Hanke Kehittämishanke - 260031 Tuohta tarinoista Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy - 31.03.2026 Käynnissä Hankkeen tiedot Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Tuohta tarinoista –hanke tuo ruokakulttuuriin liittyvät tarinat lisäarvoa ja kannattavuutta edistäväksi toiminnaksi ruokapalvelu- ja matkailuyrityksiin. Hankkeen tavoitteena on lisätä osaamista tarinallisten ruokamatkailutuotteiden tuotteistamiseen ja markkinointiin ja tuottaa uusia elämyksellisiä palveluja ruokamatkailuun. Nuorten kiinnostusta ruokakulttuuriin ja -alan tuntemusta vahvistetaan tapahtumien, pelien ja pelillisyyden avulla, joissa tarinoilla on myös rooli. Hankkeen toteutus jakautuu kahteen työpakettiin: 1. Tarinallistamisella uusia palvelutuotteita ruokamatkailuun ja 2. Kestävä ruokajärjestelmä ja ruokakansalaisuus tutuksi nuorille. Molempiin kokonaisuuksiin sisältyy tiedottamista ja viestintää. Hankkeen tuloksena syntyy uutta osaamista alueellisesta ruokakulttuurista ja malleja sen hyödyntämiseen liiketoiminnassa sekä tuotteistettuja uusia ruokamatkailutuotteita. Uusien ruokamatkatuotteiden ja toteutettujen ruokatapahtumien myötä lisätään Saimaan seudun ruokakulttuurin ja ruokamatkailun näkyvyyttä. Nuorten tietämys Saiman ruoka-alasta on lisääntynyt. Hanke liittyy Saimaan seudun ruokaa ja ruokamatkailua näyttävästi esille tuovaan European Region of Gastronomy 2024 –juhlavuoteen. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajana ovat Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan matkailu-, ravitsemis- ja ohjelmapalveluja tuottavat yritykset ja alueen elinkeinoelämä sekä alueen nuoret. Hankkeen toimenpiteet ja tulokset ovat avoimesti saatavilla. Hankkeen toiminta kohdistuu Etelä-Savoon ja Pohjois-Karjalaan. Hanketta toteuttavat, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk (hallinnoija) ja ProAgria Itä-Suomi ry/Itä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset. Hankkeen toteutusaika on 1.5.2024 - 31.3.2026. Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 260031 Loppumispäivämäärä 31.03.2026 Onko kyseessä Leader-hanke? ei Maaseututyyppi Sisempi kaupunkialue Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tarkenne Koordinointi- ja aktivointihankkeet Hankeluonne Alueiden välinen Kohdealue SO8 Asiasanat Kotoutuminen, pakolaiset, maahanmuuttajat Kulttuuri, kulttuuriperintö Kylä Liiketoimintaosaaminen Lähiruoka Maatilojen monialaisuus Markkinointi, markkinaosaaminen Matkailu Monimuotoisuus Nuoret Nuoret viljelijät Palvelut Sosiaalinen pääoma Tuotekehitys Turvallisuus Vapaa-ajan asukkaat Vapaa-ajan toiminta, harrastukset Yhteisöllisyys, yhteisö, osallisuus Älykäs sopeutuminen Ajankohtaista hankkeesta 26.2.2025 Osallistu tulevaisuuden kestävän ruoan ideakilpailuun! Tervetuloa Tulevaisuuden kestävän ruoan Challenge 2024 ideakilpailuun! 🍽️ Kilpailu järjestetään Tuohta Tarinoista hankkeessa yhteistyössä KISMET Sustainable Food Environments -hankkeen kanssa. Hankkeet ovat Euroopan unionin osarahoittamia. Kestävä ruoka tarkoittaa ruokaa, joka tuotetaan ympäristöä ja luonnonvaroja säästäen, niin että myös tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus nauttia puhtaasta ja terveellisestä ruoasta. Kestävän ruoan valintoja ovat esimerkiksi kasvikset, paikalliset ja sesonginmukaiset raaka-aineet sekä vähäinen ruokahävikki. Kerro meille ideasi siitä, millainen voisi olla kestävän ruoan tulevaisuus! Kilpailun säännöt: Kilpailu on avoin kaikille 7-30-vuotiaille, ja 10 parasta ideaa palkitaan. Kilpailu on avoinna 4.11.2024-30.9.2025. 🗓️ Alle 15-vuotiaat tarvitsevat huoltajan luvan osallistuakseen. ✏️ Pääpalkinnot: 10 parasta ideaa palkitaan 100 € arvoisilla palkinnoilla. 💰 Arvonnat: Lisäksi kilpailun aikana suoritetaan kolme arvontaa. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan ruokakansalaisuuteen liittyviä 20€ arvoisia tuotepalkintoja. Kilpailusivulle pääset tästä: Tulevaisuuden kestävän ruoan Challenge 2024 kilpailu – Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Tapahtumat Koulutus 25.3.2025 klo8:30 - 15:00 Tuohta tarinoista -valmennus Tapahtuman järjestää: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Maa- ja kotitalousnaiset Itä-Suomi, ProAgria Itä-Suomi Koulutus 18.2.2025 klo9:00 - 15:00 Itäsuomalaisessa ruokapöydässä -tarinatyöpaja Etelä-Savo Tapahtuman järjestää: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Maa- ja kotitalousnaiset Itä-Suomi, ProAgria Itä-Suomi Hankkeen yhteyshenkilöt 2 jäsentä Minna Komppa Kehittäjä, Hanketoimija Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Johanna Rinnekari Neuvoja / Konsultti Maa- ja kotitalousnaiset Itä-Suomi / ProAgria Itä-Suomi Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Kommentit 2 Tervetuloa keskustelemaan Tuohta tarinoista hankkeen aiheista ja toiminnasta! Kirjaudu sisään vastataksesi 💡 Kolme pointtia tarinallisuudesta yritystoiminnassa: 💌 Hyvin kerrottu tarina luo tunnesiteen asiakkaisiin. Kun asiakkaat tuntevat yhteyttä yritykseen tai tuotteeseen, he ovat sitoutuneempia ja hankkivat tuotteen uudelleen. ✨ 🌟Jokaisella tuotteella on tarina. Tarinallistaminen tuo esiin yrityksen arvot tuotteen takana auttaen asiakkaita ymmärtämään, miksi tuote on erityinen ja ostamisen arvoinen. 💎 🗝️ Erottautuminen on avain menestykseen! Mieleenpainuva tarina tekee tuotteesta ja yrityksestä helpommin muistettavan ja uniikin. Ole se, joka jää mieleen! 🌟 Kirjaudu sisään vastataksesi Hankkeen tiedot ELY-keskus Etelä-Savon ELY-keskus Toteutuskunta MIKKELI Kokonaisrahoitus 329 477,26 € Yksityinen rahoitus 14 365,21 € Julkinen rahoitus 315 112,05 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 263 557,05 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 135 498,18 € Valtio: 128 058,87 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 0,00 € Muu julkinen tuki: 51 555,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 95,64 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 79,99 % Hankkeen yhteyshenkilö Minna Komppa Kehittäjä, Hanketoimija Johanna Rinnekari Neuvoja / Konsultti Hankkeesta muualla Hankkeen nettisivut Jaa:
💡 Kolme pointtia tarinallisuudesta yritystoiminnassa: 💌 Hyvin kerrottu tarina luo tunnesiteen asiakkaisiin. Kun asiakkaat tuntevat yhteyttä yritykseen tai tuotteeseen, he ovat sitoutuneempia ja hankkivat tuotteen uudelleen. ✨ 🌟Jokaisella tuotteella on tarina. Tarinallistaminen tuo esiin yrityksen arvot tuotteen takana auttaen asiakkaita ymmärtämään, miksi tuote on erityinen ja ostamisen arvoinen. 💎 🗝️ Erottautuminen on avain menestykseen! Mieleenpainuva tarina tekee tuotteesta ja yrityksestä helpommin muistettavan ja uniikin. Ole se, joka jää mieleen! 🌟