Offentlig projektbeskrivning
Kivijalkayrittäjien haasteet ovat hyvin yhteneväiset. Kuluttajan saamiseksi kivijalkaliikkeeseen joutuu tekemään kovasti töitä, ja valikoima tulee pystyä pitämään monipuolisena ja kilpailukykyisenä suhteessa muiden toimijoiden verkkotarjontaan. Kasvava verkkokauppojen valikoima, erilaiset mobiiliaplikaatiot sekä sosiaalinen media ovat vaikuttaneet valtavasti kuluttajien ostokäyttäytymiseen viimeisten vuosien aikana. Yrityksen näkyminen eri sosiaalisen median kanavissa on entistä tärkeämpää, ja onnistuneen somemainonnan avulla saadaan asiakaskuntaa ohjattua ostoksille kivijalkaliikkeen lisäksi omaan verkkokauppaan. Hankkeen tarkoituksena on parantaa yritysten valmiuksia viestinnässä, maahantuonnin sopimusasioissa ja kehittää heidän kielitaitoa ulkomaankauppa-asioinnissa. Erilaisten valmennusten myötä naisyrittäjien toimintaedellytykset kehittyvät, ja he voivat osallistua isoille kansainvälisille messuille Euroopassa itse yrittäjinä sekä harjoittaa kansainvälistä yritystoimintaa, esimerkiksi tuomalla maahan omaan valikoimaan soveltuvia tuotteita itse ilman välikäsiä. Isoilta kansainvälisiltä messuilta haetaan uusia tuotemerkkejä ja tuotteita sekä muodin viimeisimpiä tuulahduksia. Yhteisen messumatkan antia laajennetaan vielä järjestämällä matkan yhteyteen yrityksen tarpeita vastaava täsmävierailu tarpeelliseksi koettuun toiseen yrityskohteeseen. Lisäksi hankkeella lisätään liminkalaisten ja lähialueiden asukkaiden tietämystä oman paikkakunnan kivijalkakaupoista ja niiden monipuolisesta tarjonnasta, jotta kuntalaiset osaisivat hyödyntää myös oman kotipaikkakunnan monipuolista tarjontaa. Hankeaikana maailma mullistui, ja pandemian aiheuttama isku oli erityisen kova palvelualalla. Kuluttajakäyttäymistä selvittävien tutkimuksien mukaan on mahdollista, että pandemialla on kauskantoisia vaikutuksia, mikä saattaa näkyä mm. kulutuksen vähentymisenä ja nettiostosten suosimisena kivijalkakauppojen sijaan. Haasteita ratkotaan selviytymisstrategian laatimisen avulla.
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Projektnummer
82621
Startdatum
31.12.2018
Slutdatum
27.02.2023
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
16.10 Andra samarbetsprojekt
Typ av åtgärd
Samarbete
Åtgärdens specifierare
Företagsgruppens utvecklingsprojekt (75 procent).
Projektkaraktär
Lokal/Regional
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto