksesta tuli siisti.
Lopullinen yhteinen palaveri talkoista ja rakentamisesta pidettiin marraskuun lopulla ja silloin katsottiin valokuvia talkoiden erivaiheista ja muisteltiin yhteisiä tekemisiä. Tehtiin hankkeesta yhteenveto, kuinka se onnistui ja kiitettiin kaikkia talkoisiin osallistuneita.
Hankkeen aikataulu oli tiukka, mutta urakoitsijat sitoutuivat hankkeeseen ja aikatauluun. He tekivät töitä yhdessä limittäen töitä tarvittaessa. Hanke toteutui suunnitelman mukaisesti ja aikataulussa. Hankkeen kustannukset pysyivät hyvin suunnitellussa kustannuslaskelmassa jääden hieman alle arvioidun ja toteutuneet kustannukset vastasivat suunniteltua huolimatta maatöiden ja sähkötöiden pienestä lisätyöstä.
Hankkeessa suurimmat riskit olivat lyhyt rakentamisen aikataulu sekä välirahoituksen saaminen ja sen riittävyys. Hankkeen haasteena ja pelkona oli talkootyötuntien suuri määrä. Nämä asiat tiedostettiin jo onneksi ennen hankkeen alkamista ja niihin varauduttiin, ja lopputuloksena oli hieno onnistuminen.
Tulokset
Killerin valjastuskatos A1 -hankkeessa toteutettiin uusi, nykyaikainen, valoisa ja tilava valjastuskatos Killerin hevosurheilukeskukseen. Tämä lisää ihmisten turvallisia työskentelyoloja hevosten kanssa ja luo viihtyisän työympäristön toimia. Modernissa valjastuskatoksessa on 24 varsinaista...
Killerin valjastuskatos A1 -hankkeessa toteutettiin uusi, nykyaikainen, valoisa ja tilava valjastuskatos Killerin hevosurheilukeskukseen. Tämä lisää ihmisten turvallisia työskentelyoloja hevosten kanssa ja luo viihtyisän työympäristön toimia. Modernissa valjastuskatoksessa on 24 varsinaista valjastuspaikkaa, joista jokaisen takana on karsina. Tämä puolestaan lisää hevosten hyvinvointia, kun ne pääsevät karsinaan vapaasti lepäämään, syömään, juomaan ja tarpeilleen. Karsinoiden ansiosta valjastuskatoksessa voi olla yhtä aikaa jopa 48 hevosta. Lisäksi rakennuksessa on kaksi lääkeainetestauskarsinaa sekä varastotila.
Killerin varikkoalueen on sanottu ja kehuttu nostaneen entisestään profiliaan uuden valjastuskatoksen myötä. Valjastuskatoksen toimivuutta, tilavuutta ja valoisuutta on kiitelty käyttäjien puolesta ja sinne varataan paikat jo hyvissä ajoin ennen alkavia raveja tai muita tapahtumia. Kaikki paikat ovat mm. ravien aikaan käytössä.
Hankkeesta on viestitetty Keski-Suomen Hevosjalostusliiton ja Keski-Suoman Raviradan netti – ja facebook sivuilla. Maaseudun Tulevaisuus on kirjoittanut artikkelin: Killerin raviradan uusi valjastuskatos rakennetaan CLT-puusta – ”Tasalaatuista, tasamittaista tavaraa kaikkine työstöineen”.
Vaikutukset ja jatkosuunnitelma
Killerin uusi valjastuskatos on vaikuttanut jo kävijöiden tyytyväisyyteen Killerin hevosurheilukeskukseen. Olemme saaneet runsaasti positiivista palautetta uudesta valjastuskatoksesta. Se on toimiva, tilava, turvallinen ja valoisa. Se lisää hevosten hyvinvointia, koska hevosen hyvinvoinnista va...
Killerin uusi valjastuskatos on vaikuttanut jo kävijöiden tyytyväisyyteen Killerin hevosurheilukeskukseen. Olemme saaneet runsaasti positiivista palautetta uudesta valjastuskatoksesta. Se on toimiva, tilava, turvallinen ja valoisa. Se lisää hevosten hyvinvointia, koska hevosen hyvinvoinnista vastaavat valmentajat ja hoitajat voivat siirtää hevosen oleskelemaan vapaasti karsinaan. Toisaalta tilankäyttö tehostuu, kun kilpailuun valmistuvaa ja lähdöstä palaavaa hevosta voidaan käsitellä valjastuspaikalla ja toinen hevonen voi olla samaan aikaan paikan takana olevassa karsinassa. Valjastuskatos on turvallinen, kun siinä on runsaasti tilaa tavaroille ja liikkumiseen hevosen ympärillä. Katoksessa on hyvä valaistus joka paikassa ja sieltä löytyy pistorasioita vaikka puhelimen lataamiseen.
Valjastuskatoksen rakentaminen on osa suurempaa kokonaisuutta Killerin hevosurheilukeskuksen kehittämiseksi. Valjastuskatos on yksi tärkeimpiä rakenteita käytännön kannalta hevosurheilijoiden toiminnassa. Kunnolliset ja asialliset tilat lisäävät hevosten ja ihmisten hyvinvointia. Kokonaisuuden kehittäminen on tärkeää koko maakunnan näkökulmasta, sillä Jyväskylä on sijainniltaan keskeinen koko Suomen hevosurheilutoiminnassa. Ajantasaiset palvelut ja rakennusten modernisointi ovat osa tätä valtakunnallisen merkityksen ylläpitoa ja jopa sen kasvattamista. Se on merkittävää kestävän kehityksen näkökulmasta, sillä keskeinen sijainti vähentää kuljetusmatkojen merkitystä verrattuna siihen, että hevostapahtumiin matkustetaan kauempana sijaitseviin kohteisiin. Jyväskylän ravirata on maakunnan keskusravirata, joka on käytössä päivittäin ympäri vuoden. Väli-Suomen alueella on Suomen suurimmat määrät mm. kilpailevia ravihevosia ja Jyväskylään on joka puolelta helppo ja suhteellisen lyhyt matka tulla.
Osan kehittämistyöstä hevosurheilukeskuksen alueella on Keski-Suomen Ravirata tehnyt omarahoitteisesti, mutta rakenteiden, sisältöjen ja reittien kehittämistä on tehty myös hankerahalla. Hevosalan toiminta tapahtuu monella tasolla, joten on tärkeää tehdä yhteistyötä yli lajirajojen. Näitä hankkeita ovat tehneet niin Keski-Suomen Hevosjalostusliitto kuin muut toimijat. Hevosjalostusliitto toteutti hankerahoituksella (2018-2020) valjastus- ja pesuhallin, joka sijaitsee nyt rakennetun valjastuskatoksen vieressä. Vaikka hankerahoituksella on toteutettu yksittäisiä rakennuksia, on kokonaisuuden kehittämisessä tarkasteltava kokonaisuutta, jolloin toimenpiteistä saadaan osiaan merkittävämpi kokonaisuus. Killerin hevosurheilukeskuksen modernisointi ja kehittäminen ovat nostaneet Jyväskylän raviradan alueen yhdeksi maan arvostetuimmista paikoista hevosalan eri toimijoiden keskuudessa.
Investointihankkeella toteutetun valjastuskatoksen pysyvyys on hevosurheilukeskuksessa käytännössä itsestäänselvyys. Killeri vietti 50-vuotisjuhlia vuonna 2024 ja edellinen katos oli käytössä lähes koko tuon ajan. Koska hevosurheilukeskusta kehitetään myös muilla tavoin, on koko Keski-Suomen hevosalan yhteisöllä yhteinen päämäärä pitää Killeri käytössä vähintään useita vuosikymmeniä. Hevosjalostusliitoilla on Suomen hevosalan organisaatiossa merkittävä tehtävä ja osa niiden toiminnasta on viranomaistoimintaa esimerkiksi hevosten tunnistamisen osalta. Myös tältä osalta pysyvyys on varmistettu nykyisten organisaatiomallien muodossa.
Laadukkailla ja kestävillä CLT-puuelementeillä toteutettu valjastuskatos kestää tulevat vuosikymmenet. Kun mahdollisesti puurakenteiden purkaminen tulee ajankohtaiseksi, voidaan CLT-elementit kierrättää vähintään polttamalla energiaksi. Joka tapauksessa massiivipuu on hiilivarasto lukuisia vuosikymmeniä. Samalla valjastuskatoksen rakentamisen ansiosta purettiin paikalla sijainneet huonokuntoiset valjastuskatos ja entinen tallikahvio.
Puitteiden kehittäminen houkuttelee myös uusia hankkeita ja toimintaa hevosurheilukeskukseen. Erilaisista yhteistyömalleista on keskusteltu jo syksyn 2024 aikana.
Valjastuskatosta ja sen lähiympäristöä pidetään yllä säännöllisillä sekä tarpeen mukaan tehtävillä huoltotoimenpiteillä Keski-Suomen Raviradan ja Keski-Suomen Hevosjalostusliiton toimesta. Nämä toimenpiteet ovat välttämättömiä itse rakennuksen käytön kannalta, likaista ja rikkinäistä valjastuskatosta ei voi käyttää hevostoiminnassa puhumattakaan ravi- tai ratsastuskilpailuissa, joissa kaikelle käytössä olevalle turvalliselle ja puhtaalle valjastus- ja karsinakapasiteetille on käyttöä. Säännöllisen, aktiivisimpaan aikaan lähes viikottaisen kilpailutoiminnan myötä ja maakuntaväen päivittäisessä harjoituskäytössä oleva katos pidetään sellaisessa kunnossa, että myös pitkällä aikajänteellä rakennus säilyy hyväkuntoisena hyödynsaajille hankeajan jälkeen.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto