Offentlig projektbeskrivning
Digitala filmer och spel är en modern miljardindustri, där allt mer sker direkt över nätet. Samtidigt uppstår det allt mer negativa sociala konsekvenser, som spelberoende, för mycket skärmtid med mera. Barn och ungdomar är en utsatt grupp, där beroendeproblematiken accentueras. Socialt hållbara spel och digitala leksaker har därför blivit en stark trend. I projektet kombineras modern teknologi (digitala lösningar, IKT, applikationer, speldesign m.m.) med sagoberättande för att skapa socialt hållbara spel och virtuella berättelser för barn. I projektet deltar olika utbildningsenheter inom skolvärlden, aktörer inom speldesign, ny-österbottningar, författare och berättare. Även unga vid Kårkulla inkluderas. Målgruppen finns inom småbarnspedagogiken och i de lägre klasserna i den grundläggande utbildningen. Projektet ska skapa en kreativ miljö genom att sammanföra berättare av moderna sagor med spelutvecklare och utvecklare av digitala medier. Vid workshops ta fram 3-5 moderna sagor i form av spel, digitala medier eller applikation för barn och ungdom. Projektet ska utreda möjligheten till en enkel och öppen utvecklingsplattform, genom ett utvecklingsseminarium sprids resultaten om socialt hållbara digitala spel och applikationer.
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Projektnummer
92195
Startdatum
31.07.2019
Slutdatum
10.11.2022
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
7.4 Service på landsbygden
Typ av åtgärd
Service på landsbygden och utveckling av byar
Åtgärdens specifierare
Landsbygdsservice, utveckling
Projektkaraktär
Lokal/Regional
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto