Blogi
31.05.2024

Suomalaisuus ja onnellisuus purevat Saksassa

Parhaimmat matalan kynnyksen vinkit Saksan elintarvikemarkkinoille niin pienille kuin vasta vientiä pohtiville yrityksille.

Saksan markkinoille on useita matalan kynnyksen pääsymahdollisuuksia pienille ja alkaville vientiyrityksille. Monessa yrityksessä on suomalaisia yhteyshenkilöitä, joten mukaantulo on helppoa.

“Suomi on saanut nostetta onnellisten ihmisten maana, jossa on puhtaita ja korkealaatuisia tuotteita. Tätä kannattaa hyödyntää,” sanoo vuosia maassa toiminut Arja Eisenblätter.

Myös esimerkiksi yhteistyö ystävyyskaupunkien kanssa voisi olla ikään kuin takaovi markkinaan. Verkostothan ovat jo osin valmiina.

Eisenblätter listaa neljä markkinointikanavaa, joita pienempien yritysten kannattaisi harkita. Monessa yrityksessä on suomalaisia tai esimerkiksi ruotsalaisia omistajia, jotka ottavat mielellään suomalaistuotteita portfolioonsa.

Pienet vähittäiskaupat ja erikoistukut

  • Andersson – Import GmbH (andersson-import.de) on tukkukauppa, joka tarjoaa elintarvikkeita vähittäiskauppoihin, ravintola-alalle sekä tapahtumiin.
  • MyEnso-yrityksellä (myenso.de) on verkkokauppa ja TanteEnso-kyläkauppoja ”Taste of Scandinavia”-tunnuksella. Kenties “Taste of Finland” voisi olla seuraava hittituoteryhmä, johon useampi suomalainen elintarvikealan yritys voisi tarjota tuotteitaan yhdessä?
  • Little Finland (littlefinland.de) on suomalaistaustainen konsepti, jolla on niin myymälä, verkkokauppa kuin kahvilakin. Yhteydet hoituvat suomeksi, joten omia tuotteita on helppo saada markkinatestaukseen.

Joulutorit

  • Suomalaistuotteita joulutoreille tuo kainuulaistaustainen perheyritys Kalevala Spirit (kalevalaspirit.de), jolla on joulutorikokemusta Saksasta yli 20 vuotta. Verkkokauppa on nimeltään northings.de.
  • Saksan joulutoreille voisi suomalaistuotteiden osastoja rakentaa yhdessä esimerkiksi Little Finland -tiimin kanssa. Joulutorien suosio säilyy herkkujen hankintakanavana Saksassa vuodesta toiseen.

Erikoismessut

  • Pienemmillä messuilla verkostoituminen on suuria messuja helpompaa. Bio Messen (biomessen.info) -tapahtumia on useita eri puolilla Saksaa.
  • Esimerkiksi Genuss Gipfel (genussgipfe.eu) -messuilla vierailee ammattilaisia herkkukauppa-, catering- ja hotellialoilta.

Erikoistuotteisiin keskittyneet verkkokaupat

  • Myeatnordic (myeatnordic.com) on kiinnostunut innovatiivisista tuotteista. Nordic Whispers (nordic-whispers.ch), sveitsiläinen verkkokauppa etsii valikoimiinsa pienten yritysten laatutuotteita. Finnart (finnart.ch) on kivijalkakauppa ja verkkokauppa.

Apua oman markkinakanavan löytämiseksi kannattaa pyytää KIKE-hankkeen ulkomaisessa verkostossa mukana olevilta viennin ammattilaisilta. Heillä on usein vuosien kokemus omasta asemamaastaan, sen markkinatilanteesta, säädöksistä ja trendeistä.

 

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 30.6.2024, joka välittää elintarvikealan yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä käytettäväksi ilmastoviisaiden vientituotteiden tuotekehityksessä. Toteuttajana toimii Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Rahoittaja: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma. Lue lisää hankkeesta www.ki-ke.fi , LinkedInissä ja Facebookissa.

 

 

Liittyvät aiheet

Innovaatiot
Kansainvälisyys
Luomu
Markkinat
Matkailu
Yhteistyö