Siirtolaisuusmuseon alueelle hankitaan mobiililla pelattava ulkopakopeli, joka suunnitellaan erityisesti lapsille ja nuorille. Mobiilipelillä pääsee samalla tutustumaan museoalueeseen uudella tavalla. Peli tilataan ostopalveluna pelialan ammattilaisella ja siitä tehdään kaksi versiota; aikuisten peli ja helpotettu versio lapsille.
Hankkeesta hyötyvät erityisesti lapset ja nuoret, kun heille tarjotaan uudenlaista toimintaa ja mahdollisuutta tutustua museoon erilaisella tavalla. Peli innostaa uusia kävijöitä, joten museo hyötyy asiakasmäärien noususta.
Hankkeen toteutusaika 1.2.2025 - 31.8.2025.
Sammanfattning av projektet
Hankkeessa toteutettiin mobiilina pelattava pakopeli, joka sai nimekseen Unohdetut terveiset. Peli tuotettiin ostopalveluna ja peli toteutettiin Siirtolaisuusmuseon alueelle.
Pelin rakentajaksi valittiin tarjousten perusteella halvin tarjous, jonka antoi LevelOutdoorAdventures Oy Helsingistä....
Hankkeessa toteutettiin mobiilina pelattava pakopeli, joka sai nimekseen Unohdetut terveiset. Peli tuotettiin ostopalveluna ja peli toteutettiin Siirtolaisuusmuseon alueelle.
Pelin rakentajaksi valittiin tarjousten perusteella halvin tarjous, jonka antoi LevelOutdoorAdventures Oy Helsingistä....
Hankkeessa toteutettiin mobiilina pelattava pakopeli, joka sai nimekseen Unohdetut terveiset. Peli tuotettiin ostopalveluna ja peli toteutettiin Siirtolaisuusmuseon alueelle.
Pelin rakentajaksi valittiin tarjousten perusteella halvin tarjous, jonka antoi LevelOutdoorAdventures Oy Helsingistä. Yrityksen kaksi työntekijää kävivät tutustumassa museoalueeseen Peräseinäjoella 5.4.2025.
Vierailun jälkeen yritys alkoi rakentaa peliä ja se otettiin käyttöön kesäkuussa.
Ennen käyttöönottoa pelistä järjestettiin avoin testaustilaisuus, jonka jälkeen peli saatiin käyttöön, Pelion ollut kesän ajan pelattavissa ilmaiseksi. Pelin rakentamiseen sisältyy 50 pelipassia, joista raporttia kirjoitettaessa on käytetty noin puolet.
Toteutus
Hankkeessa toteutettiin Unohdetut terveiset -mobiilipeli aikuisille sekä Unohdetut terveiset juniori - mobiilipeli lapsille. Hanke muodostui lähinnä ostopalvelusta, jolla tuotettiin mobiilina pelattava pakopelityyppinen peli.
Pelin rakentamisesta järjestettiin tarjouskilpailukierros, joss...
Hankkeessa toteutettiin Unohdetut terveiset -mobiilipeli aikuisille sekä Unohdetut terveiset juniori - mobiilipeli lapsille. Hanke muodostui lähinnä ostopalvelusta, jolla tuotettiin mobiilina pelattava pakopelityyppinen peli.
Pelin rakentamisesta järjestettiin tarjouskilpailukierros, jossa neljältä eri ammattilaiselta toimijalta pyydettiin tarjousta mobiilipakopelin tuottamisesta ja kolmelta saatiin tarjous. Pelin rakentajaksi valittiin tarjousten perusteella LevelOutdoorAdventure Oy Helsingistä. Yrityksellä on jo vankka kokemus perinteisten pakopelihuoneiden rakentamisesta, mutta ennen kaikkea myös mobiilipelien tuottamisesta ympäri Suomen ulkoilualueille sekä kaupunkiympäristöihin.
Yrityksen edustajat vierailivat museolla tutustuen alueeseen ja rakennuksiin. Yhteisessä palaverissa keskusteltiin pelin tavoitteista ja sisällöistä. Mukana oli myös nuoria, jotka toivat esille omia näkemyksiään. Tämän jälkeen yritys rakensi peliä kolmen kuukauden ajan.
Pelistä järjestettiin kesäkuun alkupuolella avoin testaustapahtuma, johon pyydettiin mukaan nuoria. Testaamassa oli viisi henkilöä, kaksi museon työntekijää ja kolme ulkopuolista testaajaa. Pienien korjauksien jälkeen peli saatiin käyttöön.
Peli toteutettiin Actionbound -nettialustalle ja alustalta hankittiin hankkeen aikan 50 pelipassia. Pelista tehtiin kaksi versiota, lapsille helpotettu versio ja aikuisille vaikeampi versio. Peliä pystyy kuitenkin pelaamaan yhdessä perheenäkin, vaikka osa pelaisikin helpotettua ja osa vaikeampaa versiota.
Pelaaminen on ilmaista hankkeen rahoittamalle 50 ensimmäiselle pelaajalle.
Peli avattiin yleisölle 24.6.2025. Peliä on elokuun alkuun mennessä pelannut 25 rekisteröitynyttä pelaajaa. Kaikki pelanneet henkilöt eivät ole rekisteröityneet pelijärjestelmään, joten pelaajien määrä on kokonaisuudessaan hiukan suurempi
Resultat
Unohdetut terveiset -mobiilipelillä tavoiteltiin museoalueelle uudenlaista käyttöä ja siinä on onnistuttu hyvin. Museon asiakas voi toimia nyt itse aktiivisena tekijänä perinteisen passiivisen vastaanottajan sijaan.
Myös museoalueeseen pääsee tutustumaan uudesta näkökulmasta, kun ...
Unohdetut terveiset -mobiilipelillä tavoiteltiin museoalueelle uudenlaista käyttöä ja siinä on onnistuttu hyvin. Museon asiakas voi toimia nyt itse aktiivisena tekijänä perinteisen passiivisen vastaanottajan sijaan.
Myös museoalueeseen pääsee tutustumaan uudesta näkökulmasta, kun peli vie pelaajansa mm. rakennusten ullakolle perinteisen vierailukohteen ulkopuolelle.
Kun tarkastellaan hanketta museotoiminnan uudistamisen näkökulmasta, on tavoitteet saavutettu erinomaisesti.
Peli on tuonut museolle uusia (vapaaehtoisia)vierailijoita, sillä asiakkaaksi on tullut lapsista koostuvia ryhmiä. LIsäksi perheet ovat löytäneet pelin ja yhteistä tekemistä.
Kun tavoitteita tarkastellaan pelin käyttäjien näkökulmasta, museon käyttäjiksi on löytynyt uusi ryhmä, alakouluikäiset lapset. Lisäksi kokonaisten perheiden määrä on asiakasvirrassa lisääntynyt. Sen sijaan teini-ikäiset käyttäjät vielä puuttuvat asikkaiden joukosta ja heidän aktivoimiseksi täytyy markkinointia tehostaa.
Kun tarkastellaan kävijämääriä, ei tavoitteita ole saavutettu toivotulla tavalla. Tavoitteena oli, että ilmaiset 50 peliä käytetään kesän aikana. Raporttia laadittaessa on pelipasseja käytetty hieman yli 20, mutta elokuu on vielä edessä, joten tilanne saattaa hyvinkin muuttua. Yksi syy tavotteiden karkaamiseen saattaa olla se, että peli saatiin käyttöön vasta kesäkuun lopussa, kun tavoite oli kuukautta aikasemmin toukokuussa. Lisäksi markkinointia olisi ehkä pitänyt tehostaa.
Toisaalta myös pelin rakentaja LevelOutdoorAdventure kehoitti hankkimaan varovasti pelipasseja eli pienimmän mahdollisen määrän, joten ammattilaisillakin oli käsitys siitä, että suurta yleisöryntäystä ei ollut odotettavissa.
Hankkeesta on tehty somejulkaisuja Facebookiin, Instagramiin sekä TikTokiin ja omille verkkosivuille. Perinteisiä flyereitä on laitettu Peräseinäjoen alueen ilmoitustauluihin kaupoissa, kirjastoissa ja matkailuelueella. Peliä on markkinoitu postilaatikoihin jaetuissa museon mainoslehtisissä sekä naapurikuntien ilmoitustauluilla. LIsäksi pelistä on julkaistu juttu paikallislehdessä.
Effekter och framtidsplaner
Unohdetut terveiset mobiilipeli tulee olemaan käytössä sellaisenaan arviolta 4-5 vuotta. Kun pelaajien kiinnostus tulee hiipumaan, peliin päivitetään uusia tehtäviä tai se uusitaan kokonaan.
Hankkeen tavoitteena oli luoda museoalueelle peli ja tavoite toteutui. Jatkossa peli on...
Unohdetut terveiset mobiilipeli tulee olemaan käytössä sellaisenaan arviolta 4-5 vuotta. Kun pelaajien kiinnostus tulee hiipumaan, peliin päivitetään uusia tehtäviä tai se uusitaan kokonaan.
Hankkeen tavoitteena oli luoda museoalueelle peli ja tavoite toteutui. Jatkossa peli on museon käytössä ja sitä ylläpidetään ja myydään yhdessä muun museotoiminnan kanssa ja yhtenä vaihtoehtona. Pelin ylläpitäminen ei itsessään vaadi lisää taloudellisia tai henkilöstöresursseja.
Pelin rakentaja LevelOutdoorAdventure sekä pelin alustan ylläpitäjä Actionbound huolehtivat pelin teknisestä toimivuudesta jatkossakin. Pelin ylläpitämiseen varaudutaan budjetissa vuosittaina 100-200 euron määrärahalla. Tarvittaessa peliä voidaan lisäksi uudistaa ja muokata nopeallakin aikataululla.
Hankkeen aikana hankittujen pelipassien loputtua ostetaan pelialustan ylläpitäjältä Actionboundilta lisää pelipasseja. Ne maksavat tällä hetkellä noin 2€ / peli. Hankkeen jälkeen ilmaisten pelipassien loputtua pelaajat maksavat pelaamisestaan muutaman euron, joten pelaamisesta kertyvillä rahoilla peliä saadaan pidettyä yllä ja kehitettyäkin.
Pelillä tavoitellaan jatkossakin uusia käyttäjäryhmiä sekä lisää asiakkaita. Erityisesti tavoitellaan teini-ikäisiä käyttäjiä sekä nuoria aikuisia kohdentamalla markkinointia näihin ryhmiin.
Toimiva mobiilipeli laajentaa museon tarjontaa ja laajentaa asiakaskuntaa. Jo nyt on osoittautunut, että peli on museole markkinointivaltti, mutta markkinointia tulee tehostaa.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto