Julkinen hankekuvaus
Digitala filmer och spel är en modern miljardindustri, där allt mer sker direkt över nätet. Samtidigt uppstår det allt mer negativa sociala konsekvenser, som spelberoende, för mycket skärmtid med mera. Barn och ungdomar är en utsatt grupp, där beroendeproblematiken accentueras. Socialt hållbara spel och digitala leksaker har därför blivit en stark trend. I projektet kombineras modern teknologi (digitala lösningar, IKT, applikationer, speldesign m.m.) med sagoberättande för att skapa socialt hållbara spel och virtuella berättelser för barn. I projektet deltar olika utbildningsenheter inom skolvärlden, aktörer inom speldesign, ny-österbottningar, författare och berättare. Även unga vid Kårkulla inkluderas. Målgruppen finns inom småbarnspedagogiken och i de lägre klasserna i den grundläggande utbildningen. Projektet ska skapa en kreativ miljö genom att sammanföra berättare av moderna sagor med spelutvecklare och utvecklare av digitala medier. Vid workshops ta fram 3-5 moderna sagor i form av spel, digitala medier eller applikation för barn och ungdom. Projektet ska utreda möjligheten till en enkel och öppen utvecklingsplattform, genom ett utvecklingsseminarium sprids resultaten om socialt hållbara digitala spel och applikationer.
Lisätiedot
Ohjelma/Rahasto
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Hankenumero
92195
Aloituspäivämäärä
31.07.2019
Loppumispäivämäärä
10.11.2022
Onko kyseessä Leader-hanke?
kyllä
Toimenpide
Kehittämishanke
Alatoimenpide
7.4 Maaseudun palvelut
Toimenpiteen tyyppi
Maaseudun palvelujen ja kylien kehittäminen
Toimenpiteen tarkenne
Maaseudun palvelut, kehittäminen
Hankeluonne
Paikallinen/Alueellinen
Vain kirjautuneet käyttäjät voivat kommentoida
Kirjaudu sisään Luo uusi tili