Webinaari
05.06.2024 klo 14:00 - 15:30

Vastuullisuustiedon välittäminen digitaalisesti

Webinaarissa kerrotaan keskeisiä havaintoja vastuullisuustiedon varmistamiseen ja liikuttamiseen liittyvistä kokeiluista.

Vihreä siirtymä ja kestävyyteen liittyvät raportointivaatimukset luovat yrityksille uusia tarpeita kuljettaa vastuullisuuteen liittyviä alkuperätietoja tuotteiden sekä raaka-aineiden mukana. Yrityksen digitalous -hankkeessa on tehty kevään aikana yritysten ja viranomaisten yhteistyönä kaksi vastuullisuustiedon varmentamiseen ja liikuttamiseen liittyvää kokeilua.   

Digitaalinen tuotepassi -kokeilussa digitaalisen tuotepassin myöntäneen yrityksen identiteetti varmistettiin digitaalisen yrityslompakon avulla. Kokeilukumppanina toimi Struggle Creative Oy. Jäljitettävyyskokeilussa testattiin kolmen eri raaka-aineen (naudanliha, luomukaura ja puu) alkuperätietojen rikastamista ja kuljettamista toimitusketjussa. Alkuperätiedot kuljetettiin rakenteisessa muodossa laskun ohessa.

Vastuullisuustiedon välittäminen digitaalisesti -webinaarissa kuullaan keskeisiä havaintoja kummastakin kokeilusta. Lisäksi osallistujat pääsevät keskustelemaan muun muassa siitä, mitä tarvittaisiin, jotta vastuullisuuden osoittaminen olisi tulevaisuudessa entistäkin sujuvampaa? Mitä toiveita yrityksillä on julkishallinnolle ja toisaalta, mikä on yritysten rooli muutoksessa? 

Ohjelma: 

  • Digitaalinen tuotepassi -kokeilu,
    Mikael Linden, Yrityksen digitalous -hanke ja Kasper Karimaa, Struggle Creative Oy
  • Jäljitettävyyskokeilu,
    Lauri Soro, Yrityksen digitalous -hanke
     
  • Keskustelu 

Liittyvät aiheet