Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvaa nyt selvästi hintojen nousua hitaammin. Pari vuotta kovassa nosteessa ollut valmisruokien myynnin määrän kasvu on pysähtynyt. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta heinä-syyskuulta.
Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi heinä-syyskuussa 7,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 13,1 prosenttia, joten myynnin määrä laski 5,1 prosenttia.
Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa ja kasvoi vain yksittäisissä tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin kehittyivät muun muassa vauvanruoan (7,1 %), margariinin (2,8 %) ja virvoitusjuomien (2,5 %) myyntimäärät. Valmisruokien myynnin määrä oli vuoden takaisella tasolla. Myynnin määrä laski pääsääntöisesti eniten tuoteryhmissä, joiden hinnat nousivat eniten.
Myynnin volyymin muutos lisätty tilastoon
Tilastoon on lisätty myynnin määrän eli volyymin prosentuaalinen muutos. Kyseessä on laskennallinen määrän muutos, joka on johdettu myynnin arvon ja kuluttajahintojen muutoksesta; myynnin arvon muutos on deflatoitu kuluttajahintaindeksillä ja siten on saatu arvio määrän kehityksestä.
– Laskennalliset luvut eivät kerro ovatko kuluttajat muuttaneet ostokäyttäytymistään tietyn tuoteryhmän sisällä. Kuluttaja saattaa esimerkiksi ostaa edullisempia kananmunia kuin ennen tai lauantaimakkaraa kokolihaleikkeleen sijaan. Kappalemääräinen myynti voi tällöin olla yhtä suurta kuin aiemmin, vaikka myyntieurot ovat kuluttajahintojen nousuja pienemmät. On kuitenkin selvää, että kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan ruokakaupasta vähemmän ja edullisempia tuotteita, Luoto kertoo.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju ja Kauppahalli24.
PTY:n tiedote kokonaisuudessaan
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili