Uutinen
28.05.2025

EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksen viestintäkampanjassa tuodaan esiin ruuantuotannon kestäviä toimia

EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksen viestintäkampanjassa tuodaan esiin ruuantuotannon kestäviä toimia

EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksella on suomalaisia ruoantuottajia tukeva ja ohjaava rooli. Kansainvälisenä hampurilaispäivänä starttaava EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksen viestintäkampanja avaa viljelijän arkea kestävien toimien takana sekä huoltovarmuuden turvaajina sekä hampurilaisen tarinaa.

EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksella on ruuantuottajia tukeva ja ohjaava rooli.

“Suomalainen ruoka on tärkeä osa huoltovarmuutta ja omavaraisuutta. Rahoituksella varmistetaan, että Suomessa viljelijät pystyvät tuottamaan kotimaista ruokaa ja asumaan maaseudulla nyt ja tulevaisuudessa”, toteaa maatalousneuvos Arja-Leena Kirvesniemi maa- ja metsätalousministeriöstä.

Viljelijät tekevät vapaaehtoisesti enemmän kuin lainsäädäntö edellyttää. Ruoan tuottamisella on aina ympäristövaikutuksia, mutta niitä pyritään pienentämään, oli sitten kyse vedestä, ilmasta tai maaperästä.

Yksi esimerkki viljelijöiden kestävyysteoista on kasvipeitteisyys. Talveksi pelloille jätetään kasveja, jotta ravinteet jäisivät peltoon, eivätkä valuisi syyssateiden ja sulamisvesien mukana pois. Suomessa pelloista 80 % on kasvipeitteisiä talvella, jotta ravinteita ei valuisi vesistöön.

Viestintäkampanjalla viestitään läpinäkyvästi siitä, miten Suomessa ruokaa tuotetaan. Viestintäkampanja toteutetaan yhteistyössä Friends & Brgrs:n kanssa. Open Burger (”avattu hampurilainen”) on aloite avata viljelijän arkea ja suomalaisen hampurilaisen tarinaa.

Open Burger on tarjolla Friends & Brgrs -ravintoloissa ympäri Suomen juhannukseen saakka. Hampurilainen on koottu suomalaisista raaka-aineista. Uusimmassa Kulttuurikasarmin Friends & Brgrs -ravintolassa on lisäksi valittavissa kasvisversiona Open Burger Portobello.

”Kotimaisuus ei ole meille pelkkä makuasia, vaan myös tae turvallisesta ja mahdollisimman kestävästä ruoasta. Open Burger on kunnianosoitus suomalaisille ruoantuottajille, joiden ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme laadukkaita kotimaisia hampurilaisia”, sanoo Henna Nousuniemi, Friends & Brgrsin tuotepäällikkö.

Kuvia: https://noho.contenthub.fi/ui/shares/w18696010/5zQc8kx1Ag/fi/

Lisätietoa ruoantuotannon kestävistä teoista: www.maaseutu.fi/hampurilainen

Haastattelupyynnöt ja kysymykset viestintäkumppanin kautta:
Essi Orama, essi.orama@sek.fi, p. 040 700 83 06

Friends & Brgrs on vuonna 2014 perustettu suomalainen hampurilaisketju, joka valmistaa tuotteensa tuoreista ja jopa 95 % kotimaisista raaka-aineista. Ravintoloita on tällä hetkellä yhteensä 32 ympäri Suomea. Ketju on järjestänyt vuodesta 2018 alkaen Tuottajapäivän, jossa juhlistetaan kotimaista ruoantuotantoa jakamalla tuottajille ilmaiset ateriat kiitoksena heidän tekemästä työstä.

Yhteistyössä Friends & Brgrs kanssa toteutettava viestintäkampanja 28.5.-20.6.2025 on osa EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksen viestintää. EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksen avulla rahoitetaan Suomen maaseutualueita ja maataloutta. Näin turvataan kansalaisille ruoka, viljelijöille kohtuullinen elintaso, edistetään ympäristö- ja ilmastoystävällisiä käytäntöjä ja tehdään maaseudusta entistä parempi paikka asua.