Projekt
Utvecklingsprojekt - 170808

Pohjois-Karjalan viljatuotteiden yhteismarkkinointi -hanke

ProAgria Itä-Suomi ry

31.05.2021 - 28.02.2024

Är igång

Offentlig projektbeskrivning

Pohjois-Karjalan viljatoimiala on muutoksen edessä, kun Liperin Mylly paloi kesäkuussa 2020. Uhkana on kasvinviljelyn yksipuolistuminen entisestään, kun merkittävää leipäviljan ja proteiinikasvien ostajaa ja jatkojalostajaa ei ole maakunnassa. Lisäksi leipomot ovat menettäneet tärkeän kilpailuvalttinsa, kun ne eivät voi käyttää leivonnassa paikallisia jauhoja. Pohjois-Karjalan viljatuotteiden yhteismarkkinointi -hankkeessa kehitetään pohjoiskarjalainen viljatuoteperhe ja organisoidutaan, käynnistetään yhteistyöhön perustuva tuotanto ja markkinointi. Kehitetään pohjoiskarjalaiselle viljatuoteperheelle yhtenäinen karjalainen visuaalinen ilme - ”brändi”, tarinat pellolta pöytään, pakkaukset, nettisivut, sosiaalisen median sivustot, esittelyvideot, muu markkinointimateriaali ja käynnistetään koemarkkinointi. Yritysryhmän yritykset verkostoituvat keskenään, mutta myös muiden elintarvikeyritysten, viljelijöiden, oheispalvelujen tuottajien (mm. matkailu), kaupan, ammattikeittiöiden, leipomoiden ja kuluttajien kanssa. Tavoitteena on, että pohjoiskarjalaiselle viljatuoteperheelle avautuu markkinat vähittäiskauppoihin, leipomoihin ja ammattikeittiöihin Pohjois-Karjalassa ja myöhemmin myös koko maan kattavasti. Yhteistyöhön kytketään vahvasti myös matkailusektori, jolloin myös kansainvälistyminen on mahdollista. Yritysryhmähankkeessa on mukana kolme yritystä. Kun viljatuoteperheen jalostus ja markkinointi on saatu käyntiin ja myyntivolyymit kasvavat, aktivoidaan yhteistoimintaan mukaan myös muita elintarvikealan yrittäjiä ja raaka-aineiden tuottajia.

Mer information

Program/Fond

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 (siirtymäkausi 2021–2022)

Projektnummer

170808

Startdatum

31.05.2021

Slutdatum

28.02.2024

Är det ett Leader-projekt?

ei

Åtgärd

Utvecklingsprojekt

Underåtgärd

16.3 Samarbete mellan mikroföretag

Typ av åtgärd

Samarbete

Åtgärdens specifierare

Företagsgruppens utvecklingsprojekt (75 procent).

Projektkaraktär

Lokal/Regional

Aktuellt om projektet

Projektets kontaktpersoner