Uutinen
27.02.2022

Luomun myynti pysyi lähes edellisvuoden tasolla 2021

Luomumyynnin kysynnän kasvu tasaantui vuonna 2021. Vertailu huippuvuoteen 2020 näyttää joissakin tuoteryhmissä laskua, mutta selkeitä nousijoitakin löytyy esimerkiksi mehuissa ja mehukeitoissa, maustamisessa, panimotuotteissa ja lastenruuissa. Haasteena luomumyynnin kehitykselle oli erityisesti valmisruokien myynnin voimakas kasvu, sillä tuoteryhmässä ei juurikaan ole luomuvaihtoehtoja.

Luomutuotteita myytiin vähittäiskaupassa 407 miljoonalla eurolla vuonna 2021, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski 0,5 prosenttia edellisestä vuodesta, mutta on kasvanut 9,3 prosenttia vuodesta 2019 eli pandemiaa edeltäneestä ajasta.

”Vuonna 2020 leivontabuumi näkyi selkeästi muun muassa luomujauhojen myynnissä, joka kasvoi tuolloin lähes 30 prosentin vauhtia, viime vuonna jauhojen myynti taas laski noin 10 prosenttia. Tästä voisi päätellä, että isoin innostus leipomiseen on laantunut ja ihmiset ovat ehkä vuonna 2021 liikkuneet jo enemmän myös kotiympyröiden ulkopuolella”, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Luomun myynti laski selkeästi myös maidon ja muiden nestemäisten maitotuotteiden, kasviöljyjen ja pakasteiden tuoteryhmissä. Selkeää kasvua edellisvuoteen oli puolestaan mehuissa ja mehukeitoissa, maustamisessa, panimotuotteissa ja lastenruuissa.

Yhä useampi kuluttaja on kuitenkin kiinnostunut vastuullisista elintarvikevalinnoista ja haluaisi lisätä luomun käyttöä. Syksyllä 2021 julkaistun luomun kuluttajabarometrin mukaan luomua viikoittain ostavista aktiivikuluttajista 83 prosenttia aikoo lisätä luomun kulutusta jatkossa, koko väestössä vastaava luku on 53 prosenttia.

Suurimpia markkinaosuuksia
(osuus tuoteryhmän arvosta vuonna 2021)

  • Lasten ruoka 24 %
  • Kananmunat 20 %
  • Kasviöljyt 17 %
  • Hiutaleet ja suurimot 13 %
  • Mehut ja mehukeitot 9 %
  • Jauhot 9 %
  • Kahvi, tee ja kaakao 8 %
  • Hedelmät 7 %
  • Vihannekset 5 %
  • Maito 4 %

Suosituimmat luomutuotteet TOP 5

  • Banaani
  • Kananmuna
  • Maito
  • Jauheliha
  • Kahvi

ProLuomun tiedote 14.2.2022

Kuva ProLuomu/ Mikko Uosukainen