Jokioisten Museorautatie on yksi Lounais-Hämeen tunnetuimmista nähtävyyksistä. Museorautatietoiminta on jatkunut talkoovoimin jo 53 vuoden ajan. Museorautatiellä vierailee vuosittain tuhansia matkailijoita, joilla on mahdollisuus tutustua entisajan junamatkan tunnelmaan tai käydä resiinaretkellä. Vaikka kyseessä on suomalaista kultturiperintöä säilyttävä kohde, liittyy täähän myös kiinteänä osana erilaiset matkailupalvelut. Minkiön aseman tunnelmallinen kahvila palvelee asiakkaita lähes päivittäin kesä-, heinä- ja elokuussa sekä muina aikoina tapahtumien yhteydessä ja tilausryhmiä. Nyt rakennettava kahvilakatos täydentää kahvion palveluita, sillä se tarjoaa sääsuojaa kahvioasiakkaille, toimii tapahtumapaikkana esimerkiksi joulutorilla sekä antaa viihtyisän tilan retkeilijöille eväidensä syömiseen. Vanhan mallin mukaan rakennettava ja itsekeitetyllä punamullalla maalattu kahvilakatos sopii museaaliseen asemamiljööseen täydentäen sekä museokokonaisuutta että matkailupalveluja.
Sammanfattning av projektet
Vuosina 1898 - 1974 toiminut yksityinen Jokioisten rautatie yhdisti valtion rataverkon Humppilan aseman Jokioisten ja Forssan teollisuus- ja asutuskeskuksiin. Jokioisten rautatien toimintaa Humppilan ja Jokioisten välillä jatkaa Museorautatieyhdistys ry:n lii- kennöimä Jokioisten Museorautatie<b...
Mer information
Program/Fond
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Projektnummer
269048
Slutdatum
05.05.2025
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Typ av landsbygd
Kransområde kring staden
Åtgärd
Investeringsprojekt
Underåtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Typ av åtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Åtgärdens specifierare
Allmännyttiga investeringar i utveckling av landsbygdens verksamhetsmiljö
Vuosina 1898 - 1974 toiminut yksityinen Jokioisten rautatie yhdisti valtion rataverkon Humppilan aseman Jokioisten ja Forssan teollisuus- ja asutuskeskuksiin. Jokioisten rautatien toimintaa Humppilan ja Jokioisten välillä jatkaa Museorautatieyhdistys ry:n lii- kennöimä Jokioisten Museorautatie<b...
Vuosina 1898 - 1974 toiminut yksityinen Jokioisten rautatie yhdisti valtion rataverkon Humppilan aseman Jokioisten ja Forssan teollisuus- ja asutuskeskuksiin. Jokioisten rautatien toimintaa Humppilan ja Jokioisten välillä jatkaa Museorautatieyhdistys ry:n lii- kennöimä Jokioisten Museorautatie
Tässä projektissa toteutettiin kauan kaavailtu kahviokatos Minkiön historialliselle ase- ma-alueelle. Katos on tarkoitettu museojunamatkustajien ja resiinoita vuokraavien matkailijoiden levähdyspaikaksi, sateen- ja auringonsuojaksi.
Katos korvaa aikaisemmat ympäristöön sopimattomat ja helposti hajoavat telttakatok- set. Katos on suuniteltu käyttäen mallina Humppilan aseman halkokatosta ja Minkiön aseman piharakennuksen katos osaa.
Katos rakennettiin syksyllä 2024 Jokioisten Museorautatien kesän liikennekauden lo- puttua. Katos valmistui marraskuussa 2024. Katoksen punamultamaalaus ja ympäris- tön sekä katoksen soralattian viimeistely jäi vielä kevääseen ja kesään 2025.
Toteutus
Suunnittelu, luvat, rahoitus ja rakentaja
Katoksen piirustukset ja kustannusarvion teki helmikuussa 2023 Matti Pelkonen Hattulasta. Katoksen rakentamista varten ei tarvittu rakennuslupaa, vaan toimenpidelupa (2023-8), joka saatiin maaliskuussa 2023 riitti.
Tukianomus inves...
Suunnittelu, luvat, rahoitus ja rakentaja
Katoksen piirustukset ja kustannusarvion teki helmikuussa 2023 Matti Pelkonen Hattulasta. Katoksen rakentamista varten ei tarvittu rakennuslupaa, vaan toimenpidelupa (2023-8), joka saatiin maaliskuussa 2023 riitti.
Tukianomus investointihanketta varten tehtiin marraskuussa 2023 ja hankkeen toteuttamiseksi määriteltiin vuosi 2024.
Rakentajan löytyminen katokselle aiheutti haasteita, mutta lopulta tarjouspyyntöihin saatiin tarpeeksi vastauksia ja rakentajaksi valittiin Rakennustyö Tero Järvinen Lopelta.
Selvitys rakentamisesta
Katoksen rakennustyön alkukatselmus pidettiin Tero Järvisen kanssa ti 20.8. Tulevan katoksen paikka ja käytettävät peruskivet tarkastettiin ja käytiin katsomassa malliksi Humppilan halkokatosta. Samalla sovittiin, että tarvittavat rakennepiirustukset hankitaan ennen työn aloittamista.
Alexander Vaganov mittasi ja merkitsi katoksen tarkan paikan ja korot 18.9.
Varsinaiset rakennustyöt alkoivat maanantaina 21.10. katoksen pohjien teolla ja maansiirtotöillä. Pintamaan humuskerros kuorittiin pois ja paikalle asennettiin roudansuojaeristys, jonka päälle minimissään ylärinteen puolella 200 mm routimaton suojakerros. Peruskivet asennettiin tämän päälle.
Peruskivien asettelun jälkeen kivien päälle rakennettiin katoksen alaosan hirsikehikko, joka kiinnitettiin perustuskiviin killa-ankkureilla.
Seuraavaksi oli vuorossa katon rakentaminen. Katto rakennettiin kokonaisuudessaan perustusten päälle ja tämän jälkeen siihen asennettiin kolmiorimahuopakatto.
Katon tultua valmiiksi keskiviikkona 6.11. valmiiksi rakennettu katto nostettiin autonosturin avulla ylös ja katoksen pysty- ja ristikkohirret asennettiin kannattelemaan katosta. Tämän jälkeen katos viimeisteltiin ja työmaa siivottiin. Katos luovutettiin 7.11. 2024. Katoksen lopputarkastus oli perjantaina 17.1. 2025.
Resultat
Hankkeen tuloksena Minkiön asemalle on monen vuoden odottamisen jälkeen saatu ympäristöön hyvin sopiva kiinteä suojakatos junamatkustajia ja resiinretkeläisiä varten. Katosta on aivan Kiipun kylätalon läheisyydessä ja sitä voidaan käyttää myös kylätalolla järjestettävien tilaisuuk...
Hankkeen tuloksena Minkiön asemalle on monen vuoden odottamisen jälkeen saatu ympäristöön hyvin sopiva kiinteä suojakatos junamatkustajia ja resiinretkeläisiä varten. Katosta on aivan Kiipun kylätalon läheisyydessä ja sitä voidaan käyttää myös kylätalolla järjestettävien tilaisuuksien yhteydessä.
Katos on käytännöllinen myös tilausryhmien ruokailu- ja kahvipaikkana. Ennen katosta Minkiön asemalla ei ole ollut isolle ryhmälle sopivaa suojaista paikkaa.
Effekter och framtidsplaner
Tärkeänä vaikutuksena on Museorautatiellä vierailevien matkailijoiden viihtyvyyden ja heille tarjolla olevien palveluiden paraneminen.
Katosta tullaan ylläpitämään ja sille tekemään säännölliset huollot.
Katos tullaan maalaamaan itse keitetyllä punamultamaalilla vuod...
Tärkeänä vaikutuksena on Museorautatiellä vierailevien matkailijoiden viihtyvyyden ja heille tarjolla olevien palveluiden paraneminen.
Katosta tullaan ylläpitämään ja sille tekemään säännölliset huollot.
Katos tullaan maalaamaan itse keitetyllä punamultamaalilla vuoden 2025 aikana. Keväällä 2025 katoksen ympäristö maisemoidaan.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto