Blogi
13.06.2024

Varsin Hyvän nuoret vierailivat Brysselissä

Kuusi 15–25-vuotiasta Turun seudun nuorta pääsi opintomatkalle Belgiaan: Euroopan Unionin ”pääkaupunkiin” Brysseliin. Opintomatka oli osa Nuorten Näköinen Turun Seutu- hanketta. Opintomatkan tarkoituksena oli lisätä nuorten tietoisuutta EU:n päätöksenteosta sekä siitä, miten Turun seutua ja Varsinais-Suomea kehitetään EU:lta saatavien rahoitusten avulla.

Leader Varsin Hyvän Nuorten Näköinen Turun Seutu -hankkeen yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on lisätä nuorten kiinnostusta toimia yhdessä yhteisen hyvän eteen yli kuntarajojen ja kansainvälisesti. Toimenpiteen tarve ilmenee etenkin Eurovaalien alla. On tärkeä lisätä nuorten osaamista Euroopan unionin toiminnasta ja saada nuoret aktivoitumaan esimerkiksi äänestämään Eurovaaleissa. Toimenpiteen tarve ilmenee myös, kun tutkitaan yhteistyötä, joka on tärkeää niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin EU:n tasollakin. Opintomatka tarjosikin nuorille erinomaisen mahdollisuuden kurkistaa EU:n päätöksenteon ytimeen.

Kutsu vierailla ryhmän kanssa Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimistossa sekä komissaari Jutta Urpilaisen kabinetissa toimivat vahvana syynä opintomatkakokonaisuudelle. Opintomatkan keskeisenä tuloksena on nuorten osaamisen sekä EU:n päätöksenteon ymmärtämisen kasvu. Nuoret pääsivät keskustelemaan eri tahojen kanssa päätöksenteosta, lisäksi keskustelua saatiin aikaiseksi muun muassa EU:n suhteista Afrikkaan sekä Kiinan ja Venäjän suhteista sekä näiden tuomista haasteista EU:lle.

Opintomatkojen, kuten tämänkin opintomatkan, tärkeänä osana oli tutustua myös paikalliseen kulttuuriin. Ryhmä vierailikin Atoniumissa. Atomium on insinööri André Waterkeyn sekä arkkitehtien André ja Jean Polak suunnittelema monumentti, joka rakennettiin Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyä varten.

Eetu Orava, projektipäällikkö

Leader Varsin Hyvä

eetu.orava@varsinhyva.fi

Nuoren kokemus matkasta

Essi Lindström

16.05.2024

Vierailumme Belgiaan lähti kello 3.45 Turusta kahden auton voimin. Unisen lennon kautta saavuimme Brysseliin kello 9–10 paikkeilla, jossa pikaisen hotellikäynnin jälkeen ryntäsimme täyttämään vatsamme Lähi-Idän makujen ravintolaan. Yhteishenkeä nostattavan ruokailun jälkeen ehdimme ensimmäistä kertaa tutustua Brysselin katukuvaan, ja innokkaimmat pääsivät jo ostamaan matkamuistoja.

Tämän jälkeen olikin aika lähteä opintomatkan ensimmäiselle vierailulle: Varsinais-Suomen Eurooppa-toimistolle. Vaikka olimmekin hieman matkan väsyttämiä, nuoret odottivat vierailua ja toimiston väkeen tutustumista innolla. Brysselin Eurooppa-korttelin sydämessä sijaitsevalla toimistolla pääsimme tutustumaan Saara Nuotio-Couloniin (osastopäällikkö), Miia Paanaseen (Seniori EU-neuvonantaja), sekä harjoittelijaan. He tutustuttivat meidät kokonaisvaltaisesti toimiston tavoitteisiin, projekteihin, sekä siihen miten kaikki tämä kytkeytyi Euroopan Unioniin.

Nuoret kyselivät innokkaasti aiheesta kysymyksiä, ja saimme aikaan rakentavan ja opettavaisen keskustelun. Vierailulla pääsimme huomaamaan erityisesti, miten Turku on monin tavoin edelläkävijä vihreän kehityksen kannalta. Toimiston väki korosti kuitenkin sitä, ettei matka vihreän kehityksen puolesta ole valmis. He jatkavat toimintaansa Turun kehityksen ja ulkomaanyhteistyön puolesta. Lähdimme vierailulta inspiroituneina ja valmiina tekemään osamme EU:n ja lähiseutumme kehityksessä. Vierailun jälkeen suuntasimme Parlamentariumiin kiertelemään ja oppimaan enemmän EU:n historiasta. Kierroksen jälkeen lähetimme läheisillemme postikortit muistuttaaksemme heitä äänestämään EU-vaaleissa.

17.05.2024

Toinen matkapäivä alkoi varhaisella herätyksellä Komissaari Jutta Urpilaisen kabinetin vierailua varten. Täällä saimme kattavan esityksen EU:n toimielimien toiminnasta sekä Urpilaisen tehtävistä hänen kabinettinsa jäseneltä Suvi Leinoselta. Esityksen jälkeen jatkoimme vierailua nuorten esittämien kysymysten kautta, jolloin nousivat esiin muun muassa EU:n kansainvälinen yhteistyö, sekä käytännön toimenpiteet siihen liittyen. Opettavainen vierailu päättyi iloiseen yhteiskuvaan, taltioiden ikimuistoisen päivän mieliimme.

Vierailun jälkeen ryhmämme vanhimmat vetäytyivät lepäilemään hotellin turviin, samalla kun nuorimmat ryhmäläisemme Atiy ja Emilia pääsivät mukanani kiertelemään ja tutkimaan hotellin ympäristöä. Illalla ehdimme vielä käväistä ihailemassa Belgialle kulttuurisesti tärkeää Suklaa aukiota, Grote Zavelia. Pieni sateen ropinakaan ei haitannut lämpimänä päivänä, ja herkulliset suklaat kruunasivat toisen päivän.

18.05.2024

Matkan viimeisen aamun saavuttua luovutimme haikein mielin huoneemme. Tutustuimme vielä kuitenkin ennen lähtöämme Atoniumiin – maailmannäyttelyä varten rakennettuun merkittävään monumenttiin. Täällä nuoret pääsivät vapaasti kiertämään nähtävyyden tarjoamia ihmeitä ja kierrokseen sisältyvää design-museota. Osa ryhmästämme päätyi myös maistamaan Brysselin kuuluisia vohveleita livemusiikin säestämänä. Lyhyestä kestostaan huolimatta lähdimme matkalta inspiroituneina sekä entistä tietoisimpina EU-toimielimien toiminnasta ja sen yhteistyöstä Suomen kanssa.