Juttu on osa Lapin Ruoka -hankkeen tuottamaa julkaisusarjaa.
Ikifoodin synty
Yritys sai ideansa yrittäjän Aki Karvosen lähtiessä opiskelemaan korona aikana toimiessaan kokkina. Yrittäjällä on ollut aina kiinnostus villiyrtteihin ja halusi tietää niistä enemmän marjojen ja sienien lisäksi, joista jo tiesi hyvin. Koulussa yrittäjälle heräsi kiinnostus tehdä tuotteita itse. Kouluaikana Aki teki hillasta hillakurdin ja testasi, miten tuote meni kaupaksi. Yrittäjän asiakkaat olivat ensin lähialueella ja toisen tuotteen tekemisen jälkeen reviiri lähti laajenemaan.
Tuotteet
Kurdia yritys tekee tällä hetkellä hillasta, puolukasta ja mustikasta. Tyrnistä on kokeilueriä myös tehty myyntiin. Yrittäjä on valmis tekemään tuotteita, joita tarvitaan esimerkiksi ravintola-alalle tai suurkeittiöille. Tällä hetkellä keskusteluissa julkisen puolen keittiöiden kanssa on ollut puolukkasurvos suuremmissa määrissä. ”Minuun voi aina ottaa yhteyttä, jos tarvitsee keittiöön tuotetta marjoista tai luonnontuotteista, teen sitä mitä tarvitaan,” Aki rohkaisee.
Ravintoloille yrittäjä tekee 500 g purkeissa kurdit ja kauppoihin kuluttajille 100 g purkkeihin. Tuotteita tällä hetkellä myydään Lapissa eri pisteissä. Yrittäjä on kokenut, että tärkeintä on, että pääsee maistattamaan tuotteita niin sen jälkeen myyntiin on helppo saada tuotteita, kun tietää mistä on kyse. ”Jos sanotaan, että laita sähköpostia niin homma on jo menetetty,” Aki kuvailee yhteydenottoja.
Aki rohkaisee osallistumaan myös erilaisten sidosryhmien tapaamisiin, hankkeiden järjestämiin tilaisuuksiin ja muihin kohtaamisiin, koska sieltä on saanut itse joka kerta sopivia kontakteja, joiden kautta tuotteita on taas mennyt eri paikkoihin myyntiin. ”Verkostot tässä työssä on todella tärkeitä,” Aki toteaa. ”Yhdessäkin tapaamisessa selvisi, että pohjoisessa kasvatettua tyrniä voi saada käyttöön, joten tyrnin jalostus pääsi jatkoon,” Aki selventää. Yrityksen tuotteisiin raaka-aineet tulevat osittain oman poiminnan tuloksena, mutta yhteistyötä tehdään useampien toimijoiden kanssa, että saadaan tarpeeksi marjoja tuotteisiin.
Ikifoodin tuotteita saa lähinnä pohjoisimmasta Lapista. Rovaniemelle yrityksen tuotteita on tulossa muutamaan paikkaan joulumyynnin aikaan. Aki kävi testaamassa myös Helsingin markkinoita tapahtuman muodossa. Yrittäjää kiinnostaa artesaanityyppinen toiminta ja yrittäjällä on sellainen tunne, että kauppiaat mielellään ottavat tällaisia tuotteita myyntiin. Kaupoissa on tärkeintä, että tuote liikkuu hyllystä kuluttajille ja jos niin ei tapahdu niin ei kaupat myöskään ota tuotteita enempää myyntiin. ”Suurin haaste on markkinointi ja myynti, kaupalle on helppo myydä tuotteita mutta kuluttajalle siinä on enemmän haastetta,” Aki kertoo.
Parasta elintarvikeyrittäjyydessä
Yrittäjälle tuotteiden valmistus on se suurin intohimo yritystoiminnassa. Aki toimii yksin omassa yrityksessä töissä, mutta sen lisäksi tekee myös kokin töitä ja erityisesti catering -keikkoja tarvittaessa. ”Makujen kanssa toimiminen tuo itselle parasta tyydytystä tässä työssä”, Aki kertoo. Yrittäjälle ideasta tuotteeksi ja tuote kaupaksi tuntuu todella hyvältä. ”Jos olisi toisella töissä niin ei tekisi niin pitkää päivää mutta omassa tekemisessä on oma viehätys, joka on se juttu, miksi aikaa tähän käytetään enemmän,” Aki summaa.
Aki pohtiikin, että jos löytyisi yritykselle sponsori niin mielellään hän siirtyisi kehittelemään keittiössä tuotteita. ”Jos jonain päivänä olisi yrityksellä ammattitasoinen ”tehdas”, joka tekisi volyymilla laadukkaita tuotteita, voisi aikaa itsellä säästyä tuotekehittelyyn,” Aki haaveilee.
Yhteistyö yrittäjien välillä
Tapahtumissa yrittäjät usein jakavat pöydät tai huolehtivat myös viereisen pöydän, että voidaan tuoda esille useampia tuotteita ja yrittäjiä. Yrittäjien välillä keskustellaan ja mietitään paljon mitä tehdään seuraavaksi. Aki kehuu Muonion ammattiopiston koulun puitteissa järjestettyjä aamukahveja, jossa opiskelijat ja yrittäjät pääsevät sparraamaan toisiaan. ”Aamukahvien tyylistä sparrailua tarvitaan enemmän yrittäjien välillä,” Aki toteaa.
Ikifoodin tuotteita lähetetään tarvittaessa Matkahuollon tai Postin kautta. ”Kimppakyyteillä joskus tuotteet etenee ja Sodankylässä toimiva ”Pohjoisesta luonnosta Oy”, jota pyörittää Tiia Muotkavaara, varmasti helpottaa kuljetuksissa poikittaisliikenteen osalta,” Aki kertoo.
Ikifoodin tuotannosta tällä hetkellä Lappiin jää kaikki hyödynnettäväksi. Muutama jälleenmyy tuotteita ulospäin kuten Muonion luotu turisteille, mutta siitä ei osaa sanoa, että mihin tuotteet päätyvät. ”Pienet myymälät myyvät paremmin paikallisia tuotteita,” Aki sanoo. Yrittäjän kokemuksen mukaan, tuotteen ilme vaikuttaa paljon ostoon. Yrittäjä on miettinyt kansainvälistä kauppaa, mutta vielä ei ole askelia otettu siihen suuntaan. ”Realismia voisi olla kansainvälinen kauppa, jos tekisi tuotteita esimerkiksi sopimusvalmistajana,” Aki pohtii. Yrittäjä on myös pohtinut, että voisiko jostain tuotteesta luopua kuten vaikka hillakurdista, että voisi tehdä enemmän tuotekehittelyä ja saada samalla tuottoja.
Mitä lähiruoka on sinulle?
”Suomalainen on riittävän lähiruokaa,” Aki pohtii. Yrittäjän mukaan saatavuus on haastavaa, mutta jos pääraaka-aineet olisivat aina Suomesta olisi se lähiruokaa. ”Toki mitä lähempää saa niin sen parempi,” Aki jatkaa.
Vinkkejä muille yrittäjille
”Myyntiin ja markkinointiin kannattaa panostaa, miettiä, kysellä ja opetella,” Aki jakaa. Yrittäjälle verkoston tuki on ollut todella tärkeää. ”On huomannut, että pitää olla monessa mukana,” Aki kertoo. Yrittäjä suosittelee ostamaan osaamisen muualta, jos ei itse jotain osaa. Kirjanpidon, graafikon työ voi olla Ikifoodin mielestä joillekin helppoa ja luontevaa, joten jos ei itse osaa, annetaan muiden tehdä.
”Erityisesti kustannusten kanssa kannattaa olla tarkkana. Laskelmien jälkeen kannattaa vielä laittaa +30% päälle, ettei ole liian optimistinen tulorakenne.”, yrittäjä jakaa kokemuksestaan. Yrittäjä nostaa esille myös ajankäytön. ”Mieti miten kauan aikaa tuotteiden tekoon menee kuukausitasolla. Teetkö viitenä päivänä vai seitsemänä päivänä viikossa töitä.”, yrittäjä huomauttaa miettimään.
”Aina kannattaa olla rohkea ja optimistinen,” Aki vakuuttaa. Yrittäjä on oppinut, että parhaimmat yritysideat ovat niitä, joihin on panostettu rohkeudella ja positiivisella asenteella. Yrittäjä on myös huomannut, että monesti ihmiset ajattelevat, että jos ääneen sanot ideasi, se varastetaan, mutta niin ei yleensä tapahdu. ”Kun haluat, pystyt, ryhdyt, puhut ja kommentoit, niin varmasti saat itsekin jotain itselle,” Aki kertoo. Yrittäjien avoimuudesta toinen toisilleen on Ikifoodin yrittäjän mielestä aina hyötyä.
”Kun ei ole tehty suuria investointeja ei myöskään tipahda korkealta,” yrittäjä vinkkaa. ”Yleensä PAKKO on hyvä motivaattori. Silloin sitä on parhaimmillaan, kun takaportteja ei ole liikaa.”, yrittäjä toteaa.
Tulevaisuus
”Ei ole tarkkaa toivetta tulevaisuudesta, mutta aina löytyy ajatuksia ja ideoita,” yrittäjä toteaa. ”Hienoa on ollut, että aina löytyy jonkinlaista tukea rahoituksen ja asiantuntemuksen muodossa. Ei aina tarvitse mennä täysillä vaan pikkuhiljaa eteenpäin pääsee varmemmin.”, Yrittäjä summaa.
”Nyt suunnitellaan lahjapakkauksia useamman yrityksen tuotteista yrityslahjoiksi, REKOon ja muihin kanaviin,” Aki kertoo.
Ikifood verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa
Yrityksestä tehtiin juttua liittyen Artesaaniruokaan vastikään, kannattaa ehdottomasti kurkata juttu täältä: https://artesaaniruokasm.fi/inarilainen-iki-food/
Facebook: https://www.facebook.com/ikifood.inari/
Instagram: www.instagram.com/ikifood.inari/
Aitoluonto: https://www.aitoluonto.fi/yritykset/yritykset/ikifood/
Tanja Häyrynen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili