Hanke Kehittämishanke - 257036 Minun Humppilani – Humppilan kulttuuri- ja matkailuhanke Humppilan Kulmakunnat ry - 20.01.2025 Päättynyt Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Humppilan kulmakuntien hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan kulttuuri- ja matkailutapahtuma, joka esittelee Humppilan kiinnostavia historiallisia kohteita elämyksellisessä ja tarinallisessa muodossa. Kulttuurituote tulee samalla juhlistamaan Humppilan 150-juhlavuoden viettoa. Matkailukierros tulee olemaan toteutettavissa sekä omatoimisesti (autolla, polkupyörällä, ym.) että opastettuina ryhmämatkoina (bussilla). Opastettuihin ryhmämatkoihin suunnitellaan mukaan juhlavuonna elämyksellisiä ja draamallisia elementtejä, Yhteenveto hankkeesta Minun Humppilani, aikamatka Hämeen sydänmailla -kulttuuri - ja matkailukierroksen toteuttaminen. Sytykkeenä Humppila 150 vuotta -juhlavuosi ja sen jälkeen pysyvän kulttuuritarjonnan saaminen kunnan matkailurakenteeseen. ... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 257036 Loppumispäivämäärä 20.01.2025 Onko kyseessä Leader-hanke? kyllä Maaseututyyppi Ydinmaaseutu Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tarkenne Koordinointi- ja aktivointihankkeet Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat Kulttuuri, kulttuuriperintö Kulttuuriperintö Matkailu Pilotointi Reitistö Sosiaalinen innovaatio Vapaa-ajan toiminta, harrastukset Hankkeen yhteenveto Minun Humppilani, aikamatka Hämeen sydänmailla -kulttuuri - ja matkailukierroksen toteuttaminen. Sytykkeenä Humppila 150 vuotta -juhlavuosi ja sen jälkeen pysyvän kulttuuritarjonnan saaminen kunnan matkailurakenteeseen. Toteutus Hankesuunnitelman mukaisesti reitin suunnittelu, esitteet, kivien siirto, taidelaatat ja opastetut bussimatkat sekä kahvitarjoilu Kauppilassa. Esittelykierros oli dramatisoitu, ja siellä oli mukana useita näyttelijöitä, jotka olivat paikallisväestöä. Reitin suunnitteluun kuului qr-te... Näytä lisää Hankesuunnitelman mukaisesti reitin suunnittelu, esitteet, kivien siirto, taidelaatat ja opastetut bussimatkat sekä kahvitarjoilu Kauppilassa. Esittelykierros oli dramatisoitu, ja siellä oli mukana useita näyttelijöitä, jotka olivat paikallisväestöä. Reitin suunnitteluun kuului qr-tekstien laatiminen, ja niihin liittyvä laajempi asioiden taustoittaminen, mitä hyödynnettiin haitariesitteen laatimisessa, opastekstissä ja kertojan tarinoissa. Ensimmäisellä kierroksella dramatisoinnit videoitiin, ja ne tulevat osaksi reitin esittelyä nettisivuilla. Näytelmäsuoritukset ja opastukset valmisteltiin aineiston pohjalta (digiarkisto, lehdet, kunnanaltuuston pöytäkirjat, kunnan historiakirjallisuus ja kirjaston kotiseutukokoelma, Armas Puolimatkan elämänkerta ja paikallisten ihmisten kokemustieto). Museojunassa 9.6.2024 esitettiin laulu junaryöstöstä (13 säkeistöä), jonka ovat tehneet kansanmusiikkitieteen professori emeritus Hannu Sahan Primo-yhtye. Siihen kuuluivat Sahan lisäksi Rauno Nieminen ja Heikki Laitinen. Talvisella dramatisoitiin kohtaus Kalle Talvisen elämästä ja toimista. Mukana olivat Kalle Talvinen, hänen tyttärensä ja piika, joka etsi töitä paikkakunnalta. Kirkossa pysähdyttiin Heljä-Liukko Sundströmin taideteosten äärellä. Esittelyssä oli teosten syntyprosessi ja sisältö. Käynti korvasi vierailun Atelje Heljässä, mikä estyi taitelijan kuoleman johdosta. Yksi bussiretkien vierailuista saatiin järjestettyä, kun Sannakaisa Sundströn-Pellinen avasi ateljeen ovet. Kauppilassa tuotiin esille perinnetietoa hevosmiehen tarinoina, leivän leivontana ja myyntinä, runonlausuntana (Eino Leinon Herran kansa sekä Kauppilan emännän sunnuntaipäivän viettona, johon kuuluivat raamatunluku 1800-luvun Raamatusta sekä virsilaulu. Yleisö sai yhtyä suvivirteen. Kauppilassa oli myös kahvitarjoilu, joka järjestettiin talkoovoimin. Vaatetusta saatiin mm. Forssan teatterilta sekä paikallisten varastoista. Suunnittelupalavereja ja viestintää eri tahojen kanssa oli runsaasti (kunnan eri tahot, eläkejärjestöt, näyttelijät, teatteri, Museorautatie, Kulmakuntien hallitus jne.). Hankkeeseen kuuluvia bussiretkiä järjestettiin kolme, 9.6., 12.6. ja 7.8. Lisäksi kaikki ylä- ja alakoulun oppilaille järjestettiin kotiseutuun tutustumista yhteensä viidellä retkellä. Näiden retkien bussikustannuksista vastasi koulu. Kohteina olivat Järvensuon esihistoriallinen alue, Talvisen työläiskoti ja Pekka Leinon kotimuseo. Retkestä on tarkoitus tehdä jatkuva käytäntö 7-luokkalaisille. Esittelijänä ja kertojana bussiretkillä oli Kulmakuntien pj. Seija Kylä-Markula. Taidelaattojen ja reliefien julkistaminen kulttuurikohteissa. Hanketta on markkinoitu Humppilan Kulmakuntien Facebook -sivuilla ja kunnan sivuilla, jossa hankkeella on oma kokonaisuutensa. Kunnanjohtaja on ollut aktiivinen markkinoija. Mainos on pyörinyt myös Lasitornin ja Lasitehtaan TV-näytöillä. Edelleen sitä on esitelty seutukunnallisissa matkailusivuilla. Kohteiden haitariesitettä painettiin 1500 kappaletta ja se on ollut saatavilla kirjastossa. Haitariesitteen kuvat toimivat samalla postikortteina. Mainosjulisteita on ollut esillä kunnan ja lähiluntien ilmoitustauluilla, mm. Lasitehtaalla, Lasitornissa, Kenkämaailmassa, Kotipalvissa, kirjastossa ja kaupassa. Maksettuja Facebook -mainoksia on ollut kolme. Lehdistötiedote tehtiin ja sen julkaisi Loimaan Lehti. Juuri tämä julkaisu tavoitti Arma Puolimatkan pojantyttären, joka oli mukana bussiretkellä. Lisäksi reittiä on mainostettu suullisesti aina kun mahdollista ja tieto onkin kulkenut tehokkaasti "puskaradiona". Edelleen kierroksesta ilmoitettiin kunnan joka talouteen jaettavalla tiedotteella. Kustannukset vastasivat kohtuullisen hyvin arviota. Yllätyksenä oli videointi, joka ei vastannut sovittua. RF-media alensikin hintaa sen vuoksi puoleen. Haasteena oli taiteilija Heljä Liukko- Sundströmin yllättävä kuolema. Reitti pohjautui paljon hänen vetovoimaansa ja vierailu ateljeessa sekä taitelijan tapaaminen kuului suunnitelmaan. Lisäksi reitin punaisena lankana oli kohteisiin suunnitellut Heljän keramiikalaatat. Samalla reitti toimii taidepolkuna. Näitä oli jo valmiina Armas Puolimatkan muistomerkillä ja Pekka Leinon Kotimuseolla. Muihin kohteisiin suunnitellut laatat Heljältä jäivät tekemättä ja aiheuttivat pulmallisen tilanteen. Uniikkia Humppilasta oli johtoajatuksena ja Heljän laatat korvautuivat lopulta Taidetakomo Tuuli Wirmanin kuparirelifeinä. Reitin avaus piti olla laattojen paljastuksineen juhlallisesti 9.6.2024, mutta jouduimme muuttamaan suunnitelmaa. Kaikki muu toteutui, mutta kuparireliefit valmistuivat syyskuun lopulla ja ne kiinnitettiin lokakuussa. Myöhäisen ajankohdan vuoksi laatat esiteltiin vain digitaalisesti kuvakollaasina. Haasteena oli myös bussiretkien ennakkoilmoittautumiset. Paljon oli mukaan tulijoita myös ilman ilmoittautumisia. Tästä opittiin se, että aina varattuna iso bussi. Bussit olivat lähes täynnä joka retkellä. Retkistä tuli paljon kiittävää palautetta, mikä lisäsi "puskaradion" toimivuutta. Haasteena oli myös arvioitua suurempi työmäärä. Talkootunteja kertyi reippaasti. Tulokset Valmis ja testattu matkailukierros. Reittiä esiteltiin myös Humppilan koululaisille, yhteensä viisi esittelymatkaa. Reitti jää koulun opetussuunnitelmaan. Minun Humppilani on omana kokonaisuutena esitelty Humppilan matkailusivuilla. Valmiina rakenteena reitin voi liittää kaupallisiin sovelluk... Näytä lisää Valmis ja testattu matkailukierros. Reittiä esiteltiin myös Humppilan koululaisille, yhteensä viisi esittelymatkaa. Reitti jää koulun opetussuunnitelmaan. Minun Humppilani on omana kokonaisuutena esitelty Humppilan matkailusivuilla. Valmiina rakenteena reitin voi liittää kaupallisiin sovelluksiin ja rakentaa erilaisia retkiyhdistelmiä ryhmille kunnan sisällä ja laajemminkin seutukunnalla. Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Retki on suunniteltu jäävän pysyväksi osaksi kunnan matkailutarjontaa. Kunnan matkailukohteet voidaan yhdistää valittaviksi kohteiksi Visit-Humppila-sivuston kautta (historia, luonto, kulttuuri ym.). Asiasta on keskusteltu kulttuurikoordinaattorin kanssa. Markkinointia suunnitellaan edelleen... Näytä lisää Retki on suunniteltu jäävän pysyväksi osaksi kunnan matkailutarjontaa. Kunnan matkailukohteet voidaan yhdistää valittaviksi kohteiksi Visit-Humppila-sivuston kautta (historia, luonto, kulttuuri ym.). Asiasta on keskusteltu kulttuurikoordinaattorin kanssa. Markkinointia suunnitellaan edelleen. Lisäksi retki on osa koulun opetussuunnitelmaa. Hankkeen vaikutuksia on Humppilan kiinnostavien matkailukohteiden esilletuominen. Samalla tehdään Humppilaa tunnetuksi, ja lisätään alueen vetovoimaa sekä luodaan yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä. Suunnitelmissa myös kaupallisten sovellusten hyödyntäminen kunnan tahtotilasta riippuen sekä myös yhteistyö matkatoimistojen kanssa. Markkinointiin kuuluu sometiedotus ja mainonta facebooksivustoilla. Lisäksi kunnan tiedotus somessa ja kunnan sivuilla. Esittely myös Lasitornin ja lasitehtaan tv-näytöillä. Kunnassa ja lähikunnissa oli printattuja mainoksia. Lisäksi seutukunnallinen tiedotus. Jaettiin lehdistötiedotteet, ja Loimaan lehti julkaisi uutisen. Kunnan joka talouteen jaettava tiedote. Kulttuurireittiä pitää yllä kunnan kulttuurikoordinaattori ja sivistystoimenjohtaja. Kulmakunnat -yhdistyksen pj. Seija Kylä-Markula toimii yhtenä yhteyshenkilönä matkailutoimijoille ja reitin oppaana niin kauan kuin on ajankohtaista. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Hämeen ELY-keskus Leader-ryhmä LounaPlussa ry Toteutuskunta HUMPPILA Tukiprosentti: 80,00 % Hankkeesta muualla https://www.facebook.com/profile.php?id=100084885800502 Jaa: