Hankkeella kunnostetaan Mäntyjärven ampumaradan ampumaturvallisuutta, radan käyttöturvallisuutta, parannetaan merkittävästi radan toiminnallisuutta ja kunnostetaan soistuneen rataväylän maapohja tapaturma-turvalliseksi jalankulkuväyläksi.
Hankkeen toteuttaa radan omistava Kaavin riistanhoitoyhdistys.
Hankkeen tavoitteena on lisätä radan käyttöastetta erityisesti kaavilaisten ja juankoskelaisten metsästäjien käyttöön. Rata palvelee toki myös koko ympäröivää aluetta, kuten Siilinjärveä, Rautavaaraa ja osia Pohjois-Karjalasta.
Hankkeen tuloksena on toimiva ja turvallinen hirviampumarata kymmeniksi vuosiksi eteenpäin itäisen Pohjois-Savon alueella olevien ja uusien, tulevien metsästäjien käyttöön.
Kohderyhmänä ovat Kollis-Savon, Siilinjärven, Kuopion itäosien ja näitä lähellä olevat hirvenmetsästyksen harrastajat ja ampuma-aseitaan kohdistavat muut metsästäjät.
Toteutusaika on lumien ja roudan sulamisesta keväältä 2024 alkava ja viimeistää heinäkuun 2024 loppuun päättyvä.
TOTEUTUSRAPORTTI
Projektin toteutus alkoi, kun talkootyöläiset poistivat 30.6. - 1.7.2024 puut ja pusikot projektin toteutusalueelta, sekä sen takana olevalta näkemäalueelta (turvallisuus näkökohta). Samalla he irrottivat ratakiskot tulevaa uusiokäyttöä varten sekä katkoivat vanhan ...
TOTEUTUSRAPORTTI
Projektin toteutus alkoi, kun talkootyöläiset poistivat 30.6. - 1.7.2024 puut ja pusikot projektin toteutusalueelta, sekä sen takana olevalta näkemäalueelta (turvallisuus näkökohta). Samalla he irrottivat ratakiskot tulevaa uusiokäyttöä varten sekä katkoivat vanhan ratakiskojen alla olevat puurakenteet pienemmiksi, jotta kaivinkone voi poistaa ne ostettuna palveluna.
Urakoitsija aloitti ostopalveluna hankitun ja aikaisemmin kilpailutetun maksullisen osuuden toteuttamisen huoltotien rakentamisella maanantaina 1.7.2024. Huoltotien avauksen jälkeen toiminta-alueelle ajettiin kaivinkone, joka poisti vanhat lahonneet tukirakenteet ja vanhan maa-aineksen ratapohjalta.
Talkoolaiset levittivät 2. - 3.7.2024 eristeet rata-alueen pohjalle ja tekivät ns. lapiotyöosuudet ratapohjaan.
Urakoitsija ajoi 3.7. – 5.7.2024 maa-ainekset (karkean murske, eristehiekka ja hienompi murske) rata-alueelle kuorma-autolla ja levitti ne suunnitelman mukaisessa järjestyksessä ratapohjaan eristeiden ja vesipoiston päälle. Tämän jälkeen urakoitsija täryytti pohjan kiinteäksi ja kovaksi. Näin syntyi tukeva vuosikymmeniä kestävä vettymätön ratapohja, mutta samalla myös turvallisesti ja helposti käveltävä reitti kääntymäpäässä olevaan tuomarikatokseen, sekä tietysti huoltotoimenpiteitä varten. Ratapohjaa myöden liikkuu koeammunnoissa myös ammunnanvalvoja turvallisesti, kompastelematta (vrt. vanha upottava ja epätasainen pinta).
Urakoitsija korotti ja vahvisti radan molemmissa päissä olevia turvavalleja ratapohjan käytöstä poistuneilla maa-aineksilla. Maavallit riittävät jatkossa takaamaan ampumatuomarien koppien turvallisuuden.
Yhdistyksen talkootyöläiset hankkivat 5.7.2024 kiskotarpeet (ruuvit ja puuaines) sekä toimittivat ne omilla kulkuneuvoillaan hirviradalle.
Lauantaina 6.7.2024 kahdeksan henkinen talkooryhmä yhdistyksen jäseniä rakensi ja asensi radan puurakenteet, leveiden yhteen kiinnitettyjen aluslankkujen varaan, rakennetun kestopuiden ratakiskojen kiinnitysalustan. Huomattavaa on, että rakenteen moninaisuus tuo sille pitkäikäisen kestävyyden, josta seurasi se, että rakentamiseen kului peräti 48 tuntia talkootyötä. On syytä mainita se, että talkoolaisissa oli mukana useita rakennusalan ammattilaisia, joiden osaaminen takaa sen, että rakenne tulee kestämään vuosia ja vuosia tulevaisuuteen. Samana päivänä talkoolaiset asensivat ratakiskot (aikaisemmin käytössä jo olleet, katso raportin kohta 1.).
Sunnuntaina 7.7.2024 kaksi talkoolaista (joista toinen on sähköasennusoikeudet omaava) asensivat juoksevaan hirveen tarvittavat sähköjohdotukset ja rajoittimina toimivat sähkökatkaisimet. Rata testattiin ja se osoittautui toimivaksi (tarvittaessa siitä on saatavissa videotallenne).
Kaavin kunnan rakennustarkastaja Arto Vartiainen teki radalle loppukatselmuksen 12.7.2024 ja kirjoitti siitä loppukatselmuspöytäkirjan saman päivänä. Mainittakoon vielä asia, joka ei ko. pöytäkirjasta ilmene, että Vartiainen kävi radalla ennen projektin aloittamista 24.5.2024 tekemässä alkukatselmuksen.
Tulokset
Rata on siinä kunnossa, kuin hankesuunnitelmassa esitettiin. Hirvivaunu juoksee tasaisesti, turvavallit ovat korotetut ja rata-alue on tasainen ja helppokulkuinen tuomarikopille kulkemista ja huoltotöitä varten. Huoltotie on maastoajoneuvokelpoinen ja se suljetaan asiattomalta liikenteeltä sulku...
Rata on siinä kunnossa, kuin hankesuunnitelmassa esitettiin. Hirvivaunu juoksee tasaisesti, turvavallit ovat korotetut ja rata-alue on tasainen ja helppokulkuinen tuomarikopille kulkemista ja huoltotöitä varten. Huoltotie on maastoajoneuvokelpoinen ja se suljetaan asiattomalta liikenteeltä sulkunauhoilla.
Vaikutukset ja jatkosuunnitelma
Rata palvelee alueen luodikkolajien ampumaharrastajia hyvin pitkään. Myös lakisääteisten ampumakokeiden turvallisuus ja ovat taatut toistaiseksi näköpiirissä olevalle ajalle.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto