Uutinen
13.06.2025

Erillisrahoitus hybridiveneelle, kalalaskurille ja ammattikalastusmessuille

ELY-keskukset ovat jakaneet keväällä haussa olleen määräaikaisen rahoituskierroksen rahoituksen kalastuksen innovaatioiden osalta kolmelle hankkeelle. Rahoituskierroksen erityisteemana olivat vihreän siirtymän hankkeet, mikä näkyy hankkeissa.

Kalakoulun Kulkuri (FIN-31174-T Harju I) on kalastusalusrekisterin mukaan 9,1 metriä pitkä ja siinä on 186,5 kW tehoinen dieselmoottori.
Kalakoulun Kulkuri (FIN-31174-T Harju I) on kalastusalusrekisterin mukaan 9,1 metriä pitkä ja siinä on 186,5 kW tehoinen dieselmoottori. Vene on valmistettu 1991.

Hiilineutraali hybridikalastusalus nappasi jaossa olleesta 500 000 euron määrärahasta suurimman osan. Hankkeessa muutetaan Livian kalakoulun Kulkuri 31 -vene dieselkäyttöisestä diesel-sähköiseksi, veneen hydrauliikkalaitteet korvataan sähköisillä apulaitteilla ja ohjausjärjestelmä uusitaan.

– Veneen voimalinja koostuu siis huomattavasti nykyistä pienemmästä dieselgeneraattorista, tasasuuntaajasta, akustosta ja varsinaisena ajomoottorina voisi toimia esimerkiksi tahtireluktanssimoottori. Varsinainen huipputeho otetaan akustosta tarpeen vaatiessa, valottaa hanketta vetävä Jussi Aaltonen Tampereen yliopistosta.

– Uskomme, että tämä ratkaisu on hyvinkin monistettava ja skaalattava, ja antaa myös viitteitä tämän kaltaisten ratkaisujen todellisista kustannuksista loppukäyttäjille, visioi Aaltonen. Hankkeessa myös korvataan kalastuksessa käytettävät hydrauliset apulaitteet sähköisillä, ja testataan voimavirran tuottamista esimerkiksi jäähdytysjärjestelmälle.

Hankkeen tarkempia suunnitelmia voidaan esitellä tulevan syksyn innovaatiopäivillä, ja vene on testattavissa jo kesällä 2026 sisävesillä ja 2027 rannikolla. Jatkosuunnitelmat kattavat myös autonomisen, kauko-ohjattavan ohjausjärjestelmän esimerkiksi paritroolaukseen.

Hankkeen kokonaisbudjetti on liki 400 000 euroa, josta tukea on vajaat 316 000 euroa. Hankkeen päätoteuttajana on Tampereen yliopisto ja kumppaneina Luonnonvarakeskus ja Livia. Hanke on suunniteltu päättyväksi syksyllä 2027.

IoT Kalalaskuri on Luonnonvarakeskuksen hanke, jossa pyritään saamaan Luken kehittämä rysien kalamäärää tarkkaileva laskuri tuotantovalmiiksi kevääseen 2026 mennessä. Hankkeen päätehtävä on erityisesti laskurin tekoälytekniikkaan perustuvan tunnistusjärjestelmän kehittämisessä ja laitteiston käytännön testauksessa.

– Tämän kalalaskurin avulla vältetään turhat rysäkäynnit, kun kalastaja näkee kännykästään sisään tulleet ja rysästä mahdollisesti ulos uineet kalat ja graafit, kuten pituusjakauman. Luotu puhelin-appi on jo erittäin lupaava, kiittelee hanketta vetävä Esa Lehtonen.

– Aalto-yliopiston Design Factory on hankkeen tärkeä kumppani, ja Sandmanin säätiö (Fiskeriinspektör J. Alb. Sandmans stiftelse för understödjande av Finlands havsfiskare sr) tukee laitteen pilotointiin osallistuvia kalastajia stipendeillä, joilla korvataan kuluja ja vaivaa laitteen testaamisesta, täydentää Lehtonen.

Kalalaskurin kehittämiskuluiksi tässä hankkeessa on arvioitu noin 107 000 euroa, josta EMKVR-tuki kattaa vajaat 86 000 euroa.

Innovaatioiden kehittämisen lisäksi rahoitusta myönnettiin myös kesän 2026 ammattikalastusmessujen toteuttamiseen. Rahoituksen teeman mukaisesti messujen yhteydessä toteuttavan seminaarin erityisteemana ovat kalastuksen puhtaat polttoaineet ja digitaaliset työvälineet.
– Messujen järjestelyt ovat vasta alkamassa, mutta hankesuunnitelman mukaisesti toteutuspaikkakunta on Lahti, ja ajankohta sijoittuu ”johonkin juhannuksen jälkeiseen viikonloppuun” kesällä 2026, ennakoi hankkeen koordinoinnista vastaava Lännen Kalaleaderin aktivaattori Mika Halttu.

Messujen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu vajaat 78 000 euroa, josta tuen osuus on noin 62 000.