Hanke Kehittämishanke - 275525 Reiteistä vetovoimaa rajaseudulle Cursor Oy - 31.12.2024 Käynnissä Hankkeen tiedot Loppuraportti Ajankohtaista Yhteyshenkilöt Keskustelu Julkinen hankekuvaus Kaakkois-Suomen raja-alue on elänyt itärajan takaa tulevien matkailijoiden tuottamasta matkailutulosta. Korona pandemian ja Ukrainan sodan vaikutukset rajaliikenteen vähenemiseen ovat osuneet kipeimmin rajan pinnassa oleviin kuntiin. Käytännössä kaikki rajaliikenne on loppunut, joka on johtanut. mm. Vaalimaan outlet kylän konkurssiin. Maanpuolustushenki on korkealle ja kiinnostus viime sotien aikaista Salpalinjaa kohtaan on kasvanut. Visit Kotka-Haminan reittidatan perusteella Salpapolku ja Salpalinjan pyöräreitti ovat toiseksi ja kolmanneksi haetuimpia reittisisältöjä. Viime vuosina on seudulla ollut reittikehityshankkeita, joissa on tehty eri teemaan sidottuja pyöräily- ja retkeilyreittejä. Jotta reittien palvelutaso säilyy ja huollon kustannukset pysyvät kurissa on järkevää hyödyntää samoja reittilinjauksia usean eri reitin alustana, jolloin ylläpidettävien taukopaikkojen määrä pysyy hallinnassa. Tätä ajattelutapaa on hyödynnetty Salpalinjalla. Tällä hetkellä Salpapolkua pitkin kulkee kolme erilaista Salpalinja teemaista reittiä. Näiden lisäksi pitkä bikepacking reitti, South-East by cycle, kulkee samaa uraa pitkin. Hankkeessa on tarkoitus inventoida nykyiset Salpapolun rakenteet ja määrittää niiden korjaus- tai lisärakentamistarpeet. Lisäksi kehitetään Miehikkälän Salpalinjamuseon matkailullista houkuttelevuutta suunnittelemalla lyhyempiä päiväkävijöille suunnattuja reittejä sekä kartoitetaan museoalueen rakenteiden kunnostustarpeet ja -edellytykset osana Salpapolun reitti-inventointia. Reitin saavutettavuutta parannetaan tuottamalla n. 200 km pitkästä Suomen Salpa pyöräreitistämarkkinointivideo, jota hyödynnetään reittitietona ja reitin markkinointiaineistona. Yhteenveto hankkeesta Hankkeen ensisijainen tavoite on kartoittaa Salpapolun nykytilanne ja tehdä suunnitelma, miten reitin palveluvarustusta tulisi kehittää, jotta rakenteet ja nähtävyyskohteet ovat turvallisia ja niiden elinkaari on entistä pidempi. Salpapolun sekä Suomen Salpa pyöräreitin osalta toteutettiin ... Lue lisää Loppuraportti-välilehdeltä Lisätiedot Ohjelma/Rahasto Euroopan maaseuturahasto 2023–2027 Hankenumero 275525 Loppumispäivämäärä 31.12.2024 Onko kyseessä Leader-hanke? ei Maaseututyyppi Ulompi kaupunkialue Toimenpide Kehittämishanke Alatoimenpide Maaseudun palvelujen ja toimintaympäristön kehittämisen yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tyyppi Yhteistyöhankkeet Toimenpiteen tarkenne Koordinointi- ja aktivointihankkeet Hankeluonne Paikallinen/Alueellinen Kohdealue SO8 Asiasanat Hyvinvointi Kulttuuri, kulttuuriperintö Kulttuuriperintö Liikunta Matkailu Reitistö Vapaa-ajan asukkaat Vapaa-ajan toiminta, harrastukset Hankkeen yhteenveto Hankkeen ensisijainen tavoite on kartoittaa Salpapolun nykytilanne ja tehdä suunnitelma, miten reitin palveluvarustusta tulisi kehittää, jotta rakenteet ja nähtävyyskohteet ovat turvallisia ja niiden elinkaari on entistä pidempi. Salpapolun sekä Suomen Salpa pyöräreitin osalta toteutettiin ... Näytä lisää Hankkeen ensisijainen tavoite on kartoittaa Salpapolun nykytilanne ja tehdä suunnitelma, miten reitin palveluvarustusta tulisi kehittää, jotta rakenteet ja nähtävyyskohteet ovat turvallisia ja niiden elinkaari on entistä pidempi. Salpapolun sekä Suomen Salpa pyöräreitin osalta toteutettiin inventointi, jossa käytiin läpi olemassa olevien rakenteiden ja korsujen kunto sekä tehtiin kustakin kohteesta tietolomake, jossa kerrottu tarvittavat kunnostustoimenpiteet ja niiden hinta-arvio. Inventoinnin yhteydessä suunniteltiin myös muutamia uusia polkulinjauksia, joissa reitti vietiin pois maantieltä. Uusissa linjauksissa pääpaino oli panssariestekivilinjojen sisään/viereen toteutettavista poluista. Kustakin kohteesta oltiin yhteydessä maanomistajiin ja kyseltiin heidän suhtautumistaan kunnostustoimiin. Valtaosa maanomistajista suhtautuivat myönteisesti asiaan. Suomen Salpa pyöräreitistä toteutettiin monikanavaista markkinointimateriaalia. Reitistä kuvattiin pidempi reittivideo, jossa nostettiin esille reitin luonne ja huippukohteet. Valmistunutta reittivideota käytetään pääasiassa reittitiedon jakamisessa esim. Outdooractive ja visit Kotka-Haminan sivuilla. Kuvatusta materiaalista tehtiin myös eri somealustoihin soveltuvissa formaateissa lyhyempiä markkinointiin sopivia klippejä sekä Still kuvia esitetuotantoa varten. Toteutus Hankkeen ensisijainen tavoite on kartoittaa Salpapolun nykytilanne ja tehdä suunnitelma, miten reitin palveluvarustusta tulisi kehittää, jotta rakenteet ja nähtävyyskohteet ovat turvallisia ja niiden elinkaari on entistä pidempi. Salpapolun sekä Suomen Salpa pyöräreitin osalta toteutettiin ... Näytä lisää Hankkeen ensisijainen tavoite on kartoittaa Salpapolun nykytilanne ja tehdä suunnitelma, miten reitin palveluvarustusta tulisi kehittää, jotta rakenteet ja nähtävyyskohteet ovat turvallisia ja niiden elinkaari on entistä pidempi. Salpapolun sekä Suomen Salpa pyöräreitin osalta toteutettiin inventointi, jossa käytiin läpi olemassa olevien rakenteiden ja korsujen kunto sekä tehtiin kustakin kohteesta tietolomake, jossa kerrottu tarvittavat kunnostustoimenpiteet ja niiden hinta-arvio. Inventoinnin yhteydessä suunniteltiin myös muutamia uusia polkulinjauksia, joissa reitti vietiin pois maantieltä. Uusissa linjauksissa pääpaino oli panssariestekivilinjojen sisään/viereen toteutettavista poluista. Kustakin kohteesta oltiin yhteydessä maanomistajiin ja kyseltiin heidän suhtautumistaan kunnostustoimiin. Valtaosa maanomistajista suhtautuivat myönteisesti asiaan. Vain muutamissa kohteissa asiaan suhtauduttiin nihkeästi. Hankesuunnitelmaan oli kirjattu tarve suunnitella Salpalinjamuseon yhteyteen uusi lyhyempi päiväkävijöille suunnattu ympyräreitti. Niitä suunniteltiin kaksikin. Suunnitelmaan kuului reittilinjauksen läpikäynti, tarvittavien rakenteiden suunnittelu sekä keskustelut maanomistajien kanssa. Reitin tarkoituksena oli yhdistää alueella olevat tapahtumakohteet Salpalinjamuseolla oleviin palveluihin. Reittisuunnittelun yhteydessä kartoitettiin myös Salpalinjamuseon alueella olevat kunnostus- ja kehittämistarpeet. Tarkoituksena oli suunnitella toimenpiteitä, joilla estetään museokaluston vaurioituminen esim. rakennettavilla katoksilla. Lisäksi suunnitelmiin kuului heikkokuntoisten rakenteiden purkamisia ja uusien rakentaminen niiden tilalle. Myös kustannusarviot jokaiselle toimenpiteelle kuului kartoitukseen. Inventoinnin ja Salpalinja-museon kehittämisehdotukset suoritti Tommi Takanen (rak. ins.), joka palkattiin Miehikkälän kuntaan neljäksi kuukaudeksi osa-aikaiseksi työntekijäksi. Hankesuunnitelmaan oli kirjattu myös mainosmateriaalin tuottamista. Suomen Salpa pyöräreitistä toteutettiin reittivideo ja painettu reittikartta, joita hyödynnetään osana reitin opastusmateriaalia. Kuvatusta materiaalista tehtiin päävideon lisäksi lyhyempiä eri someformaatteihin sopivia videoita sekä still kuvia, joita hyödynnettiin markkinoinnissa sekä reittikartan kuvituksessa. Video liitettiin myös sähköiselle Outdooractive reittialustalle Suomen Salpa pyöräreitin reittikartasta tehtiin 5000 kappaleen painos. Kartta on ensimmäistä kertaa jaossa Matka 2025 messuilla. Hankkeeseen oli sisällytetty myös pienimuotoista pilottimarkkinointia. Somemarkkinoinnista on tehty erillinen yhteenvetotiedosto, joka liitetty maksatushakemukseen mukaan. Hankkeessa toteutettua markkinointimateriaalia on hyödynnetty tekemällä seudun matkailumarkkinoinnin sivulle reitin esittely. Hankkeen rinnalla on Suomen Salpa pyöräreitille toteutettu reittiverkkokauppa Visit Kotka-Haminan omana työnä. Verkkokaupan rakentamisessa on hyödynnetty hankkeessa tehtyä viestintämateriaalia. Verkkokauppa löytyy https://kauppa.visitkotkahamina.fi/fi_FI/aktiviteetit/pyorailyreitit/suomen-salpa-gravelpyorailyreitti Verkkokauppa on rakennettu Johku alustalle, joka mahdollistaa tuotteiden jakamisen myös yhteistyökumppaneiden verkkokauppoihin. Näin on tehty Miehikkälän ja Virolahden kanssa. Hanke toteutui täsmällisesti hankesuunnitelman mukaisesti. Ainoa todellinen ero oli, että reittikartasta tehtiin sähköisen version lisäksi myös painettu reittikartta. Tämä siksi kun messuilla ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa iso osa asiakkaista haluavat nimenomaisesti paperisen kartan. Hankkeen markkinointibudjetissa oli tähän varaa, jonka takia kartta myös painettiin. Painokustannus oli vajaa 2000 euroa. Sen sijaan hankkeen toimenpiteet alittivat arvioidut kustannukset. Säästöä syntyi lähinnä inventoinnin kustannuksissa. Tämä johtui siitä, että Miehikkälän kunta palkkasi työtä varten paikallisen ja pätevän asiantuntijan, jonka kustannuksiin ei sisältynyt katetta. Näin ollen kustannus jäi normaalia ostopalvelua alhaisemmaksi, kun laskutusperusteena oli toteutuneet kustannukset. Muut toimenpiteet toteutuivat melko lailla suunnitelman mukaisina. Tulokset - Kohdekohtainen reitti-inventointi - Uudet suunnitellut ympyräreitit (2 kpl) - Reittivideo - Reittikartta Vaikutukset ja jatkosuunnitelma Salpapolun jatkamisesta Miehikkälästä Lappeenrantaan on puhuttu jo yli 10 vuotta, mutta mitään konkreettista ei sillä rintamalla ole kuitenkaan toteutunut. Tämän hankkeen myötä yhteys on rakennettu sekä yhteiset kehittämislinjat ja suunnitelmat on saatu tehtyä. Hanke on myös lisännyt ... Näytä lisää Salpapolun jatkamisesta Miehikkälästä Lappeenrantaan on puhuttu jo yli 10 vuotta, mutta mitään konkreettista ei sillä rintamalla ole kuitenkaan toteutunut. Tämän hankkeen myötä yhteys on rakennettu sekä yhteiset kehittämislinjat ja suunnitelmat on saatu tehtyä. Hanke on myös lisännyt naapurikuntien yhteistyötä ja etenkin Luumäen suuntaan on peli nyt avattu onnistuneesti. Reitti-inventointi osui rahoituksen näkökulmasta huonoon aikaan. Kuntien taloustilanne on tällä hetkellä tosi heikko, eikä ole odotettavaa, että inventoinnissa esitettyjä investointeja pystytä toteuttamaan kokonaisuudessaan ainakaan kerralla vaan toimenpiteet pitää toteuttaa pala kerrallaan. Miehikkälän kunnalla on jonkinlaisia valmiuksia toteuttaa oman kuntansa alueella olevia toimenpiteitä jo tulevan kauden aikana. Virolahti ja Luumäki selvittelevät vielä tilannetta omilla tahoillaan. Tahtotilaa kaikilta kunnilta kuitenkin löytyy. Ajankohtaista hankkeesta Hankkeen yhteyshenkilöt Kehittäjä, Hanketoimija Cursor Oy Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida Kirjaudu sisään Luo uusi tili Hankkeen tiedot ELY-keskus Kaakkois-Suomen ELY-keskus Toteutuskunta KOTKA Kokonaisrahoitus 85 084,98 € Julkinen rahoitus 85 084,98 € EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 85 084,98 € Julkisen rahoituksen jakautuminen: EU: 36 586,54 € Valtio: 48 498,44 € Kunnan suora rahoitus hankkeeseen: 0,00 € Kuntaraha Leader-ryhmältä: 0,00 € Muu julkinen tuki: 0,00 € Julkisen rahoituksen osuus: 100,00 % EU:n ja valtion osuus sekä mahdollinen kuntaraha Leader-ryhmältä: 100,00 % Hankkeen yhteyshenkilö Kari Kehittäjä, Hanketoimija Hankkeesta muualla www.cursor.fi Jaa: