10.06.2025

Tillsammans med budskap för en mer positiv bild av sektorn

Kunskapsnätverket AgriHubi har särskilt fokuserat på förbättrade ledaregenskaper, smart jordbruk och användning av data. För att förbättra lönsamheten inom jordbruk och trädgårdsodling måste kunskap snabbt överföras till entreprenörer. AgriHubis nätverksarbete har lett till ökat samarbete mellan universitet inom naturresurssektorn, och det finns ett starkt samarbete med gymnasieutbildningen för att öka sektorns attraktionskraft.

Finansieringen av yrkesutbildningen säkras tillsammans


Det gemensamma utbytet av aktuell information mellan utbildningsnivåerna har identifierats som en viktig och god praxis. Susanna Aro, direktör för utbildnings- och vetenskapspolitik på MTK, ser det närmare samarbetet som värdefullt. Ett konkret resultat, menar hon, är att finansieringen av yrkesutbildningen inom jordbrukssektorn har säkrats. Dessutom har de 39 undervisningsanläggningarna i Finland gjorts synliga på AgriHubis webbplats tack vare finansieringen från Hiilestä kiinni-initiative.

– Undervisningslokalerna erbjuder ett brett utbud av FoUI-miljöer för affärs- och projektsamarbete. Detta är viktigt för att attrahera och öka medvetenheten om det klimatarbete som görs inom utbildning. Det är också lätt för forskare inom området att se potentialen i undervisningslokalerna för forskning.

– Sammanställningen av pågående projekt kommer att göra det lättare att få en helhetsbild av pågående projekt och att genom samarbete generera nya projekt i framtiden, menar Susanna Aro.

Ett exempel på ett projekt som har vuxit fram ur AgriHubi är Safkan jäljillä, som introducerar 4-6-åringar och gymnasieelever till matens ursprung.

I mars streamades Kunskapsforum 2025 (Osaamisfoorumi2025) med fokus på vikten av ledarskapsförmåga inom jordbruket. Bakgrunden till evenemanget var behovet av mer diskussion om ledarskap inom jordbruk och trädgårdsodling, som hade uppstått i AgriHubi-nätverk. Jordbruk och trädgårdsodling har potential att vara ekonomiskt hållbara och lönsamma, men det kräver starka färdigheter.

Arbete med imago av sektorn


I maj 2025 gav yrkeshögskolan i Tavastland och yrkesinstitutet Ylä-Savo, som båda ingår i AgriHubi-nätverket, Taloustutkimus i uppdrag att genomföra en undersökning om sektorns rykte. Resultaten visade att ungdomar och unga vuxna under 25 år ännu inte är tillräckligt medvetna om det breda utbudet av utbildningsmöjligheter inom jordbruk och trädgårdsodling, så arbetet måste fortsätta för att förbättra sektorns attraktionskraft.

Mona-Anitta Riihimäki, Hamk.

– I flera år har AgriHubis utbildningspartner arbetat hårt för att öka medvetenheten om sektorn. Men nu senast behövs en gemensam insats av alla aktörer inom sektorn – utbildningsanordnare, producenter, organisationer och intressenter – för att se till att unga människor ser de breda möjligheterna inom jordbruks- och trädgårdssektorn som en del av sin studieväg, säger Mona-Anitta Riihimäki, ordförande för gruppen för utveckling av naturresurser vid yrkeshögskolornas rektorsråd Arene ry, direktör för Tavastlands yrkeshögskola.

För att öka branschens attraktionskraft bland unga kommer AgriHubi i samarbete med den sociala influencern Amski under våren 2025 att genomföra en kampanj på Instagram, Facebook och YouTube. Amskis somevideo fick mer än 88 000 visningar på Instagram och bloggen som publicerades på Amskis onlineplattform öppnades av 562 personer. AgriHubis hemsida hade mer än 800 besökare vid publiceringstillfället.

AgriHubis webbseminarier delar aktuell information

Sedan AgriHubis start har färsk information om kompetensutveckling tillhandahållits jordbrukare och branschintressenter genom Grow with Knowledge-webbseminarierna, som är öppna för alla. Tillsammans med landsbygdsnätverket har webbseminarierna använts för att bekanta användarna med nätverksplattformen.

Se även