Terveellisyys, puhtaus ja kestävän kehityksen mukaisesti tuotetut elintarvikkeet ovat vahvistuva trendi Arabiemiraateissa ja muissa GCC-maissa. Suomalaisten elintarvikeviejien kannattaa tutkia myös Lähi-Idän markkinamahdollisuuksia.
“GCC-maissa on todella potentiaalia. Esimerkiksi Arabiemiraateissa Foodservice- ja horeca-markkinan on ennustettu kasvavan vuositasolla 15–20 prosenttia aina vuoteen 2025 asti. Tilanne kuitenkin elää. Juuri nyt inflaatio jyllää myös täällä ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset sekä Gazan tilanne näkyvät markkinassa ja myös kauppojen hyllyillä”, sanoo AAKL Beverages LLC:n Kari Laihonen.
Laihosen yritys on tuonut pohjoismaisia elintarvikkeita GCC-maihin jo vuodesta 2016. GCC-maihin lukeutuu Arabiemiraattien lisäksi Saudi-Arabia, Qatar, Bahrain, Oman ja Kuwait.
Markkinoinnin mahdollisuuksista kertoo esimerkiksi korkeatasoisten hotellien ja ravintoloiden määrä: yksin Dubaissa on lähes 100 viiden tähden hotellia ja noin 300 fine dining -ravintolaa. Abu Dhabissa fine dining -ravintoloita on 25 ja muissa Emiraattien pohjoisosan kaupungeissa yli 20.
“Kiinnostusta löytyy varmasti premium-tason, puhtaille ja korkealaatuisille elintarvikkeille. Sellaisia ovat esimerkiksi juuri Pohjoismaissa tuotetut, metsästä ammentavat ilmastoviisaat elintarvikkeet ja luomutuotteet”, Laihonen sanoo.
Ikean kautta markkinaan
Laihosen suurin asiakas GCC-maissa on Ikea, joka on hyvä esimerkki siitä, miten food&beverage-bisnes toimii paikallisesti. Ravintolamaailmat ja etenkin Swedish Food Market -ruokaosastot ovat suurempia kuin mihin olemme Pohjoismaissa tottuneet.
“Tilaa on satoja neliöitä ja ne ovat kasvamaan päin. Toimitamme tällä hetkellä noin 50 eri tuotetta Ikean ruokaosastoille ja ravintolamaailmoihin. Volyymit riippuvat kaupan koosta. Alueella on 15 eri kokoista Ikeaa, ja koko tavaratalon liikevaihdosta ruokaosastot ja ravintolamaailmat kattavat lähes 7 prosenttia.”
Valtaosa Ikeassa myytävistä elintarvikkeista on ruotsalaisia tai ruotsalaislähtöisiä, mutta Suomi mielletään samaan, Pohjoismaiseen perheeseen.
“Niinpä suomalaistuotteillekin on tilaa GCC-maiden Ikeoissa. On tärkeä myös ymmärtää, että Ikeoiden ruokaosastot mielletään premium-tason myymälöiksi, ei miksikään bulkkitavaran jakelijoiksi. Niihin on tulossa myös erilliset luomu-osastot”, Laihonen sanoo.
Luomu ja ilmastoviisaat elintarvikkeet nouseva trendi
Tämän päivän sodat ja pakotteet ovat osataan myös vapauttaneet hyllytilaa niin Ikeoissa kuin suomalaista Prismaa tai Citymarketia vastaavissa Carrefour-marketeissa. Suomalaistuotteille olisi nyt ehkä hyvä hetki hakea oma paikkansa markkinoilla.
“Merkillepantavaa on myös Carrefourien luomuosastot. Vielä 2015 luomutuotteita oli esillä kymmenisen hyllymetriä, nyt luomuhyllyjä on jo 200 metriä.”
Luomu kiinnostaa erityisesti nuorempia ja edistyksellisiä kuluttajia. He arvostavat nimenomaan Pohjoismaiden puhtaita ja korkeatasoisia tuotteita. Vaikka upporikkaita, joille hinnalla ei ole mitään merkitystä, asuukin Arabiemiraateissa paljon, keskiluokkakin katsoo nyt hintaa.
Terveellisyys, puhtaus ja ilmastoviisaus ovat kuitenkin merkittäviä, pinnan alla olevia trendejä. “On aivan selvää, että näiden tuotteiden menekki kasvaa, kun talous alkaa uudelleen nousta ja sodat päättyvät. Suomalaistenkin kannattaisi siis olla valmiina ja aloittaa markkinointi on jo nyt. Jalansijan saaminen vie aikaa.”
Ohituskaista byrokratian rattaissa
“Meidän kauttamme olisi pienemmillekin suomalaisyrityksille ja elintarvikealan osaajille mahdollisuus päästä kokeilemaan Lähi-idän markkinoita. Ei siis tarvitse vuokrata kokonaista konttia, voi aloittaa muutamallakin lavalla. Tavoitteena voisi esimerkiksi olla se, että tuotetta saisi myyntiin vain osaan jotain suurempaa ketjua. Pienemmillä tuotemäärillä myös riskit ovat pienemmät.”
Ja apua varmasti tarvitaan, sillä byrokratia ja viranomaisvaatimukset ovat kaikissa GCC-maissa omanlaisiaan. Maahantuonti on todella iso prosessi tuotteiden rekisteröinteineen ja arabiankielisine teksteineen.
“Suomella on muiden Pohjoismaiden tapaan tällä hetkellä erittäin hyvä maine, joten meillä on tietynlainen ohituskaista esimerkiksi yritysten ja tuotteiden auditoinneissa, joka vie aikaa ja on kallista. Maine säästää paljon aikaa ja rahaa, mutta byrokratian kiemurat on tunnettava.”
Yhteisyrityksillä synergiaetuja
Terveellisyys ja eritoten kaikki kauraa sisältävät tuotteet ovat tällä hetkellä myös todella nousussa.
“Kaurapitoiset tuotteet ovat kysyttyjä terveystuotteita kaikissa GCC-maissa. Tuotteet, joihin on lisätty sokeria, ovat saamassa valmisteveron. Ylipäätään ilmastoviisaat ja fossiilipäästöttömästi valmistetut tuotteet kiinnostavat, samoin jos CO2 on hyvitetty. Mutta näistä toimista on oltava myös riittävät todisteet.”
Kestävää kehitystä kannattaa korostaa.
Sen sijaan etenkin pientuottajien volyymit saattavat olla markkinaan turhankin pieniä.
“Volyymiä ja toimitusvarmuutta saisi nousemaan esimerkiksi sillä, että muutama yritys ryhtyisi markkinoimaan tuotteitaan yhdessä. Yhtä lailla synergiaetuja voisi löytyä esimerkiksi terveysteknologiayritysten kanssa. Paikallisille Arab Health ja Gulfood-messuille voisi esimerkiksi tulla useamman suomalaisyrityksen voimin esittelemään tuotteitaan.”
Messuilla käy ostajia GCC-maiden lisäksi Afrikkaa ja Kaukoitää myöten.
Teksti: Leena Filpus, Kubo Oy / KIKE-hanke
KIKE-hanke lyhyesti:
Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke, joka välittää elintarvikealan mikro- ja pk-yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä. Toteuttajana toimii Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.
KIKE-hanke / Fennopromo / Leena Filpus, Kubo
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili