On se kone! -näyttelyn digitaaliset sisällöt, kehittäminen
Projekt
Utvecklingsprojekt - 255097
On se kone! -näyttelyn digitaaliset sisällöt, kehittäminen
Suomen maatalousmuseosäätiö sr
- 30.12.2024
Är igång
Offentlig projektbeskrivning
Suomen maatalousmuseo Sarka toteuttaa Leader-hankkeella digitaalisia pelejä, animaatioita ja äänimaailmoja keväällä 2024 avattavaan On se kone! näyttelyyn ja jo olemassa olevalle Digisarka.fi-alustalle. Ne tarjoavat elämyksellisessä ja helposti omaksuttavassa muodossa olevaa tietoa maatalouden koneellistumisesta 1950-luvulta nykypäivään. Pelien ja animaatioiden kohderyhmänä ovat kouluikäiset, nuoret ja nuoret aikuiset. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023 – 31.12.2024.
Yhteenveto hankkeesta
Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun.
Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9....
Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun.
Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9....
Hankkeessa tuotettiin näyttelyn äänimaailma, kuvitteellisen viljelijäperheen kuvitus sekä 4 animaatiota ja 3 peliä laitteineen. Osa toteutuksista tuli esille fyysiseen näyttelyyn ja 1 Digisarka-verkkopalveluun.
Kehittämishankkeeseen sisältyi työntekijöiden palkkauskuluja 1.1.-30.9.2024 niiden henkilöiden osilta jotka hankkeen toteuttamiseen osallistuvat. Hanketta on tekemässä 1.1.-12.7. projektityöntekijä Petra Nikula 50% työajalla ja 100% työajalla 1.-30.9. Lisäksi 1.1.-30.9. museomestari Aittamäki 40% työajalla ja museojohtaja Viinikkala 20% työajalla. Amanuenssi Riikka Soininen osallistui hankkeen toteuttamiseen 1.1.-30.9.2024 40% työajalla ja kokoelmapäällikkö Juha Hirvilammi 1.1.-30.6. ja 1.8.-30.9. 30% työajalla.
Magis Multimedia Oy:n toteutukset:
Peli: Maanviljelijän vuosikello
Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa
Animaatiot: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA.fi)
Modify Media Oy: Traktorisimulaattori
Äänimaailma Valinor Oy
Tulokset
Näyttely avattiin ajallaan 8.7.2024.
Magis Multimedia Oy:n toteutukset:
Peli: Maanviljelijän vuosikello
Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa
Animaatio: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA-palveluun)
Peli: Traktor...
Näyttely avattiin ajallaan 8.7.2024.
Magis Multimedia Oy:n toteutukset:
Peli: Maanviljelijän vuosikello
Peli: Haluatko maajussiksi? - tietovisa
Animaatio: Konista koneisiin, Riihestä kuivuriksi, Navetta, Salaojitus (DIGISARKA-palveluun)
Peli: Traktorisimulaattori (Modify Media Oy)
Äänimaailma Valinor Oy. Äänet vaihtuvat, kun asiakas kulkee näyttelyssä eteenpäin ja teemat vaihtuvat. Näyttelyn teemoja ovat pelto, navetta, konehalli ja toimisto.
Viisi piirrettyä Merosen perheen kuvitusta.
Hankkeen aikana saatiin uusia yhteistyökumppanuuksia mm. Novidan ammattioppilaitos, Valio, Siipikarjaliitto ja Arskametalli Oy.
Vaikutukset ja jatkosuunnitelma
Hankkeessa toteutetut digitaaliset toiminnot ja äänet pysyvät On se kone! - näyttelyssä museon konehallissa ja Digisarka-sivustolla koko näyttelyn esilläolon ajan, eli vähintään 10 vuotta. Näyttelyä ja digitaalisia osuuksia ylläpitää Suomen maatalousmuseosäätiö sr.
On se kon...
Hankkeessa toteutetut digitaaliset toiminnot ja äänet pysyvät On se kone! - näyttelyssä museon konehallissa ja Digisarka-sivustolla koko näyttelyn esilläolon ajan, eli vähintään 10 vuotta. Näyttelyä ja digitaalisia osuuksia ylläpitää Suomen maatalousmuseosäätiö sr.
On se kone! -näyttely avautui kesäkuussa ja jo heinäkuussa rikoimme (toisena perättäisenä vuotena) kaikkien aikojen heinäkuisen kävijäennätyksemme. Saran kävijämäärä kolmelta kesäkuukaudelta oli yli 27 000 kävijää.
Saran On se kone! näyttelyn digitaaliset osuudet -hankkeilla on ollut paljon positiivisia kulttuurista ja sosiaalista kestävyyttä tukevia ominaisuuksia. Kehittämishankkeessa käytettiin ostopalveluita, jotka toivat valituille yrityksille töitä moneksi kuukaudeksi. Animaatioilla ja peleillä tuodaan esille maatalouden koneellistumisen kulttuuriperintöä joka koskettaa kaikkia suomalaisia.
Animaatioissa ja peleissä paneudutaan monipuolisesti sekä maatalouden kestävään alkutuotantoon että kehittyvään ruokaketjuun.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto