Offentlig projektbeskrivning
Suomen luonto tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia matkailuelämyksille ja se onkin valtakunnallisesti nostettu kehittämisen keskiöön. Luontomatkailusta halutaan Suomen matkailulle ja matkailun parissa toimiville mikro- ja pk-yrityksille uutta liiketoimintaa ja uusia markkina-avauksia. Visit Finland (2014) on nostanut Suomen kansainvälisen markkinoinnin pääkohderyhmäksi Modernit Humanistit, jotka ovat massaturismia karttavia, avoimia ja uteliaita matkailijoita, jotka ovat jo kertaalleen kolunneet maailman metropolit ja haluavat nyt uusia eksoottisia elämyksiä sekä omatoimista löytöretkeilyä. Samanaikaisesti matkailu on siirtynyt yhä enemmän verkkoon ja digitaaliset ja virtuaaliset elämykset alkavat olla arkipäivää. Älylasit, GoPro ¿kamerat, esineiden internet ja erilaiset sensorit vaatteissa, luonnossa ja esineissä mahdollistavat monenlaisia virtuaalisia ja digitaalisia elämyksiä. Tässä hankkeessa luonto, digitaalisuus ja virtuaalisuus yhdistetään saumattomaksi elämykseksi, joka sekä koukuttaa verkkovierailijan, markkinoi Suomen luontomatkailua että takaa digitaalisen luontoseikkailun paikan päällä luonnossa - luoden näin edellytyksiä maaseudun palveluiden ja elinkeinojen kehittämiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Virtuaaliluonnossa seikkaillaan Suomen puhtaassa luonnossa, pulahdetaan viileään järviveteen, juostaan metsässä paljain jaloin ja päivän päätteeksi huuhdotaan seikkailun rasitukset saunan pehmeässä lämmössä. Yötön yö ja kesän pehmeä valo ovat parhaimmillaan. Virtuaaliluonto on elämys; ¿peli¿, jota voit pelataan ensin verkossa ja joka jatkuu luontokohteessa Suomessa. Virtuaaliluonnon avulla matkailija voi tutustua etukäteen yksityiskohtaisesti Suomen luontoon ja vähentää mahdollisia matkustamisen esteitä kuten riskiä tuntemattoman tuotteen ostamisesta. Etenkin uusille asiakkaille tämä on todella tärkeää. Virtuaaliluontoon liitetään yritysten uudet liiketoimintakonseptit, joiden mahdollistajana on virtuaaliset luontomatkailuun sovelletut verkkoratkaisut ja luontoon ja esineisiin kytketyt älykkyyttä lisäävät teknologiat. Virtuaaliluonto ¿hankkeessa toteutetaan nopeita kokeiluja, seurataan niiden menestystä, korjataan ja parannetaan ja lopulta skaalataan elämys valtakunnallisesti toteutettavaksi. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä Rural Finland ja Outdoors Finland ¿hankkeiden kanssa ja tulokset levitetään ensisijaisesti niiden verkostojen kautta. Hankkeen toteuttavat Lahden AMK, Karelia AMK, Haaga-Helia AMK ja Itä-Suomen yliopisto (Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos). Hankkeen toteutusaika on 1.3.2016-28.2.2019. Hankkeen kokonaisbudjetti on 584 683 euroa ja sitä hallinnoi Lahden AMK.
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Projektnummer
17187
Startdatum
29.02.2016
Slutdatum
17.12.2019
Är det ett Leader-projekt?
ei
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
16.10 Andra samarbetsprojekt
Typ av åtgärd
Samarbete
Åtgärdens specifierare
Projekt som inte omfattar statligt stöd (100 procent)
Projektkaraktär
Riksomfattande projekt
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto