Äänemäen rinnekeskuksen liikuntamahdollisuuksien turvallisuuden ja saavutettavuuden kehittäminen
Projekt
Investeringsprojekt - 260610
Äänemäen rinnekeskuksen liikuntamahdollisuuksien turvallisuuden ja saavutettavuuden kehittäminen
Äänekosken Urheilijat r.y.
- 31.12.2024
Är igång
Offentlig projektbeskrivning
Äänemäen hiihtokeskuksen palveluiden uudistamishankkeen toteuttaa Äänekosken Urheilijat. Hanke lisää Äänemäen digitaalisia valmiuksia ja kehittää palveluita saavutettavammaksi ja turvallisemmaksi kustannustehokkuus huomioiden. Hankkeessa toteutetaan seuraavat toimenpiteet: 1) Äänemäen hiihtokeskuksen hissivalvonta ja kassajärjestelmä siirretään digitaalisille alustoille 2) Kehitetään kolmannen rinteen oheispalveluita, jotta alueen liikuntamahdollisuudet olisivat yhä useamman kävijäryhmän saavutettavissa. Tavoitteena on parantaa hiihtokeskuspalveluiden turvallisuutta ja lisätä liikuntamahdollisuuksia, sekä niiden saavutettavuutta.
Hankkeen jälkeen odotettavissa on, että yhä useammalla on mahdollisuus harrastaa laskettelua turvallisissa olosuhteissa. Hankeella on myös energiaa säästäviä vaikutuksia säihköisiin dokumentteihin siirtymisen kautta. Hanke edesauttaa myös talkootyön tekijöitä kustannustehokkaamman lumetuksen ansiosta. Palveluiden laajentuessa hankkeella on odotettavissa myös positiivisia työllisyysvaikutuksia. Palveluprosessien siirtyminen sähköiseen järjestelmään edesauttaa ja vakiinnuttaa tietotaidon jakamista ja niin talkoolaisten, kuin työntekijöidenkin perehdytystä. Ensisijaiset hyödynsaajat ovat Ääneseudun asukkaat, erityisesti lapsiperheet, nuoret ja erityisryhmät.
Hanke toteutetaan Äänemäen hiihtokeskuksessa Äänekoskella 15.9.2023-31.12.2024 välisenä aikana.
Yhteenveto hankkeesta
Hankkeessa toteutettiin suunnitelman mukaisesti seuraavat toimenpiteet: 1) Äänemäen hiihtokeskuksen hissivalvonta ja kassajärjestelmä siirtäminen
digitaalisille alustoille 2) Kehitettiin kolmannen rinteen oheispalveluita, jotta alueen liikuntamahdollisuudet olisivat yhä
useamman...
Mer information
Program/Fond
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Projektnummer
260610
Slutdatum
31.12.2024
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Typ av landsbygd
Lokala centra på landsbygden (stadnära landsbygd)
Åtgärd
Investeringsprojekt
Underåtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Typ av åtgärd
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö
Åtgärdens specifierare
Investeringar i utvecklingen av landsbygdens verksamhetsmiljö som stöd av mindre betydelse
Hankkeessa toteutettiin suunnitelman mukaisesti seuraavat toimenpiteet: 1) Äänemäen hiihtokeskuksen hissivalvonta ja kassajärjestelmä siirtäminen
digitaalisille alustoille 2) Kehitettiin kolmannen rinteen oheispalveluita, jotta alueen liikuntamahdollisuudet olisivat yhä
useamman...
Hankkeessa toteutettiin suunnitelman mukaisesti seuraavat toimenpiteet: 1) Äänemäen hiihtokeskuksen hissivalvonta ja kassajärjestelmä siirtäminen
digitaalisille alustoille 2) Kehitettiin kolmannen rinteen oheispalveluita, jotta alueen liikuntamahdollisuudet olisivat yhä
useamman kävijäryhmän saavutettavissa. Hankkeessa saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Tämän lisäksi hanke on kannustanut meitä entistä aktiivisempaan vastuullisuustyöhön ja olemmekin saaneet toteutettua vastuullisuuskäsikirjan, joka sisältää mm. ympäristöohjelman Äänemäkeen. Hankkeen toimenpiteet tukivat työtämme erityisesti ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
Toteutus
Hankkeessa hankittiin Äänemäkeen digitaalinen kassajärjestelmä, sekä hiihtoportit Äänemäkeen. Hissiportit ovat yhteydessä kassajärjestelmään. Oheispalveluja kehitettiin hankkimalla välineistöä lasten maahan ja parantamalla naruhissin turvallisuutta.
Hankkeen ensimmäise...
Hankkeessa hankittiin Äänemäkeen digitaalinen kassajärjestelmä, sekä hiihtoportit Äänemäkeen. Hissiportit ovat yhteydessä kassajärjestelmään. Oheispalveluja kehitettiin hankkimalla välineistöä lasten maahan ja parantamalla naruhissin turvallisuutta.
Hankkeen ensimmäisenä toimenpiteenä marraskuussa 2023 tilattiin hissiportit, sekä kassajärjestelmä Äänemäkeen. Porttien paikat suunniteltiin hankehakemusta tehdessä, jolloin havaittiin tarve myös datakaapelien vahvistimille. Asennusta varten hankittiin myös datakaapelien vahvistimet, jotta verkkoyhteydellä toimivat portit saatiin yhdistettyä kassajärjestelmään ja verkkoon. Hissiporttien ja kassajärjestelmän kuljetus ja asennus tapahtui tuotteet toimittavan yrityksen kautta. Hissiportit ja uusi kassajärjestelmä saatiin otettua käyttöön jo heti alkuvuodesta 2024. Hissiportit tunnistavat älykortille ladattavan laskuajan ja toimivat näin valvontajärjestelmänä. Portin läpi kuljettaessa voimassaolevalla lipulla, rekisteröi järjestelmä myös kävijämääriä hissinousujen muodossa.
Kovat alkuvuoden pakkaset häiritsivät toisen hissiportin toimintaa, jota jouduttiin huoltamaan muutamaan otteeseen. Hissiporttien ja kassajärjestelmän hyödyntämien uudelleen ladattavien älykorttien käyttöönotto sujui lopulta hyvin ja tehtyjen huoltojen jälkeen kovatkaan pakkaset eivät vaikuttaneet laitteiston toimintaan. Hankkeen toteutumisesta tiedotettiin Äänemäen verkkosivuilla 29.11.2023 ja 11.12.2023 yhdessä tulevan kausi-infon kanssa. Äänemäen nettisivuille on myös koottu hankkeesta kertova osio "Äänemäen kehityshanke 2023-2024".
Pehmopaalut ja kypäräportti hankittiin alkuvuodesta 2024. Näiden pohjalta rakennettiin lasten maaksi nimeämämme alue loivaan osaan rinnealuetta. Pehmopaalut toimivat hyvinä, hauskoina ja turvallisina harjoitusvälineinä laskemisen opettelemiseen. Kypäräportti on pehmustettu portti, jonka läpi laskeakseen täytyy hieman kumartua. Pehmopaaluja hyödynnetään käännösten harjoitteluun. Välineistö on siirreltävissä ja ne porataan lumeen. Ensi kauden alkaessa on tarkoitus rakentaa lasten maan välineistöllä vaihtelevia ratoja niin uuteen perheille sopivaa rinteeseen, kuin aloittavien laskijoiden naruhissin rinteeseen.
Keväällä ja kesällä 2024 hankkeessa kiinnitettiin huomiota naruhissin turvallisuuden lisäämiseen. Naruhissin siirtoa lähemmäs uutta rinnettä, joka on rinneprofiililtaan erityisesti perheille ja aloittaville laskijoille sopiva, ryhdyttiin selvittämään. Selvityksen jälkeen todettiin, että aiemmista suunnitelmista poiketen (tehty sulan maan aikana), ei naruhissin siirtoa kannata toteuttaa. Lumetettuna rinteeseen ei olisi jäänyt riittävästi varoalueita hissin siirtämiselle. Siirtoa varten alueella tulisikin tehdä ensin maansiirtotöitä. Naruhissi jäi siis entiselle paikalleen, minkä vuoksi uuden narun hankkiminen ei myöskään ollut ajankohtaista. Naruhissin kääntöpyörien ympärille rakennettiin turvallisuutta parantavat seinät. Seinien tehtävä on ehkäistä hissin kääntöpyörän ja narun väliin jäämistä, esimerkiksi vaatetuksen osalta. Materiaalit saimme lopulta veloituksetta, joten niistä ei aiheutunut kustannuksia.
Joulukuun alussa 2024 parantuneiden tietoliikenneyhteyksien ja käyttöön otettujen järjestelmien avulla pystyttiin ensimmäistä kertaa avaamaan myös Äänemäen verkkokauppa. Verkkokaupan kautta on mahdollista ladata jo viime kaudella ostetuille älykorteille uuden kauden kausikortti. Jatkossa rinteen avauduttua kaudelle 2024-2025 lisäämme verkkokauppaan myös tunti- ja päivälippujen ostomahdollisuuden.
Hankkeen ”oheistuotteena” syntyi myös Äänemäen vastuullisuuskäsikirja syksyllä 2024. Hankkeen toimien kannustettua ympäristöystävällisempään rinnekeskustoimintaan, koettiin myös ympäristöohjelman teko ajankohtaiseksi. Erityisen merkittävä rooli uudistetulla kävijöiden seurantamenetelmällä ja luotettavalla kassaraportoinnilla on ollut myös talouden suunnitteluun. Vastuullisuuskäsikirja on lisätty hankeraportin liitteeksi ja osana käsikirjaa on esitelty esimerkiksi sähkön kulutus ja sen muutos muutaman edellisen kauden osalta. Sähkön kulutuksen kasvu on pysynyt maltillisena hissikapasiteetin tuplaantumisesta ja uusien järjestelmien käyttöönottamisesta huolimatta.
Tulokset
Kassajärjestelmän ja porttien hankinnan myötä Äänemäki on siirtynyt toiminnoissaan digitaalisille alustoille. Toiminnan asianmukainen ja vastuullinen seuranta on nyt mahdollista toteuttaa. Hankkeen myötä rinneturvallisuus on kehittynyt paremman seurannan myötä ja hanke on edistänyt kesku...
Kassajärjestelmän ja porttien hankinnan myötä Äänemäki on siirtynyt toiminnoissaan digitaalisille alustoille. Toiminnan asianmukainen ja vastuullinen seuranta on nyt mahdollista toteuttaa. Hankkeen myötä rinneturvallisuus on kehittynyt paremman seurannan myötä ja hanke on edistänyt keskuksen ympäristötoimia.
Erityisesti kassajärjestelmän helppokäyttöisyys tuki tavoitteitamme siitä, että jokaisen työntekijän ja myös osan vapaaehtoisista, on helppo opetella käyttämään järjestelmää. Hissien valvonnan automatisointi on myös helpottanut työntekijöiden tehtäviä seurata keskuksen turvallisuutta ja ennaltaehkäistä väärinkäytöksiä, kuten lipuitta laskemista. Asiattomaan tai turvallisuutta vaarantavaan käytökseen on ollut helpompi myös puuttua, sillä pääsy on voitu porttien avulla estää tilapäisesti.
Digitaaliset alustat myös vähensivät paperin käyttöä, sillä älykortit ovat uudelleen ladattavia. Lisäksi työntekijöiden ajetut kilometrit vähenivät, kun raportteja ei ole tarvinnut enää kuukauden päättymisen jälkeen käydä erikseen tulostamassa rinnekeskuksessa. Mahdolliset kassajärjestelmän ongelmatilanteet on ollut myös mahdollista tarkistaa ja korjata verkon välityksellä. Järjestelmien digitalisointi onkin tuonut säästöjä kulukorvausten pienentymisen kautta ja paperisten hissilipputuotteiden hankinnan poistuttua kokonaan.
Oheispalveluiden kehittämisen myötä erityisesti perheet ovat löytäneet Äänemäen heille soveltuvien palveluiden myötä. Lastenmaan välineistö on tukenut myös hiihtokoulujen järjestämistä. Olemme saaneet useammilta asiakkailta palautetta, että uudistusten myötä ovat perheen nuorimmat oppineet laskettelemaan lähirinteessä. Näin on voitu vähentää henkilöautolla tehtäviä matkoja kauempiin keskuksiin ainakin tämän kohderyhmän osalta. Lapsille ja perheille suunnattujen lasten maan välineistön avulla on voitu myös tutustuttaa yhä nuorempia laskijoita tutustua turvallisesti ja matalalla kynnyksellä freestyle lajeille ominaiseen rakennetun ympäristön hyödyntämiseen mielikuvituksellisella tavalla.
Vaikka naruhissiä ei siirretty, päästiin hankkeessa suunniteltuihin tuloksiin muita reittejä pitkin. Tavoittelimme talkoovoimin tehdyn lumetustyön helpottumista ja myös tätä myötä tehokkaampaa lumen tekemistä, mikä tarkoittaa myös pienempää veden kulutusta. Arvelemme, että naruhissin siirtoa vastaava hyöty saatiin lumetuksen tehokkaammalla suunnittelulla. Lumetukseen tehtiin selkeä etenemissuunnitelma ja lumetettavaa pinta-alaa pienennettiin (kavennettiin) niiltä osilta, jotka eivät ole aiemminkaan olleet laskettavissa. Tämä saavutettiin lumetustykkien tehokkaammilla suuntauksilla.
Turvallisuutta on seurattu edellisten vuosien tapaan kirjaamalla ja raportoimalla myös eteenpäin kaikki tapaturmat ja läheltä piti tilanteet. Rinnetoimintojen merkittävästä laajenemisesta ja suuremmista asiakasmääristä huolimatta ei tapaturmien määrissä havaittu kasvua. Uskommekin tämän olevan seurausta turvallisuuteen tehdyistä panostuksista.
Luotettavaa kävijämäärätilastoa ei ole aiemmilta kausilta ollut saatavilla järjestelmän puuttumisen vuoksi. Nyt kävijämäärää on ollut mahdollista seurata ja tulevilta kausilta saadaan myös vertailukelpoista dataa. Myös Suomen Hiihtokeskusyhdistys vaatii vuodesta 2025 tarkempaa raportointia, johon pystytään nyt vastaamaan paremmin. Äänemäen työntekijöiden kuvailun perusteella ja myynnin osalta näyttäisi kuitenkin, että kävijämäärä on myös viime kaudella kasvanut, vaikka hiihtokeskusalalla olikin kokonaisuudessaan viime vuonna haastava kausi kovan pakkasen ja kuluttajien ostovoiman heikennyttyä.
Myös hinnoittelu kaudelle 2024-2025 oli mahdollista perustaa järjestelmistä saatuun dataan. Pystyimme luomaan tiedon pohjalta raportteja kävijöiden ikäjakaumasta ja kuukausittaisista myynneistä. Uudistuksen myötä rinnekeskuksen pyörittäminen pitkäjänteisesti ja kasvun mahdollistaminen vaikuttavat realistisilta tavoitteilta.
Vaikutukset ja jatkosuunnitelma
Kassajärjestelmä ja hissiportit ovat käytössä Äänemäessä myös jatkossa aina rinteen aukioloaikojen mukaisesti. Kesäkauden aikana välineet säilötään Äänemäen varastotiloissa. Jatkossa järjestelmästä aiheutuneita kuukausimaksuja rahoitetaan Äänemäestä saatavilla hissilipputul...
Kassajärjestelmä ja hissiportit ovat käytössä Äänemäessä myös jatkossa aina rinteen aukioloaikojen mukaisesti. Kesäkauden aikana välineet säilötään Äänemäen varastotiloissa. Jatkossa järjestelmästä aiheutuneita kuukausimaksuja rahoitetaan Äänemäestä saatavilla hissilipputuloilla, sekä järjestelmän älykorttien myynnin katteella. Hankkeen myötä esille nousseita ympäristötavoitteita ja toimenpiteitä kehitetään myös jatkossa ja toimet kirjataan vastuullisuuskäsikirjaan.
Asiakkailta on saatu myös myönteistä palautetta uudistuksista. Ensi kaudella aloitetaan vuosittainen ja systemaattinen asiakaspalautteen kerääminen. Kyselyt on tarkoitus toteuttaa kaupungin kanavien kautta isomman kattavuuden saavuttamiselle. Toivomme, että jatkossakin lähirinteen palvelut koetaan tärkeäksi ja laadukkaiksi. Tavoittelemme jatkossa vuoden lähirinne- nimitystä Suomen Hiihtokeskusyhdistykseltä.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto