Hankkeen organisoinnista, käytännön toteutuksesta ja viestinnästä vastasivat ostopalveluna yrittäjät Asta Satokangas ja Anastasia Potakhina.
Hankkeeseen kuului sekä yrityskohtaista kehittämistä että yhteiskehittämistä. Yrityskohtainen kehittäminen toteutettiin valmennukse...
Hankkeen organisoinnista, käytännön toteutuksesta ja viestinnästä vastasivat ostopalveluna yrittäjät Asta Satokangas ja Anastasia Potakhina.
Hankkeeseen kuului sekä yrityskohtaista kehittämistä että yhteiskehittämistä. Yrityskohtainen kehittäminen toteutettiin valmennuksena ja käytännön toimenpiteinä kunkin yrityksen tarpeiden mukaisesti. Yhteiskehittäminen toteutettiin kuuden työpajan sarjana.
Työpajojen ja yrityskohtaisen kehittämisen lisäksi hankkeessa käytiin vuoropuhelua sidosryhmien kanssa ja tehtiin yhteistyötä erityisesti Kangasniemen kunnan markkinointisihteerin kanssa.
Toteutus
Yrityskohtainen kehittäminen
Yrityskohtainen kehittäminen sisälsi seuraavat toimenpiteet:
Kesäravintola Puulaaki
Hankkeessa muokattiin yrityksen verkkosivuja vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Hankkeessa luotiin myös ohjeet verkkosivujen päivittämiselle. Lisäksi verkk...
Yrityskohtainen kehittäminen
Yrityskohtainen kehittäminen sisälsi seuraavat toimenpiteet:
Kesäravintola Puulaaki
Hankkeessa muokattiin yrityksen verkkosivuja vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Hankkeessa luotiin myös ohjeet verkkosivujen päivittämiselle. Lisäksi verkkosivulle tehtiin hakukoneanalyysi ja sivuja optimoitiin tulosten perusteella.
Vavesaaren Tila Oy
Hankkeessa autettiin yritystä uuden tuotesarjan kehittämisessä, matkailun tarpeet huomioiden. Lisäksi hankkeessa kehitettiin yrityksen verkkosivujen sisältöä ja somemarkkinointia asiakaskeskeiseen suuntaan.
Rock and Lake Oy
Hankkeessa syvennettiin yrityksen asiakasymmärrystä, luotiin sisältöä yrityksen verkkosivuille sekä kirkastettiin sivujen tavoitteita ja rakennetta asiakasymmärryksen pohjalta.
Hiidenniemi Farmi
Hankkeessa kehitettiin kotieläinpihan elämyksellisyyttä luomalla uusi lapsiperheille suunnattu konsepti, Farmipassi. Hankkeessa kartoitettiin myös erottautumistekijöitä mökkivuokrauksen saralla. Lisäksi hankkeessa autettiin yritystä STF-merkin hakemisessa.
Kakkaramäki Oy
Hankkeessa kirkastettiin yrityksen markkinointia ja kartoitettiin yhteistyöverkostoja paikkakunnan ja lähialueiden toimijoiden piiristä.
Yhteiskehittämisen työpajat
Yhteiskehittämisen työpajat toteutettiin hankesuunnitelman mukaisesti. Yritysryhmän jäseniä osallistui kaikkiin suunnitelman mukaisiin työpajoihin. Yhteen työpajaan kutsuttiin myös muita matkailun toimijoita ja sidosryhmiä. Lisäksi kesällä järjestettiin yksi ylimääräinen avoin työpaja, joka oli suunnattu asukkaille, vapaa-ajan asukkaille ja matkailijoille.
Kooste työpajoista
1. Avoin työpaja rantatorilla
Ajankohta: 22.7.2024
Paikka: Kangasniemen rantatori
Osallistujat: Paikalliset asukkaat, vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat
Sisältö ja tavoite: Kerättiin ideoita ja toiveita matkailun kehittämiseksi. Osallistujat merkitsivät suosikkipaikkojaan karttaan ja loivat näkemyksiä tulevaisuuden Kangasniemestä. Postikorteilla annettiin viestejä päättäjille ja kerättiin palautetta matkailupalveluista.
2. Asiakasymmärrys
Ajankohta: 29.8.2024
Paikka: Kangasniemen kunnantalo, Johtokeskus
Osallistujat: Yritysryhmä ja kunnan matkailusihteeri
Sisältö ja tavoite: Tunnistettiin tärkeimmät asiakasryhmät ja heidän tarpeensa. Luotiin asiakaspersoonia ja analysoitiin asiakaspolkua. Keskityttiin asiakaskokemuksen parantamiseen.
3. Brändin ydin
Ajankohta: 11.10.2024
Paikka: Kangasniemen kunnantalo
Osallistujat: Yritysryhmä ja muiden matkailuyritysten edustajia sekä kunnan edustajia (yht. 10 henkeä)
Sisältö ja tavoite: Määriteltiin matkailusektorin yhteinen visio, missio ja arvot. Esiteltiin sinisen meren strategia ja määriteltiin erottumistekijöitä. Tarkasteltiin asiakassegmenttejä ja niiden merkitystä brändityössä.
4. Tuotteistaminen
Ajankohta: 7.11.2024
Paikka: Kangasniemi
Osallistujat: Yritysryhmä
Sisältö ja tavoite: Keskityttiin tuotteiden ja palveluiden tuotteistamiseen sekä hinnoitteluun. Kehitettiin yhteisiä palveluita ja mietittiin, miten matkailusesonkia voitaisiin pidentää.
5. Markkinointi
Ajankohta: 14.11.2024
Paikka: Etäyhteys
Osallistujat: Yritysryhmä
Sisältö ja tavoite: Käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin työkaluja (some, SEO, mainonta). Esiteltiin markkinointistrategioita ja käytännön kampanjoiden suunnittelua.
6. Testaaminen ja verkkosivut
Ajankohta: 4.12.2024
Paikka: Hybridimalli (etäyhteys ja fyysinen osallistuminen kunnantalolla)
Osallistujat: Yritysryhmä
Sisältö ja tavoite: Käytiin läpi testaamisen hyötyjä ja testimenetelmiä. Analysoitiin muiden alueiden Visit-sivustoja. Testattiin Visit Kangasniemi -verkkosivuston prototyyppiä. Tarkasteltiin verkkosivujen toimivuutta asiakasymmärryksen näkökulmasta.
7. Asiakaskokemus ja elämysmuotoilu, kestävä kehitys
Ajankohta: 9.12.2024
Paikka: Etäyhteys
Osallistujat: Yritysryhmä
Sisältö ja tavoite: Syvennettiin asiakaskokemuksen keskeisiä elementtejä ja elämysmuotoilua. Pohdittiin kestävän kehityksen käytäntöjä ja niiden toteuttamista yritystoiminnassa. Perehdyttiin Visit Finlandin STF-merkkiin.
8. Kertaustyöpaja
Ajankohta: 16.12.2024
Paikka: Etäyhteys
Osallistujat: Yritysryhmä
Sisältö ja tavoite: Kerrattiin aiempien työpajojen keskeisiä asioita. Tarjottiin yritysryhmän jäsenille mahdollisuus esittää kysymyksiä ja syventää hankkeessa käsiteltyjä aiheita.
Resultat
Hankkeessa syntyi sekä tietoa että konkreettisia tuloksia.
Yrityskohtaisen kehittämisen myötä kehitettiin yritysryhmään kuuluvien yritysten markkinointia, tuotteita ja palveluita. Lisäksi hankkeessa syvennettiin asiakasymmärrystä ja kehitettiin asiakaskokemusta. Yritykset sai...
Hankkeessa syntyi sekä tietoa että konkreettisia tuloksia.
Yrityskohtaisen kehittämisen myötä kehitettiin yritysryhmään kuuluvien yritysten markkinointia, tuotteita ja palveluita. Lisäksi hankkeessa syvennettiin asiakasymmärrystä ja kehitettiin asiakaskokemusta. Yritykset saivat työpajojen aiheisiin liittyvät työpohjat, jotka toimivat jatkokehittämisen tukena.
Toisaalta hankkeessa kertyi paljon tietoa sekä matkailuyrittäjien tarpeista että toimintaympäristön kehittämistarpeista ja haasteista.
Näkyvimpiä tuloksia ovat hankkeen konkreettiset tuotokset: brändikäsikirja, markkinointisuunnitelma vuosikelloineen sekä Visit Kangasniemi -verkkosivu. Konreettisena saavutuksena oli myös matkailuyhdistyksen toimijoiden kokoaminen ja yhdistyksen perustaminen.
Brändikäsikirja ja markkinointisuunnitelma
Hankkeen keskeiset löydökset ja yhteiskehittämisen työpajojen tulokset analysoitiin, muotoiltiin taustatietoa hyödyntäen tarkoituksenmukaiseen muotoon ja koottiin brändikäsikirjaan. Käsikirja toimii matkailun kehittämisen strategisena perustana.
Markkinointisuunnitelma puolestaan on yhteinen toimintaohje, joka auttaa viestinnän kohdentamisessa, viestin muotoilussa ja näkyvyyden saamisessa. Brändikäsikirja ja markkinointisuunnitelma ovat kaikkien alueen matkailutoimijoiden käytettävissä. Materiaali on saatavilla kunnasta ja matkailuyhdistykseltä.
Kangasniemen Matkailu ry
Matkailun kehittämisen, toimijoiden yhteistyön ja yhteismarkkinoinnin jatkuvuuden varmistamiseksi perustettiin matkailuyhdistys. Yhdistys oli nimellisesti olemassa, mutta sillä ei ollut toimintaa. Yhdistys oli perustettu aiempaa, toteutumatta jäänyttä hanketta varten.
Hankkeessa koottiin uuden hallituksen jäsenet ja päätettiin vuosikokouksen ajankohta. Hankkeessa luotiin myös toimintaperiaatteet ja toimintamallit, jolla yhdistystoiminta voidaan toteuttaa ketterästi.
Hallituksessa on viisi paikallisen yrityksen edustajaa. Vuosikokous pidetään 15.1.2025. Hankkeessa rakennettu Visit Kangasniemi -sivusto luovutetaan yhdistykselle, ja sen tiimoilta sovittiin myös Kangasniemen kunnan ja matkailuyhdistyksen välisestä yhteistyöstä.
Visit Kangasniemi -verkkosivu
Hankkeessa rakennettiin Visit Kangasniemi -verkkosivu, jonka ylläpidosta vastaa jatkossa Kangasniemen Matkailu ry. Sivuston ensimmäinen versio on täysin toimiva, hankkeen tuloksia ilmentävä verkkosivu, mutta se toimii samalla myös prototyyppinä. Kun sivuston toimivuudesta ja kehittämistarpeista saadaan käytännön myötä lisää tietoa, voidaan sen kehittämiseen käyttää enemmän resursseja.
Sivustolle kootaan kaikkien matkailutoimijoiden tiedot, eikä matkailuyhdistyksen jäsenyys ole edellytys näkyvyydelle. Sivustosta on hyötyä myös paikallisille asukkaille ja vapaa-ajan asukkaille, kun matkailuun liittyvä tieto on entistä helpommin saatavilla.
Effekter och framtidsplaner
Visit Kangasniemi -hankkeen päätyttyä tavoitteena on varmistaa, että sen aikana saavutetut tulokset ja opit jäävät elämään ja tukevat alueen matkailun kehitystä pitkäjänteisesti. Hankkeen jatkuvuus rakentuu seuraavien keskeisten toimenpiteiden ja suunnitelmien varaan:
...
Visit Kangasniemi -hankkeen päätyttyä tavoitteena on varmistaa, että sen aikana saavutetut tulokset ja opit jäävät elämään ja tukevat alueen matkailun kehitystä pitkäjänteisesti. Hankkeen jatkuvuus rakentuu seuraavien keskeisten toimenpiteiden ja suunnitelmien varaan:
Brändikäsikirjan ja markkinointisuunnitelman hyödyntäminen
Hankkeen aikana luotu brändikäsikirja ja markkinointisuunnitelma jäävät kaikkien matkailutoimijoiden käyttöön. Ne toimivat ohjeistuksena yhtenäisen visuaalisen ja verbaalisen viestinnän varmistamiseksi. Matkailun toimijoita kannustetaan hyödyntämään käsikirjaa ja markkinointisuunnitelmaa markkinoinnissaan ja palveluiden kehittämisessä.
Strategian päivitys
Matkailustrategian toteutumista seurataan vuosittain, ja sitä päivitetään tarpeen mukaan vastaamaan matkailijoiden muuttuvia tarpeita ja trendejä.
Matkailuyhdistys
Hankkeen aikana luotu yhteistyöverkosto ja matkailuyhdistys jatkavat toimintaansa hankkeen jälkeen.
Visit Kangasniemi -verkkosivut
Verkkosivustoa päivitetään jatkuvasti, jotta se pysyy ajankohtaisena ja palvelee matkailijoita mahdollisimman hyvin.
Sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi
Sosiaalisen median kanavia ylläpidetään aktiivisesti, ja niiden avulla tavoitetaan uusia kohderyhmiä.
Mahdolliset jatkohankkeet
Pyritään käynnistämään uusia hankkeita tunnistettujen kehitystarpeiden pohjalta. Näitä ovat mm.
Luontomatkailun kehittäminen (esim. retkeilyreitit ja opaspalvelut).
Paikallisen kulttuuriperinnön ja tapahtumien vahvistaminen matkailun vetovoimatekijöinä.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto