Hanke
Kehittämishanke - 260031

Tuohta tarinoista

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

- 31.03.2026

Käynnissä

Julkinen hankekuvaus

Tuohta tarinoista –hanke tuo ruokakulttuuriin liittyvät tarinat lisäarvoa ja kannattavuutta edistäväksi toiminnaksi ruokapalvelu- ja matkailuyrityksiin. Hankkeen tavoitteena on lisätä osaamista tarinallisten ruokamatkailutuotteiden tuotteistamiseen ja markkinointiin ja tuottaa uusia elämyksellisiä palveluja ruokamatkailuun. Nuorten kiinnostusta ruokakulttuuriin ja -alan tuntemusta vahvistetaan tapahtumien, pelien ja pelillisyyden avulla, joissa tarinoilla on myös rooli. Hankkeen toteutus jakautuu kahteen työpakettiin: 1. Tarinallistamisella uusia palvelutuotteita ruokamatkailuun ja 2. Kestävä ruokajärjestelmä ja ruokakansalaisuus tutuksi nuorille. Molempiin kokonaisuuksiin sisältyy tiedottamista ja viestintää. Hankkeen tuloksena syntyy uutta osaamista alueellisesta ruokakulttuurista ja malleja sen hyödyntämiseen liiketoiminnassa sekä tuotteistettuja uusia ruokamatkailutuotteita. Uusien ruokamatkatuotteiden ja toteutettujen ruokatapahtumien myötä lisätään Saimaan seudun ruokakulttuurin ja ruokamatkailun näkyvyyttä. Nuorten tietämys Saiman ruoka-alasta on lisääntynyt. Hanke liittyy Saimaan seudun ruokaa ja ruokamatkailua näyttävästi esille tuovaan European Region of Gastronomy 2024 –juhlavuoteen. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajana ovat Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan matkailu-, ravitsemis- ja ohjelmapalveluja tuottavat yritykset ja alueen elinkeinoelämä sekä alueen nuoret. Hankkeen toimenpiteet ja tulokset ovat avoimesti saatavilla. Hankkeen toiminta kohdistuu Etelä-Savoon ja Pohjois-Karjalaan. Hanketta toteuttavat, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk (hallinnoija) ja ProAgria Itä-Suomi ry/Itä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset. Hankkeen toteutusaika on 1.5.2024 - 31.3.2026.

Lisätiedot

Ohjelma/Rahasto

Euroopan maaseuturahasto 2023–2027

Hankenumero

260031

Loppumispäivämäärä

31.03.2026

Onko kyseessä Leader-hanke?

ei

Maaseututyyppi

Sisempi kaupunkialue

Toimenpide

Kehittämishanke

Alatoimenpide

Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet

Toimenpiteen tyyppi

Yhteistyöhankkeet

Toimenpiteen tarkenne

Koordinointi- ja aktivointihankkeet

Hankeluonne

Alueiden välinen

Kohdealue

SO8

Ajankohtaista hankkeesta

Tervetuloa Tulevaisuuden kestävän ruoan Challenge 2024 ideakilpailuun! 🍽️

Kilpailu järjestetään Tuohta Tarinoista hankkeessa yhteistyössä KISMET Sustainable Food Environments -hankkeen kanssa. Hankkeet ovat Euroopan unionin osarahoittamia.

Kestävä ruoka tarkoittaa ruokaa, joka tuotetaan ympäristöä ja luonnonvaroja säästäen, niin että myös tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus nauttia puhtaasta ja terveellisestä ruoasta. Kestävän ruoan valintoja ovat esimerkiksi kasvikset, paikalliset ja sesonginmukaiset raaka-aineet sekä vähäinen ruokahävikki. Kerro meille ideasi siitä, millainen voisi olla kestävän ruoan tulevaisuus!

Kilpailun säännöt:

Kilpailu on avoin kaikille 7-30-vuotiaille, ja 10 parasta ideaa palkitaan.

Kilpailu on avoinna 4.11.2024-30.9.2025. 🗓️

Alle 15-vuotiaat tarvitsevat huoltajan luvan osallistuakseen. ✏️

Pääpalkinnot:

10 parasta ideaa palkitaan 100 € arvoisilla palkinnoilla. 💰

Arvonnat:

Lisäksi kilpailun aikana suoritetaan kolme arvontaa. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan ruokakansalaisuuteen liittyviä 20€ arvoisia tuotepalkintoja.

Kilpailusivulle pääset tästä: Tulevaisuuden kestävän ruoan Challenge 2024 kilpailu – Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Hankkeen yhteyshenkilöt

2 jäsentä

Kommentit

2

  • Tervetuloa keskustelemaan Tuohta tarinoista hankkeen aiheista ja toiminnasta!

  • 💡 Kolme pointtia tarinallisuudesta yritystoiminnassa:

    💌 Hyvin kerrottu tarina luo tunnesiteen asiakkaisiin. Kun asiakkaat tuntevat yhteyttä yritykseen tai tuotteeseen, he ovat sitoutuneempia ja hankkivat tuotteen uudelleen. ✨

    🌟Jokaisella tuotteella on tarina. Tarinallistaminen tuo esiin yrityksen arvot tuotteen takana auttaen asiakkaita ymmärtämään, miksi tuote on erityinen ja ostamisen arvoinen. 💎

    🗝️ Erottautuminen on avain menestykseen! Mieleenpainuva tarina tekee tuotteesta ja yrityksestä helpommin muistettavan ja uniikin. Ole se, joka jää mieleen! 🌟