Offentlig projektbeskrivning
Projektets mål är att genom informationsförmedling skapa ett kunskapscenter där livsmedelsproducenter, livsmedelsförädlare och -företagare, experter inom företagande, marknadsföring och produktion tillsammans kan utveckla, utvecklas, samarbeta, nätverka, sparra och växa till. Genom ett kunskapscenter förstärks primärproduktionens och livsmedelsbranschens roll och betydelse i den lokala försörjningsberedskapen genom att: • Förstärka både ett fysiskt nätverk och en virtuell plattform för samarbete och utveckling inom livsmedelsbranschen • Förbättra företagarnas kunskap om marknadsföring och brändning • Öka ett gränsöverskridande samarbete (producenter, livsmedelsbranschen, konsumenter) • Utveckla Gårdsbutikskartan och ta fram kriterier för att vara en butik på kartan • Utarbeta ett utbildningsprogram för deltagande företag • Genom marknadsföring av Österbotten på Tallriken och ”bränding” begreppet • Skapa en atmosfär för deltagande i olika evenemang som tex marknader, mässor, temadagar och hållbarhet • Skapa utrymme för samarbete kring tex utveckling, produktutveckling, logistik, marknadsföring och försäljning • Erbjuda ett ”kunskapscenter” åt deltagande företag eller blivande deltagare • Öka konsumenternas förståelse och kännedom om österbottnisk primär- och livsmedelsproduktion Vi kan inte underskatta att projektet även kommer att öka konsumentens kunskap om den inhemska och lokala matproduktionens betydelse i olika krissituationer såväl som under normala omständigheter.
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 (siirtymäkausi 2021–2022)
Projektnummer
212081
Startdatum
30.09.2022
Slutdatum
30.01.2025
Är det ett Leader-projekt?
ei
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
16.2 Pilotering och utveckling av nya produkter och metoder inom bioekonomi
Typ av åtgärd
Samarbete
Åtgärdens specifierare
Projekt som inte omfattar statligt stöd (100 procent)
Projektkaraktär
Lokal/Regional
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto