Hankkeessa puretaan Joensuussa Tuuporaavan Vekaruksen luontopolulla sijaitseva vanha huonokuntoinen köysisilta ja sen tilalle rakennetaan uusi vinoköysisilta. Tarkempi sillan rakentamisen työjärjestys on kuvattu hakemuksen yhteydessä ja liitteenä olevassa rakennussuunnitelmaselostuksessa.
Hankkeen keskeisimpiä tavoitteita ovat:
1. lisätä ja edistää alueen matkailullista vetovoimaa ja alueeseen liittyvää yritystoimintaa ja työllistymismahdollisuuksia (mm. ohjelmapalvelut, majoitus- ja ravitsemuspalvelut, henkilökuljetukset)
2. parantaa ihmisten hyvinvointia mahdollistamalla Vekaruksen alueen turvallinen virkistyskäyttö paikallisille asukkaille, vierailijoille ja yhteisöille tasavertaisesti
3. ehkäistä arvokkaan luontoympäristön hallitsematonta kuormitusta toteuttamalla virallinen ja turvallinen reitin osuus (ympäristön kuluminen vierailijoiden itse muodostamien reittien sijasta)
Hankkeen tuloksena muodostuu uusi turvallinen silta, jota kaikki luontopolun käyttäjät voivat käyttää maksutta.
Hankkeen pääkohderyhminä/hyödynsaajina ovat paikalliset asukkaat, vierailijat ja yritykset (matkailuyritykset, majoitus- ja ravitsemusyritykset, ohjelmapalveluyritykset, kuljetusyritykset). Joensuun kaupungin liikuntapalveluiden asiantuntija-arvion mukaan Vekaruksessa käydään ympäri vuoden pois lukien aivan kylmimmät keskitalven kuukaudet. Aktiivinen käyttökausi on huhti-lokakuu ja suurimmat kävijämäärät sijoittuvat kesälomakuukausille. Ylläpidon seuranta-arvioiden mukaan kesäkausina on 70–100 päiväkävijää, mikä voi ylittyä reilustikin linja-autoryhmien saapuessa paikalle. Arvio on vähintään 8 000–10 000 käyntikertaa vuodessa.
Hankkeen toteuttajana on Joensuun kaupungin yhdyskuntatekniikan yksikkö ja hankkeeseen kilpailutettava urakoitsija. Hankkeen arvioitu toteutusaikataulu on touko-marraskuu 2024.
Sammanfattning av projektet
Hankkeen kohteena oli Tuupovaaran Vekaruksen ulkoilualueella sijaitsevan Myllykosken silta. Vanha riippusilta oli todennettu olevan huonossa kunnossa, tämä aiheutti turvallisuusriskin alueen lukuisille virkistyskäyttäjille.
Joensuun kaupungin kaupunkiympäristön toimialan alainen yhdysku...
Mer information
Program/Fond
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Projektnummer
285630
Slutdatum
31.12.2024
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Typ av landsbygd
Glesbygd
Åtgärd
Investeringsprojekt
Underåtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Typ av åtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Åtgärdens specifierare
Allmännyttiga investeringar i utveckling av landsbygdens verksamhetsmiljö
Hankkeen kohteena oli Tuupovaaran Vekaruksen ulkoilualueella sijaitsevan Myllykosken silta. Vanha riippusilta oli todennettu olevan huonossa kunnossa, tämä aiheutti turvallisuusriskin alueen lukuisille virkistyskäyttäjille.
Joensuun kaupungin kaupunkiympäristön toimialan alainen yhdysku...
Hankkeen kohteena oli Tuupovaaran Vekaruksen ulkoilualueella sijaitsevan Myllykosken silta. Vanha riippusilta oli todennettu olevan huonossa kunnossa, tämä aiheutti turvallisuusriskin alueen lukuisille virkistyskäyttäjille.
Joensuun kaupungin kaupunkiympäristön toimialan alainen yhdyskuntatekniikan yksikkö suunnittelutti ja rakennutti uuden vinoköysisillan Myllykoskelle. Kaupunki nimesi hankkeelle rakennuttajan, joka vastasi rakennusprojektin läpiviennistä. Kaupungilla oli päävastuu hankkeen rahoituksesta ja toteutuksesta.
Hankkeen urakka kilpailutettiin toukokuussa 2024. Vanha riippusilta purettiin ja korvattiin uudella vinoköysisillalla. Uuden sillan arvioitu käyttöikä on noin 100 vuotta, mikä mahdollistaa alueen virkistyskäytön pitkälle tulevaisuuteen.
Tuupovaaran pitäjässä sijaitseva Vekaruksen ulkoilualue on luonnontilaisen kaltainen vanhahkon metsän kohde, jossa läpi soljuva jokireitti kuohuu uhkeina koskina. Luonnonkaunis Vekarus polkuineen muodostaa yhden Joensuun kaupungin merkittävimmistä ulkoilu- ja retkeilykohteista, jolla on vetovoimaa laajemminkin.
Kaunis ja monipuolinen luonto kiinnostaa ihmisiä, minkä ohella rakennettu infra mahdollistaa alueen monipuolisen hyödyntämisen.
Joensuun kaupungin liikuntapalveluiden asiantuntija-arvion mukaan Vekaruksessa käydään ympäri vuoden pois lukien aivan kylmimmät keskitalven kuukaudet. Arvio on vähintään 8 000–10 000 käyntikertaa vuodessa.
Toteutus
Hankkeen toimenpiteinä suoritettiin vanhan köysisillan purku ja uuden sillan rakentaminen.
Työjärjestys hankkeella oli seuraava:
1. Purettiin vanha riippuköysisilta
2. Rakennettiin työsilta
3. Rakennettiin perustukset haruksille, pyloneille ja kannen päädyille
...
Hankkeen toimenpiteinä suoritettiin vanhan köysisillan purku ja uuden sillan rakentaminen.
Työjärjestys hankkeella oli seuraava:
1. Purettiin vanha riippuköysisilta
2. Rakennettiin työsilta
3. Rakennettiin perustukset haruksille, pyloneille ja kannen päädyille
4. Kansirakenne asennettiin paikoilleen työsillan päällä
5. Pylonit pystytettiin ja niiden väliin asennettiin ristikot
6. Terästangot asennettiin paikoilleen
7. Varustelut asennettiin (teräsritiläkansi, kulutuslankutus, kaiteet)
8. Terästangot jännitettiin ja lukittiin
9. Sillakkeet asennettiin kaiteineen kannen päätyihin
Pohjois-Karjalan hankintatoimi kilpailutti Rakennusurakan toukokuussa 2024. Urakkakilpailun perusteella urakoitsijaksi tuli Harpa Oy, urakan aloituskokous pidettiin 18.6.2024. Hankkeen rakennuttajana toimi Joensuun kaupungilta Ilkka Ratilainen, siltasuunnittelusta ja valvonnasta vastasi Sweco Finland Oy ja työmaan turvallisuuskoordinaattorina toimi Ramboll Finland Oy. Vastaanottokatselmus kohteessa pidettiin 5.12.2024.
Urakkasopimuksessa oli määritelty, että urakoitsijan tulee täyttää päivittäin työmaapäiväkirjaa. Työviikon työmaapäiväkirjat velvoitettiin toimittamaan viimeistään seuraavan viikon maanantaina tilaajalle. Työ-maapäiväkirjan täyttämisen lisäksi hankkeessa pidettiin työmaakokouksia noin kerran kuukaudessa. Kaikki hanketta koskevat havainnot tallennettiin Buildercomiin (BEM), minne myös urakoitsijalla oli käyttövaltuudet. Urakkasopimuksen mukaisesti laatuaineisto ja jälkikartoitustiedot velvoitettiin toimittamaan tilaajalle viikkoa ennen vastaanottotarkastusta. Takuutarkastus pidetään YSE 1998 74§:n mukaisesti noin 2 vuotta vastaanottokatselmuksen jälkeen.
Kotajoen vedenpinta oli syksyllä 2024 matalalla, joten työ oli helpompaa ja nopeampaa suorittaa, esimer-kiksi apusiltatöiden osalta. Kokonaisuudessaan työn oletettiin kestävän 4–6 kuukautta, mahdolliset riskit liittyivät mm. liikenteen, erityisesti kuljetuslogistiikan ja töiden järjestelyyn, runkomittauksiin ja mahdollisiin suunnitelmapoikkeuksiin, työsuojeluun ja ympäristön suojeluun liittyen.
Hankekustannukset olivat yhteensä 338 917 euroa, johon haetaan tällä loppuraportilla Leader-avustusta 102 635 euroa.
Hankkeen alkuperäinen kustannusarvio ylittyi noin 100 000 €:lla. Tämä kustannusarvio osoittautui liian optimistiseksi, hankala kulku rakennuspaikalle ja siten materiaalien kuljetuksen haasteellisuus nostivat kustannuksia.
Lisätöitä aiheutui myös, suuremmasta kallion louhinnan tarpeesta. Sillan perustusrakenteita jouduttiin myös vahvistamaan suunnitelmista poiketen.
Resultat
Matkailullinen vetovoima on lisääntynyt. Uusi silta on turvallisempi, parantaen näin käytettävyyttä ja ihmisten hyvinvointia. Silta ehkäisee myös arvokkaan luontoympäristön kuormitusta, kun ihmiset eivät enää tee kohteeseen omia, epävirallisia reittejä.
Effekter och framtidsplaner
Uusittu silta viedään taitorakennerekisteriin. Alueen käytettävyydestä vastaa jatkossakin Joensuun kaupungin liikuntatoimi. Pyritään markkinoidaan ihmisten tietoisuuteen tätä luontoelämyksiä tuottavaa hienoa ulkoilukohdetta.
Alueen reitistöjen ylläpitoon kiinnitetään...
Uusittu silta viedään taitorakennerekisteriin. Alueen käytettävyydestä vastaa jatkossakin Joensuun kaupungin liikuntatoimi. Pyritään markkinoidaan ihmisten tietoisuuteen tätä luontoelämyksiä tuottavaa hienoa ulkoilukohdetta.
Alueen reitistöjen ylläpitoon kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota, että alueen virkistyskäytettävyys tulee säilymään hyvällä tasolla.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto