Uutinen
25.10.2023

Seitsemän vinkkiä hankeviestintään

Seitsemän vinkkia hankeviestintään

Viestintä on hyvä sisällyttää mukaan jo hankesuunnitelmaan, jolloin viestintä ei jää vihoviimeiseksi asiaksi.

  1. Kerro mitä hankkeesi konkreettisesti tekee ja millaisia onnistumia sillä on

Olet oman hankkeesi paras asiantuntija. Mitä hanke on saanut aikaan, ja miten se on parantanut kylääsi, aluettasi tai mikä hankkeen toiminta-alue tai kohde onkin? Jaa tarinasi myös maaseutuverkostoon!

  1. Tarinat ovat kiinnostavia

Rahoittajalle kirjoitettu ja loppuraportti ovat välttämättömiä, mutta viestinnän näkövinkkelistä tarinat kiinnostavat yleisöä enemmän. Vältä viestinnässä hankekieltä vaan kerro ihmisläheisesti pienistäkin saavutuksista. Luetuta tekstisi työkaverilla tai läheisilläsi. Ulkopuolinen näkökulma voi avata uusia ovia.

  1. Hyödynnä monimediallisuutta, kuvia, videoita, podcasteja

Tekniikka mahdollistaa monipuolista viestintää eri aisteille. Viestintäkenttä laajenee jo tämänkin rahoituskauden aikana – esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen kuvankäsittelyssä ja tekstin tuottamisessa on jo arkipäivää monille. Hanki koulutusta ja innostu uusista kanavista!

  1. Budjetoi viestintään riittävästä aikaa ja rahaa

Viestintä tulee huomioida jo hankehakemuksessa. Onnistunut viestintä ei onnistu edes vasenkätisillä vasemmalla kädellä sutaistuna. Osallistu viestintäkoulutuksiin, jos alue on ennalta tuntematon tai sinulla on siitä vain vähän kokemusta. Viestintäsuunnitelma voi olla yksi A4: mitä, milloin, kenelle.

  1. Noudata rahoittajan viestintäohjeita

Tutustu rahoittajan viestintäohjeisiin ja noudata niitä. Mitä logoja sinun pitää käyttää hankeviestinnässä? Entä tarvitsetko peräti rahoituksesta kertovan taulun? Maaseutu.fi-sivuilta löydät ajantakaiset viestintäohjeet hankerahoitusta EU:n maaseuturahastosta saaneille.

  1. Muista media

Toimittaja ei ole mörkö. Hänelle voi vinkata hankkeesi tapahtumista tai saavutuksista. Onko hankkeella tulossa esimerkiksi koulutusta kunnassa? Kerro siitä paikallislehden toimittajalle. Avusta toimittajaa kirjoittamalla lehdistötiedote, johon keräät tärkeimmät faktat ja nimet ja tittelit. Juttu ei ole maksettu ilmoitus, eli lehdessä, radiossa, televisiossa yms julkaistu juttu on toimittajan työn tulos.

  1. Viesti myös sisäisesti

Yleisin kommentti palautteessa on, että viesti ei kulje. Onko välineesi sitten sähköposti, kahvituokiot tai teams-tapaamiset niin kerro missä hankkeessa mennään. Näin sitoutat myös mahdollista ohjausryhmää ja läheisiä kumppaneita yhteisen hyvän eteen.

 

 

Kirjoittaja Kimmo Rauatmaa työskentelee maaseutuviestinnän koordinaattorina Kainuussa. Hänet saa kiinni emailista: etunimi.sukunimi @ ely-keskus.fi

Lue Kainuun maaseudun kuulumiset: https://maaseutu.fi/alueet/kainuu/