Julkinen hankekuvaus
Luontokohteiden kulttuuriperinnöstä vetovoimaa rajaseudun matkailuun -hankkeen tavoitteena on vahvistaa luontoon ja kulttuuriin liittyvän liiketoiminnan elinvoimaisuutta ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeessa kootaan Etelä-Karjalan luontoon liittyvää kulttuuriperintötietoa ja kehitetään siihen liittyvää tuotteistamista sekä lisätään luontoa ja kulttuuria yhdistävien kohteiden ja palvelujen näkyvyyttä. Hanke vastaa rajaseudun matkailukysynnän muutoksiin ja luonto- ja lähimatkailun uusiin asiakastarpeisiin. Hankkeen vaikutuksesta alueelle syntyy uusia kulttuuriperintöteemaisia palveluja ja tuotteita. Alueen yrittäjien kulttuuriperintötiedot ja taidot kasvavat. Paikalliset asukkaat oppivat entistä paremmin ymmärtämään oman alueensa arvon ja heidän valmiutensa vaalia alueensa kulttuuriperintöä vahvistuu. Saimaa UNESCO Global Geoparkin kehittäminen saa uusia näkökulmia. Luontoon liittyvästä kulttuuriperinnöstä tulee entistä näkyvämpi osa Etelä-Karjalan hyvinvointimatkailun palvelutuotannossa. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu, Etelä-Karjalan Virkistysaluesäätiö ja Suomen Erämuseosäätiö. Hankeaika on 1.11.2023 – 31.12.2025.
Lisätiedot
Ohjelma/Rahasto
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Hankenumero
257148
Loppumispäivämäärä
30.12.2025
Onko kyseessä Leader-hanke?
ei
Maaseututyyppi
Ulompi kaupunkialue
Toimenpide
Kehittämishanke
Alatoimenpide
Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet
Toimenpiteen tyyppi
Yhteistyöhankkeet
Toimenpiteen tarkenne
Koordinointi- ja aktivointihankkeet
Hankeluonne
Paikallinen/Alueellinen
Kohdealue
SO8
Ajankohtaista hankkeesta
Hankkeessa järjestettiin syksyn 2024 aikana Kuinka tuotteistan palveluni kansainvälisille markkinoille -koulutus (13.10) ja siihen liittyvä webinaari (5.11.). Koulutussetti oli jatkoa Imatralla 14.5.2024 järjestetylle Luontokohteiden kulttuuriperintö osaksi yrityksesi matkailutuotteita -työpajalle, jossa nousi esiin tarve tuotteistaa palveluja kansainvälisille asiakkaille. Kouluttajana toimi Soila Palviainen/Aurana Oy.
Lokakuun koulutus painottui saksankieliseen markkinaan, jonne Etelä-Karjalan matkailumarkkinointia suunnataan. Koulutus sai osallistujilta hyvän palautteen. Jatkowebinaarissa 5.11. keskityttiin vielä tarkemmin tuotteiden hinnoitteluun selkeiden esimerkkien kera. Lisäksi otettiin ensiaskeleita tekoälyn hyödyntämisessä sparrauskaverina omia palveluita tuotteistettaessa, tekstien kirjoittamisessa, tarinallistamisessa ja laskelmissa.
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili